کد خبر: 952575
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
مدیرعامل خانه صنعت و معدن در گفت‌وگو با «جوان»:
پایین بودن قدرت خرید مردم و کاهش تقاضا و عدم کشش بازار موجب نگرانی تولیدکنندگان در سال رونق تولید شده است. مدیرعامل خانه صنعت و معدن ایران رونق تولید را در گرو توسعه تجارت و افزایش صادرات کالا‌های غیرنفتی می‌داند
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: پایین بودن قدرت خرید مردم و کاهش تقاضا و عدم کشش بازار موجب نگرانی تولیدکنندگان در سال رونق تولید شده است. مدیرعامل خانه صنعت و معدن ایران رونق تولید را در گرو توسعه تجارت و افزایش صادرات کالا‌های غیرنفتی می‌داند و معتقد است: با فعال‌تر شدن معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه می‌توان به توسعه صادرات در سال‌جاری دست یافت.

به گفته فعالان بازار، در ماه نخست امسال تمامی بازار‌ها اعم از پوشاک، خوراک، خودرو و... با رکود مواجه شده‌اند. همچنین به دلیل کسادی بازار و بروز مشکلات تأمین مواداولیه نیمی از تولیدکنندگان در دومین ماه سال، هنوز تولیدشان را آغاز نکرده‌اند و در انتظار رفع مشکلات فعلی هستند.
مدیرعامل خانه صنعت و معدن ایران در گفت‌وگو با «جوان» به الزامات سال رونق تولید اشاره می‌کند و معتقد است: کاهش قدرت خرید مردم که از سال گذشته اتفاق افتاده موجب کاهش تقاضا در بازار‌های داخلی شده است. از این رو ضرورت دارد که دولت با کمک تولیدکنندگان و بخش خصوصی و تجار بازار‌های خارجی را بدون اتلاف وقت فعال کنند.

آرمان خالقی می‌افزاید: در شرایط فعلی مردم یا کالا‌های سرمایه‌ای یا مایحتاج ضروری زندگی‌شان را خریداری می‌کنند، از این رو تولیدکنندگان باید با تولید کالای با‌کیفیت و ارزان مردم را به خرید کالای ایرانی ترغیب و مراقبت کنند تا فرهنگ استفاده از کالای ایرانی که از سال گذشته در جامعه ایجاد شده به فراموشی سپرده نشود.
خالقی می‌گوید: دولت باید مبارزه با قاچاق کالا را جدی بگیرد تا همراه کالا‌های ضروری، کالای مشابه داخلی و غیرضروری وارد کشور نشود و با نصب صندوق‌های مکانیزه در صنوف مختلف و فروشگاه‌ها به راحتی می‌توان این کالا‌های قاچاق را رهگیری کرد.

وی به افزایش هزینه‌های تولید کالا‌های داخلی اشاره می‌کند و می‌افزاید: پایین بودن تیراژ تولید موجب سرشکن شدن هزینه‌های تولید و افزایش قیمت تمام شده می‌شود و از آنجایی که تولیدکنندگان در تأمین مواداولیه و سرمایه در گردش موردنیاز واحد تولیدی‌شان همواره با مشکل مواجه هستند و ماشین‌آلات تولیدی‌شان نیز مستعمل شده و نیاز به بازسازی دارد، در کاهش هزینه‌های تولید ناتوان هستند.
از این رو در اغلب کالا‌ها رقابت با مشابه خارجی که بعضاً به صورت قاچاق وارد کشور شده مشکلاتی را به وجود آورده است.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران به حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در سال رونق تولید تأکید می‌کند و می‌افزاید: باید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در سال‌جاری فعال‌تر از گذشته باشند و از تولیدکنندگان کالای باکیفیت همراه با خدمات پس از فروش قوی بخواهند تا تمایل ایرانیان را برای مصرف کالای داخلی افزایش بدهند؛ چراکه با وجود رکود و کسادی بازار اگر مردم به خرید کالای ایرانی ترغیب نشوند، شعار سال تحقق نخواهد یافت.
خالقی توسعه صادرات را یکی از الزامات مهم در سال رونق تولید عنوان می‌کند و می‌افزاید: باید تجارت فرامرزی جدی گرفته شود و پشت در‌های بسته برای این بخش تصمیم‌گیری نشود.

وی به شرکای برتر تجاری ما مانند عراق، افغانستان، هند، چین و روسیه اشاره می‌کند و می‌گوید: بازار‌های این کشور‌ها باید با قدرت حفظ شود؛ چراکه راه نجات تولید داخلی توسعه صادرات به این کشورهاست.
خالقی گشایش بازار‌های جدید مانند آفریقا، آسیای جنوب شرقی، کشور‌های CIS را به‌عنوان حلقه دوم و امریکای جنوبی و اروپا را حلقه سوم توسعه صادرات می‌داند و معتقد است که مشکلات تبادلات مالی با خارج از مرز‌های ایران باید به سرعت رفع شود.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران به کارگیری دیپلماسی قوی را لازمه توسعه تجارت می‌داند و می‌افزاید: باید با اعزام هیئت‌های تجاری فضا‌های سیاسی علیه ایران شکسته شود و بخش خصوصی و صادرکنندگان باید در کنار وزارت امور خارجه نقش فعال‌تری ایفا کنند و تا رفع مشکلات تبادلات مالی، صادرات حتی به ازای تهاتر فعال شود.
وی از ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه طی دو سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: این معاونت شکل گرفته و در اسفندماه سال گذشته جلسات مثبتی با این معاونت برگزار و قرار شده در سال‌جاری ارتباط نزدیک‌تری با هم داشته باشیم.

خالقی بروز تحریم‌ها را یکی از موانع تحقق شعار امسال می‌داند و می‌افزاید: در شرایطی که حلقه‌های تجارت تنگ‌تر شده باید تصمیمات ستاد فرماندهی دقیق و به سرعت اجرا شود و اگر لازم است وام تولیدکنندگان امهال یا تخفیف مالیاتی و بیمه‌ای برقرار شود، باید سریعاً اتفاق بیفتد و از هرگونه اتلاف وقت در تمام زیرمجموعه‌ها جلوگیری شود.

برخی اقدامات وزارت صنعت محل انتقاد است

رئیس خانه صنعت و معدن با اشاره به اینکه برخی از اقدامات وزارت صنعت و تجارت که ارتباط بیشتری با تولیدکنندگان دارد، محل انتقاد است، می‌گوید: برخی از تصمیمات در خارج از اختیارات این وزارتخانه است که باید به آن توجه شود.

وی به تصمیمات ستاد تسهیل استان‌ها اشاره و تأکید می‌کند: با آغاز دولت روحانی ستاد تسهیل که در دولت قبل برقرار شده بود جمع شد، اما با پیشنهاد خانه صنعت و معدن ایران این ستاد دوباره شکل گرفت و مجلس سال گذشته با تصویب الحاقیه رفع موانع تولید، اقدامات این ستاد را تسهیل کرد.

خالقی می‌افزاید: جلسات این ستاد در استان‌ها برگزار می‌شود، اما تصمیماتی که از اختیارات سازمان‌های صنعت و تجارت استان‌ها خارج است به کندی اجرا می‌شود، مانند مواردی که به سیستم بانکی، سازمان امور مالیاتی، بیمه‌ها و گمرکات مربوط می‌شود.

وی اظهار می‌دارد: مشکل اصلی ستاد تسهیل عدم تمکین سازمان‌های خارج از وزارت صنعت و سایر وزارتخانه‌هاست که قرار شده موضوع در جلسات سران سه قوا مطرح شود تا الزامات بیشتری برای اجرای مصوبات ستاد تسهیل استان‌ها پیش‌بینی شود.

خالقی با انتقاد از مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب نکردن بخشودگی جریمه و سود تسهیلات تولیدکنندگان می‌افزاید: مجلس در لایحه بودجه سال ۹۸ به بخشودگی سود و جریمه وام تولیدکنندگان رأی مثبت داد، اما با مخالفت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع به تصویب نرسید و تولیدکنندگان در کنار هزاران مشکلی که برای تولید دارند، همچنان به سیستم بانکی بدهکارند.

رئیس خانه صنعت و معدن دلیل این تصمیم را تحمیل بار مالی به دولت و احتمال سوءاستفاده برخی از تولیدکنندگان اعلام می‌کند و می‌گوید: در شرایط خاص امسال، دولت، مجلس و بخش خصوصی اعم از تجار و تولیدکنندگان باید کمر همت ببندند تا به سادگی بتوانند مشکلات را پشت سر بگذارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار