کد خبر: 952557
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۸
مهارت و تخصص پزشکان ایرانی در کنار ارزان بودن خدمات درمانی در مقایسه با سایر کشور‌ها خصوصاً اطراف ایران موجب شده تا هر ساله شمار قابل توجهی از بیماران برای معالجه به مراکز درمانی استان‌های مختلف کشور مراجعه کنند.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: مهارت و تخصص پزشکان ایرانی در کنار ارزان بودن خدمات درمانی در مقایسه با سایر کشور‌ها خصوصاً اطراف ایران موجب شده تا هر ساله شمار قابل توجهی از بیماران برای معالجه به مراکز درمانی استان‌های مختلف کشور مراجعه کنند. در این میان شرایط خوب استان کرمانشاه در زمینه مراکز درمانی و دارا بودن پزشکان متخصص از جمله دلایلی است تا برخی کارشناسان سلامت این منطقه را دارای پتانسیل بالا در این زمینه و تبدیل شدن به قطب درمان کشور بدانند؛ موضوعی که موجب شد تا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه اعلام کند: «با تکمیل و بهره‌برداری از پروژه مرکز گردشگری سلامت، کرمانشاه به قطب گردشگری سلامت در غرب کشور تبدیل خواهد شد.»

استان کرمانشاه به دلیل قرار گرفتن در غرب کشور و هم‌مرز بودن با کشور عراق از جمله مناطقی است که بیشترین تردد مرزی را در غرب کشور به خود اختصاص داده است. در این میان دارا بودن برخی مراکز درمانی و وجود برخی پزشکان متخصص در این منطقه موجب شده تا بسیاری از گردشگران که نیاز درمانی دارند با مراجعه به این مراکز به سلامت خود بپردازند؛ موضوعی که می‌تواند این استان را به یکی از مهم‌ترین مراکز درمانی در غرب کشور تبدیل کند و سبب ایجاد درآمد برای مراکز درمانی و رونق بیمارستان‌های این استان غربی کشور بشود.

رونق مراکز درمانی استان

با وجود اینکه زلزله حدود دو سال قبل در کرمانشاه، آسیبی جدی به بسیاری از زیر‌ساخت‌های آن از جمله مراکز درمانی وارد کرد، با این حال تلاش دست‌اندر‌کاران موجب شده تا این مراکز دوباره به حالت سابق خود بازگردد و پذیرای بیمارانی باشد که به این مراکز مراجعه می‌کنند. حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که مرکز درمانی جدیدی در کرمانشاه در حال احداث است؛ موضوعی که نویدبخش روز‌هایی درخشان در حوزه درمانی این استان است که به طور مثال می‌توان از پروژه مرکز گردشگری سلامت شهر کرمانشاه نام برد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه پروژه مرکز گردشگری سلامت شهر کرمانشاه در غرب کشور بی‌نظیر است، می‌گوید: «برای فراهم کردن شرایط تکمیل پروژه با همه توان حمایت می‌کنیم.»

امید قادری با بیان اینکه با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه، کرمانشاه به قطب گردشگری سلامت در غرب کشور تبدیل خواهد شد، می‌افزاید: «با توجه به هم‌مرز بودن استان کرمانشاه با کشور عراق، سالانه بیماران متعددی از این کشور برای درمان از طریق مرز‌های استان وارد کشورمان می‌شوند، اما متأسفانه بنا به دلایل متعدد از جمله نبود امکانات خاص گردشگری سلامت در کرمانشاه به استان‌های دیگر مراجعه می‌کنند.»

از آنجا که توسعه گردشگری سلامت از جمله برنامه‌های محوری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه است لذا با توجه به این ظرفیت، تکمیل و تجهیز پروژه گردشگری سلامت شهر کرمانشاه ضروری است و نیاز به حمایت همه مسئولان امر دارد. به گفته کارشناسان این پروژه در ارزآوری، ایجاد اشتغال و تمرکز‌زدایی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، لذا برای اختصاص تسهیلات لازم به این پروژه همراهی و همکاری لازم باید در سطح استان و کشور صورت بگیرد. در حال حاضر اهمیت ایجاد مراکز درمانی در استان کرمانشاه سبب شد تا اقدامات خوبی در این زمینه انجام گیرد که به عنوان مثال می‌توان به مرکز گردشگری سلامت شهر کرمانشاه در ابتدای بلوار طاق‌بستان با مشارکت ۳۷ نفر از پزشکان استان در ۱۴ طبقه با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است، اشاره کرد. این پروژه بیمارستانی با رویکرد گردشگری سلامت به عنوان یک مرکز با طراحی لوکس با امکاناتی از جمله هتل، گیم سنتر، صرافی، دفتر خدمات گردشگری، فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی و… در راستای توسعه توریسم درمانی استان احداث خواهد شد. این در حالی است که در صورت اختصاص تسهیلات تا پایان سال ۹۸ ساختمان تکمیل و آماده تجهیز می‌شود. این پروژه درمانی با ۲۷۰ نفر اشتغالزایی مستقیم می‌تواند نقش بسزایی در ارزآوری، اشتغالزایی، تمرکز‌زدایی و توسعه توریسم درمانی استان ایفا کند.

نگاهی به وضعیت ایجاد مراکز درمانی جدید

در حال حاضر دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با ۱۴ شبکه بهداشت و درمان و ۲۳ بیمارستان که ۱۷ بیمارستان آن دانشگاهی است و بیش از ۱۴ هزار پرسنل و ۴۳۷ عضو هیئت علمی به ارائه خدمات به مردم می‌پردازد. طی دو سال اخیر و با انجام بررسی‌های لازم توسط دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه، راه‌اندازی بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی سوختگی و ترمیمی، ساخت، تجهیز و راه‌اندازی مرکز بستری بیماران مبتلا به سل مقاوم به درمان و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ۹۸ درصد جمعیت استان از جمله برنامه‌هایی بود که به شدت مورد توجه قرار گرفته بود و اجرایی شد.

در زمان وقوع زمین‌لرزه کرمانشاه در ۲۱ آبان ماه سال ۹۶ یکی از اقدامات ارزشمندی که دانشگاه کرمانشاه پس از وقوع زلزله در این منطقه انجام داد، راه‌اندازی بیمارستان موقت بانگر در مدت ۱۲ روز پس از وقوع این حادثه بود. این بیمارستان که شامل بخش‌های اورژانس، اتاق عمل، دیالیز، زایشگاه، زنان و زایمان، داخلی مردان، داخلی زنان، اطفال، آی سی یو و سی سی یو می‌باشد پس از وقوع زلزله و آسیب بیمارستان شهدای این شهرستان آماده، تجهیز و افتتاح شد به طوری که هم اکنون نیز خدمات درمانی در این مرکز ارائه می‌شود.
هر ساله استان کرمانشاه خصوصاً در ایام اربعین خدمات ویژه‌ای به زائران ارائه می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها در خصوص مباحث درمانی است.

اواخر مهرماه سال گذشته بود که مدیر تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: «امسال پیش‌بینی می‌شود در صورت بازگشایی مرز خسروی بیش از ۵۰۰ هزار زائر از این مرز خارج شوند که در همین راستا تجهیزات پزشکی بیمارستان و اورژانس شهرستان قصرشیرین توسعه داده شده است.»
دکتر تورج شیرزادیان افزود: «سال گذشته دو اتاق عمل و هشت تخت دیالیز به بیمارستان ۹۶ تختخوابی شهرستان قصرشیرین افزوده شد و ۱۴ تخت ICU نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت، همچنین به آزمایشگاه این بیمارستان نیز امکانات ویژه‌ای داده شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار