کد خبر: 952406
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور:
در پی حمله گله‌های ملخ به شش استان جنوبی کشور روز گذشته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در نشست خبری با خبرنگاران جزئیات هجوم ملخ‌ها و سطح مبارزه را اعلام کرد.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: رئیس سازمان حفظ نباتات با تأکید بر اینکه هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور در ٤٠ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، گفت: از اوایل بهمن سال ۹۷ تاکنون در ۵۰ هزار هکتار از اراضی با آفت ملخ صحرایی مبارزه شده، اما هنوز ۱۰ میلیارد تومان اعتباری که برای مبارزه با ملخ‌ها تخصیص یافته بود پرداخت نشده است.

در پی حمله گله‌های ملخ به شش استان جنوبی کشور روز گذشته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در نشست خبری با خبرنگاران جزئیات هجوم ملخ‌ها و سطح مبارزه را اعلام کرد.
محمدرضا درگاهی گفت: تاکنون در ۵۱ هزار هکتار از سطح آلوده به ملخ در شش استان جنوبی کشور با این آفت مبارزه شده و پیش‌بینی می‌شود مبارزه تا ۲۰۰ هزار هکتار باید انجام شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا اعتبارات تعیین شده از سوی دولت اختصاص یافته است، گفت: طی مکاتباتی که انجام شده قرار است ۱۰ میلیارد تومان اعتبار توسط دولت طی هفته آینده تخصیص یابد و ما در اختیار شش استان جنوبی کشور که درگیر این آفت هستند، قرار دهیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین افزود: حتی پیش‌بینی شده است که سطح مبارزه تا ۴۰۰ هزار هکتار هم برسد، چراکه تخم‌گذاری وسیعی که این ملخ‌ها در زیر خاک انجام داده‌اند پس از مهلت ۲۰ تا ۴۰ روزه از خاک بیرون می‌آیند و همان زمان باید مبارزه انجام شود.

ستاد بحران مبارزه با ملخ تشکیل شد

درگاهی در پاسخ به سؤالی که مشکل مبارزه با ملخ‌ها بسیار جدی است و در گذشته دیده شده که چندین بار کشور را به آستانه قحطی برده‌اند، با این وضع چرا تأخیر در تخصیص اعتبار را پیگیری نمی‌کنید و چرا جدی بودن این آفت را برای دولت مطرح نمی‌کنید، گفت: بلافاصله پس از اینکه این آفت‌ها به کشور حمله کردند ستاد بحران تشکیل شد، درخواست اعتبار از سوی دولت انجام شده، اما تخصیص آن تاکنون از سوی دولت انجام نشده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا دولت اعتبارات پیش‌بینی نشده برای مواقع اینچنینی مانند هجوم ملخ‌ها و سیل در بودجه دولت در نظر نمی‌گیرد، گفت: دولت بر اساس ماده ۱۰ و ۱۲ ستاد بحران در مواقع بحران اینچنینی اعتباراتی منظور می‌کند و پس از هجوم ملخ‌ها نیز حدود ۷ میلیارد تومان از سطح سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در اختیار این استان‌ها قرار دادیم.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تأکید کرد: تاکنون هیچ خسارتی به مزارع گزارش نشده است، اما این حجم ملخ‌ها در مراتع زمین‌گیر شده‌اند و از علوفه‌های مراتع تغذیه می‌کنند.
 
۹۵ گله ملخ وارد کشور شده‌اند

به گفته درگاهی، تاکنون ۹۵ گله ملخ وارد کشور شده و مبارزه با آن‌ها از همان مراحل ابتدایی انجام شده است. این ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان آمدند و سه تا چهار روز پس از ورود اقدام به جفت‌گیری و تخم‌ریزی می‌کنند و این زمان بسیار حساسی است که ما باید مبارزه کنیم در غیر این صورت آن‌ها تخم‌هایشان را در ۸ تا ۱۰ سانتی‌متری زیر خاک می‌گذارند و تعداد تخم‌ها معمولاً در خوشه‌های ۸۰ تا ۹۰ تایی و تا برخی موارد تا ۳۰۰ تا است.
وی در پاسخ به اینکه آیا برخی کشور‌ها در زمینه مبارزه با ملخ‌ها کوتاهی کرده‌اند که گله‌های آن‌ها به سمت کشور ما سرازیر شده است، گفت: فائو نماینده خود در این منطقه و دو کارشناس دیگر را به کشور‌های منطقه اعزام کرده و از جمله به کشور ما هم آمده است، منتظر گزارشات فائو هستیم که اظهارنظر کنند، اما آنچه مسلم است این است که برخی کشور‌ها به وظایف خودشان همانند سال‌های قبل عمل نکرده‌اند. رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: این ملخ‌ها از ۷ بهمن وارد کشور ما شده‌اند و سازمان فائو هم در روز اول بهمن طی ایمیلی احتمال هجوم این ملخ‌ها به کشور ما را هشدار داده بود. از همان ابتدا مبارزه انجام شده و تاکنون در سطح ۵۱ هزار هکتار مبارزه انجام شده است. درگاهی تأکید کرد: یک گله ملخ می‌تواند روزانه غذای ۲۵۰۰ نفر را بخورد.

ملخ‌ها هنوز به مزارع خسارت نزده‌اند

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در ادامه با اشاره به اهمیت مبارزه با این ملخ‌ها در کشور گفت: شش استان که درگیر این ملخ‌ها شده‌اند ۲۱ درصد سطح محصولات زراعی و باغی، ۳۶ درصد تولید محصولات زراعی و باغی، ۳۸ درصد سطح جنگل‌ها و بیشه‌ها و ۲۱ درصد مراتع درجه یک و درجه ۲ کشور را دارند، بنابراین مبارزه با این ملخ‌ها بسیار حیاتی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار