کد خبر: 952459
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: اگر وزارت بازرگانی با ساختار قبلی احیا شود، تنظیم بازار محصولات کشاورزی دچار مشکل می‌شود.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: محمدرضا اسکندری، مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر و وزیر اسبق جهاد کشاورزی، در جمع اصحاب رسانه گفت:متأسفانه عکس یادگاری با سد جذاب‌تر از بیابان‌ها و مناطق خشکی است که بعد از چند سال با آبخیزداری آباد می‌شوند.
وی افزود: اینکه بعد از سیل گفته می‌شود، اگر سد‌ها نبود، بارندگی اخیر خسارات بیشتری وارد می‌کرد، باید بگوییم کسی مخالف سدسازی نیست، بلکه می‌گوییم باید آبخیزداری هم در کنار سدسازی مورد توجه قرار گیرد که در بالادست سد‌ها آبخیزداری اجرا شود و حرف ما این است، اگر پول برای سدسازی هست، باید برای آبخیزداری هم بودجه در نظر بگیرند.
وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: در استان خوزستان قبل از بارندگی آب سد‌ها را رها نکردند و حتی جلوی کشت پاییزه ذرت و کنجد گرفته شده‌بود و بعد از بارندگی آب سد‌ها رها شد که خوزستان بیشترین خسارت را در کشاورزی دیده‌است. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: اگر آبخیزداری در بالادست سد‌ها اجرا نشود، نتیجه این می‌شود که سد‌هایی مانند سد کرج که ظرفیت ۵۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره داشت، اکنون قسمت عمده آن پر از رسوب سیلاب شده‌است.
شریفی گفت: تبخیر آب در بالادست‌ها تا ۲/۰ میلی‌متر در روز و در زمین‌های دشت ۱۰ میلی‌متر در روز وجود دارد. هم‌اکنون در کشور حدود ۱۵ میلیون متر مربع عرصه وجود دارد که قابلیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری دارند.
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر همچنین در مورد طرح دولت برای احیای وزارت بازرگانی گفت:‌اولاً طبق قانون برنامه پنجم توسعه نباید بیش از ۱۸ وزارتخانه داشته باشیم که اگر بخواهند وزارتخانه جدید ایجاد کنند، باید حداقل دو سوم رأی نمایندگان را داشته باشند.
وی تأکید کرد: همچنین اگر قرار است وزارت بازرگانی با وظایف قبلی احیا شود، تنظیم بازار محصولات کشاورزی دچار مشکل می‌شود و با احیای وزارت بازرگانی نه‌تن‌ها وضع بهتر نمی‌شود، بلکه اوضاع تولید در کشاورزی بدتر می‌شود. وی افزود: یکی از مقامات دولتی گفته بود، برای تنظیم بازار مرغ شب عید ۵۰ هزار تن و برای ماه مبارک رمضان نیز ۵۰ هزار تن مرغ باید وارد کنیم، در حالی که ظرفیت تولید مرغ کشور به ۳ میلیون تن رسیده و باید از تولید داخل حمایت کرد و ذخایر استراتژیک از تولید داخل تأمین کنیم.

مشکل واردات ۱۰ هزار تن بذر داریم، اما واردات ۲ میلیون تن روغن نه!
اسکندری گفت: به جرئت می‌توان گفت: با مدیریت و برنامه‌ریزی، هم می‌توان روغن کشور را ظرف چهار سال تأمین کرد و هم با اصلاح نژاد دام‌های کشور می‌توان تولید گوشت قرمز و کره را در داخل تأمین کرد به شرط آنکه مسئولان مسئولیت‌ها را بر گردن یکدیگر نیندازند.
وی با اشاره به واردات سالانه ۳ تا ۵/ ۳ میلیارد دلار دانه‌های روغنی و روغن تأکید کرد: در صورتی که بتوانیم از اراضی کشت دوم بعد از برنج و آیش در شمال کشور استفاده کنیم و زمین‌ها را برای آیش خالی نگذاریم، می‌توان نیاز کشور را به این محصولات به این شکل تأمین کرد.
اسکندری ادامه داد: ۵ /۱ میلیون هکتار باید کشت کلزا داشته‌باشیم تا در این بخش به خودکفایی برسیم که برای تحقق این امر نیازمند ۱۰ هزار تن بذر کلزا هستیم که هزینه واردات آن بسیار کمتر از هزینه واردات ۲ میلیون تن روغن است.
وزیر اسبق کشاورزی گفت: در این ارتباط موضوع را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که در بخش دانه‌های روغنی، مؤسسه اقتصادی کوثر می‌تواند به وزارت جهاد کشاورزی کمک کند. به همین منظور ۷۴۰ هکتار کشت انجام دادیم، اما بعد از آن دیگر گفتند بذر نداریم.
چطور ممکن است که برای ۱۰‌هزار تن بذر دانه‌های روغنی ناتوان باشیم، اما برای ۲ میلیون تن روغن امکانات داشته باشیم؟

حواله گوشت دولتی در بازار دلالی
وی همچنین با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام وظیفه خود در تنظیم بازار محصولات پروتئینی را به درستی انجام نمی‌دهد، گفت: نهاده‌هایی که با ارز دولتی وارد شده توسط یک عامل وارد و توسط یک عامل دیگر توزیع می‌شود که هر کدام از این‌ها هزینه‌های توزیع را بالاتر می‌برند.
اسکندری افزود: اخیراً فردی آمده بود که ۱۰ تن حواله گوشت گرم از یکی از شرکت‌های زیرمجموعه پشتیبانی امور دام دریافت کرده‌بود و به ما پیشنهاد می‌داد، برای پرسنل سازمان خود حواله را بخریم، اما به او گفتم مردم برای خرید گوشت با قیمت دولتی با کارت ملی و صف معطل می‌شوند، چگونه حواله ۱۰ تن گوشت قرمز گرم در دست شما است که او گفت: اگر شما نخرید این حواله را به کیلویی ۶۰ هزار تومان در بازار می‌فروشم و این نشان می‌دهد در توزیع گوشت گرم وارداتی که با ارز دولتی وارد شده نظارت کافی نمی‌شود.

خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی جلوی سوء‌استفاده امریکا را می‌گیرد
وزیر اسبق کشاورزی با بیان اینکه سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار صرف واردات محصولات کشاورزی به کشور می‌شود، گفت: برای اینکه امریکا نتواند از ابزار ارز برای فشار آوردن به ایران استفاده کند، باید این محصولات در کشور تولید شود و ما از تک‌محصولی بودن خارج شویم.
وزیر اسبق جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با وضعیت آبخیزداری در کشور گفت: در زمان بنده مطالعه ۳۰۰ طرح آبخیزداری در محدوده سد‌های کشور صورت گرفت و ۱۵‌مورد آن نیز اجرا شد، اما مابقی به دلیل عدم تأمین اعتبار محقق نشد.
وی با اشاره به این سخنان مقام معظم رهبری گفت: باران رحمت است و آنچه از خسارت می‌بینید، حاصل عملکرد مدیران است. وی تصریح کرد: در دو سال اخیر نیز اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی داده‌اند و ۸۵۰ هزار هکتار آبخیزداری انجام شده‌است، اما باید توجه داشت که نیازمند انجام این عملیات در سطح وسیع‌تری هستیم و اگر آبخیزداری در سال‌های قبل تعطیل نمی‌شد، امروز مردم با این مشکلات سیل مواجه نبودند و کشاورزی رونق بیشتری داشت.
اگر آبخیزداری به درستی انجام می‌شد اصلاً سیلی رخ نمی‌داد. هر چند سد‌ها تا حدودی می‌توانند جلوی سیل را بگیرند و مقداری مشخص آب را در خود نگه دارند، اما وقتی که پر می‌شوند، خطرات بیشتری ایجاد می‌کنند؛ آبخیزداری هزینه کمتری نسبت به سدسازی دارد. ضمن اینکه مانع از بین رفتن خاک و پر‌شدن سد‌ها با گل و لای می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به سؤال جوان مبنی بر وضعیت سود و زیان آیین سازمان اقتصادی با اشاره به لزوم جوانگرایی در حوزه‌های مدیریتی در گام دوم انقلاب گفت: متوسط سن مدیران در این مجموعه اقتصادی از ۶۲ سال به زیر ۴۰ سال کاهش یافته و اتفاقاً سود اکتسابی با جوانگرایی و فعالیت جوانان در حوزه تخصصی و مرتبط با مدارکشان باعث شده تا نسبت به هشت سال قبل ۵۵۰ درصد افزایش یابد.

حمایت از فعالان اقتصادی ایثار‌گر
اسکندری همچنین از حمایت سازمان اقتصادی کوثر از خانواده شهدا و ایثارگران در مناطق سیل‌زده خبرداد و گفت: این سازمان از اعضا بنیاد شهید در استان‌هایی که دچار سیل‌زدگی شده‌اند، حمایت می‌کند و به تولیدکنندگان در راه اندازی بنگاه‌ها و مراکز تولیدشان کمک خواهد کرد.
وی در پاسخ به سؤال دیگر «جوان»، مبنی بر اثر سیل خوزستان در تولید گندم گفت: با توجه به بارندگی‌های خوب امسال و به‌رغم از بین رفتن حدود ۲/ ۱ میلیو‌ن تن گندم، پیش‌بینی می‌شود اگر اتفاق خاصی در مناطق شمال کشور و سایر نقاط صورت نگیرد، تولید گندم در حدود ۱۴ میلیون تن باشد.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر «جوان» مبنی بر اظهارات کلانتری مبنی بر محدود کردن کشاورزی گفت: کلانتری مصداق «ما نمی‌توانیم» است در حالی که من معتقد بودم با وضعیت بارندگی‌های سال‌های قبل نیز با آبخیز‌داری و آبخوان‌داری و مدیریت آب می‌توان نیاز جمعیت ایران را پاسخ داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار