کد خبر: 952494
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: بارش‌های اخیر باعث امید برای احیای دریاچه ارومیه شده ولی نباید غافل شویم و خیال‌مان راحت باشد.

 جواد رحمتی در همایش هم‌اندیشی سمن‌های غیردولتی در احیای دریاچه ارومیه در سال کهربا دانشکده برق دانشگاه تبریز اظهار کرد: مشکل در حوزه دریاچه ارومیه محصول رفتار ما و کارهایی است که در دوران گذشته انجام شده که حال نتیجه آن را می‌بینیم. 

وی افزود: در این مقطع اگر مردم همکاری و همراهی نکنند، قطعا به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مجموعه کارهای دولتی بیشتر عمرانی است، تصریح کرد: در کنار کارهای عمرانی باید به فرهنگ و اجتماع توجه کرد و اگر به مسائلی که به مردم ربط دارد، توجه نشود مشکلی حل نخواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: بارش‌های اخیر باعث امید برای احیای دریاچه ارومیه شده ولی نباید غافل شویم و خیال‌مان راحت باشد. 

رحمتی با تاکید بر اینکه معیشت مردم در آن حوزه مربوط به آب است و تا مادامی که معیشت جایگزین انتخاب نشود، باز مشکلات حل نخواهد شد، گفت: استان بیش از ۲۸ هزار چاه غیرمجاز دارد و به خاطر تکیه مردم به این نوع معیشت بدون مسائل جایگزین میسر نخواهد بود. 

وی با بیان اینکه از زمانی که احیای دریاچه ارومیه شروع شده قرار بر این بود تا توسعه و کشتی نداشته باشیم، گفت: متاسفانه ۲۱ هکتار توسعه در سه استان آدربایجان‌غربی، شرقی و کردستان وجود داشته که باید بررسی شود که چه دلایلی منجر به این امر شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی متذکر شد: ۲۵ مصوبه اساسی در ستاد احیای دریاچه ارومیه برای جلوگیری از توسعه وجود دارد که بخشی از آن مغفول مانده است. 

وی، انتقال از سدها به دریاچه ارومیه و لایروبی را از جمله کارهای موثر دانست و گفت: منهای بارش انجام گرفته، می‌توان تراز دریاچه را همچنان مثبت دید  که این نشان از انجام کارهای موثر بود ولی اینها کافی نیست.

رحمتی بیان کرد: ماندگاری در روش سنتی، جایگزین نکردن اصلاح کشت از جمله مشکلات ماست چراکه ما حق نداریم به کشاور بگوییم که کشت نکنید ولی باید آنها را قانع به همیاری کرد.  

وی ادامه داد: باید کشاورزان را که معیشت‌شان وابسته به آب است را به سمت تغییر کشت سنتی به سمت کشت مدرن سوق دهیم. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: به لحاظ تغییر الگوی کشت در حوزه کشاورزی، کارهای اساسی داریم تا به تبع آن مردم امیدوار باشند که می‌توانند از راه‌های دیگر و به میزان سابق کسب درآمد کنند. 

وی متذکر شد: با تولید مقاله خاک خورده نمی‌توان کاری کرد بلکه باید دست در دست هم داده و کاری به صورت عملی انجام دهیم. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر