کد خبر: 952455
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
در شرایطی که تنور شایعه درباره بارش باران‌های سیل آسا در خوزستان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حسابی داغ است، اما مراجعه به گزارش‌های رسمی هواشناسی حکایت از آن دارد که تا اواخر هفته جاری، جوی نسبتاً پایدار در این نقطه از کشور حاکم خواهد بود. با برقراری پایداری در اوضاع جوی رئیس سازمان مدیریت بحران هم از آغاز اقدامات برای جبران خسارات، بازسازی و ایمن‌سازی مناطق سیل‌زده خبر می‌دهد.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: آرامش به مناطق سیل‌زده کشور بازگشته است و حالا زمان جبران خسارات و بازسازی مناطق سیل‌زده فرارسیده است. اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور می‌گوید: «قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده زیرنظر وزیر کشور فعالیت خود را آغاز کرده و تمامی دستگاه‌های مسئول و مرتبط نظیر وزارتخانه‌ها، نیرو‌های مسلح، نیرو‌های مردمی و هلال‌احمر در آن حضور دارند تا فرآیند بازسازی مناطق سیل‌زده به سرعت آغاز شود.»

ممنوعیت ساخت و ساز‌های مجدد در مسیل
وی با بیان اینکه بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ روستا و شهر در بیش از ۲۵ استان کشور از ابتدای امسال تاکنون درگیر باران و سیل بودند، می‌افزاید: «با هماهنگی‌های انجام شده و تأمین امکانات، منابع و ماشین‌آلات به ویژه در ایام نوروز، سیلاب در اکثر این استان‌ها به خوبی مدیریت شد و خسارات آن به حداقل رسید. البته سیل در استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان خساراتی را برجای گذاشت و در شیراز نیز منجر به کشته‌شدن شماری از شهروندان شد.» نجار از تشکیل ۱۰۰هزار پرونده برای جبران خسارت سیل در کشور خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: «در سال‌های اخیر ساخت‌و‌ساز‌های زیادی در مسیل‌ها صورت گرفت که این مسئله با تغییر مسیر در طبیعت منجر به بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر در کشور شده است. بنابراین یکی از مواردی که مورد تأکید قرارگاه بازسازی قرار دارد، این است که ساخت‌و‌ساز مجدد به هیچ عنوان در مسیل سیل و رود‌ها انجام نشود.»

حاکمیت جو پایدار در خوزستان
اما اگر می‌خواهید درباره اوضاع مناطق سیل‌زده بدانید باید گفت، اوضاع کمی آرام شده است.
به گفته محمد سبزه زاری، مدیر کل هواشناسی خوزستان بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان‌دهنده عبور موج ضعیفی طی امروز از فراز استان است که احتمال بارش پراکنده و رعد و برق در نیمه شمالی دور از انتظار نخواهد بود. وی در عین حال تأکید می‌کند: «تا اواخر هفته جاری جوی نسبتاً پایدار روی استان حاکم خواهد بود و انتظار بارش مؤثری را نخواهیم داشت.» فرماندار شادگان هم از ایمنی این منطقه با ایجاد ۱۲ کیلومتر سیل‌بند در بخش مرکزی و شهر شادگان خبر می‌دهد. به گفته قاسم موسوی، سرپرست فرمانداری شهرستان هویزه ارتفاع آب رودخانه نیسان در شهرستان هویزه تا ۳ متر کاهش یافته است که با توجه به این میزان کاهش ارتفاع رودخانه، خطری این شهرستان را تهدید نمی‌کند.

ادامه سرکشی هیرمند در سیستان
در سیستان افزایش دبی آب هیرمند از سوی افغانستان موجب ایجاد سیلاب شده است و تبعات این سیلاب همچنان ادامه دارد. به گفته عبدالرحمن شهنوازی با توجه به شدت سیلاب جاری شده از سوی افغانستان و مشکل ایجاد شده در بخشی از دایک نیاتک هیرمند ساکنان هشت روستای هیرمند به دلیل جاری‌شدن سیلاب از روزگذشته تاکنون تخلیه و در مکان‌های امن اسکان داده شده‌اند. علاوه بر این روستا‌های دچار سیلاب دو روستای دیگر این شهرستان نیز در معرض آبگرفتگی قرار گرفتند.
وی می‌افزاید: «برخی راه‌های ارتباطی منطقه نیز به دلیل جاری شدن سیلاب مسدود شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار