کد خبر: 952403
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
ایاصوفیه یا حاجیا صوفیا با ارزش ترین اثر باقی مانده از دوره بیزانس است و یکی از با ارزش ترین هنرهای موجود در آن موزاییکها و ستون مرمرهای آن است موزاییکهایی از حضرت مریم ، عیسی (ع) و فرشتگان گابریل و میکاییل(ع) و..

از موثرترین جاذبه های استانبول ، موزه های استانبول است .

موزه ایاصوفیا:

ایاصوفیه یا حاجیا صوفیا با ارزش ترین اثر باقی مانده از دوره بیزانس است و یکی از با ارزش ترین هنرهای موجود در آن موزاییکها و ستون مرمرهای آن است موزاییکهایی از حضرت مریم ، عیسی (ع) و فرشتگان گابریل و میکاییل(ع) و..

حاجیا صوفیا که به زبان یونانی به معنای حکیم مقدس است ،از مهمتریت بناهای مدهبی جهان برای ارتودکس ها است . به همین علت است که ایاصوفیا در زمره اولین مکان هایی قرار داردکه یونانیان هنگام ورود به استانبول از آن دیدن می کنند.

این بنا در تور استانبول توسط ریاضیدانها و فیزیکدانهای مشور طراحی و در ۵ سال توسط ۱۰ هزار کارگر و صد استاد فاخر در سال ۵۳۲ احداث شد که در احداث گنبد از تئوری هرون الکساندریا استفاده شده. معماری گنبد عظیم آن مثل این است که به نور تکیه دارد و تحسین تاریخدانان و معماران و محافل علمی را دربردارد. این کلیسا از نظر بزرگی هم بیش از هزارسال  بزرگترین کلیسا بوده و امروزه نیز از بسیاری جهات بزرگترین است اما ارزش آثار آن بی بهاست و قابل مقایسه نیست .

این اثر از هر قرنی و از هر نابغه ای اثری دارد از دوره بیزانس گرفته تا معمار ترک ، سینان که اولین معمار بود که اصول زلزله را در کارهایش به کار می گرفت ، از معماران سوییس تا خطاطهای برجسته اسلامی. این اثر از ده ها کشور و شهر آنتیک اثر دارد و تاریخ تصویری بیش از ۱۵ قرن است و از هر دوره مثلا جنگهای صلیبی یا ترکی اسلامی نشانه هایی دارد و در آن فرهنگ اسلامی و مسیحی در هم آمیخته و با گنبد شاهکار آن انسان را غرق در نور  و آرامش میکند و هنوز که هنوز است در مورد اسرار آن کتابها نوشته میشود و کمتر مجله معتبری در دنیا هست که در مورد آن نوشته نباشد و حتی در قرنها پیش هزاران نفر برای دیدن آن راهی استانبول میشدند

موزه های باستان شناسی:

ساخت موزه باستان شناسی در سال ۱۸۱۱ میلادی توسط عثمان حمدی بی آغاز شد. این بنا در سال ۱۹۰۸ میلادی شکلی به سبک یونانی جدید پیدا کرد. معماری که ساختمان اصلی موزه باستان شناسی را طراحی کرد، طراحی هتل پرا پالاس در استانبول را نیز برعهده داشت. الهام بخش نمای این ساختمان، تابوت زنان عزادار و تابوت اسکندر بوده که هر دو از برجسته ترین آثاری هستند که دورن موزه نگهداری می شوند.

به گزاش سفر باتو ، همچنین این آثار به دلیل سبک نئو کلاسیک شان از شهرت بسیاری برخوردارند.موزه باستان شناسی استانبول موزه ای دیدنی می باشد که میلیون ها اشیاء عتیقه در این موزه جمع اوری شده و نگهداری می شود.  موزه باستان شناسی استانبول در سال ۱۸۹۱ گشایش یافت و از ۳ سه ساختمان مجزا تشکیل شده است که موزه شرق باستان را شامل می شود. این موزه باستان شناسی استانبول در نزدیکی کاخ توپکاپی قرار گرفته است. قسمت ورودی موزه تقریبا هشت دلار می باشد و اکثر روزها به غیر از دوشنبه ها از ساعت ۹:۳۰ صبخ تا ۵ عصر برای بازدید باز می باشد

روملی حصاری و یا دژ اروپائی:

روملی حصاری استانبول در تنگه بسفر، در ساحل «روملی» در شهر استانبول و در بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج واقع شده‌است، و یکی از قلعه‌های مشهور کشور ترکیه است، بنای بسیار بزرگ وزیبا به شکل مستطیل، این قلعه بسیار زیبا در سال (۸۵۶ هـ – ۱۴۵۲ م) توسط سلطان محمد فاتح ساخته شده‌است.

این مکان زیبا در زمان فتح استانبول به فرمان پادشاهان عثمانی ساخته شد . امروزه این مکان تاریخی بی شک یکی از پرطرفدارترین مکانهای توریستی ترکیه است . به شما پیشنهاد میکنیم یک آخر هفته برای صرف صبحانه و بازدید از این میراث تاریخی ترکیه زمان بگذارید.

چینعلی کوشک:

این عمارت  در تور لحظه آخری استانبول در قرن ۱۵ میلادی توسط محمّد، فاتح استانبول ساخته شد. از این عمارت امروزه بعنوان یک موزه سرامیک استفاده می گردد. در این موزه نمونه هائی از کاشی ها و سفالهای قرن ۱۶ میلادی مربوط به دوران سلجوقیان و عثمانیها نگهداری و در معرض دید بازدید کنندگان قرار می گیرد. (این موزه همه روزه به جز روزهای دوشنبه جهت بازدید همگان باز می باشد).

موزه هنرهای اسلامی ترکیه:

در این موزه آثار هنری ترک و اسلام به نمایش گذاشته شده است . این ساختمان در سال ۱۵۲۴ از سوی صدر اعظم محتشم سلیمان بنام ابراهیم پاشا و بعنوان سکونت ساخته شده است . این ساختمان بزرگترین خانه شخصی در دوران امپراتوری عثمانی است . امروزه همراه با کلکسیون از موزائیک های ظریف ، مینیاتورها ، نمونه هایی از هنر خوشنویسی ، پارچه ها و قدیمی ترین فرشها ، نمونه هایی از چوبهای کنده کاری شده نیز به معرض نمایش گذاشته شده است .

ابراهیم پاشا دوست و صدراعظم سلیمان بوده است، كه در زمان كودكی در یونان توسط ترك‌ها اسیر شد و به خانه‌ داری امپراطوری به نام برده فروخته شد. او در کاخ توپكاپی با سمت پیام‌ رسان مشغول به کار بود، زمانی كه سلیمان هم‌ سال او بود با هم دوست شدند . زمانی که با سلطان دوست شد به سمت صدراعظمی رسید.عمارت قصر را سلطان سلیمان، یك سال قبل از اینکه خواهرش را به عقد ابراهیم پاشا دراورد، به خواهرش بخشید. این دوران زیبا و با شکوه دوام زیادی نداشت.  ثروت، قدرت و نفوذ او بر سلطان به قدری زیاد شد كه موجب حسادت دیگران شد، و بیشتر از بقیه، حسادت همسر قدرتمند سلیمان (روكسلانا) را برانگیخت. روكسلانا سلطان را راضی كرد كه ابراهیم پاشا دشمن می باشد و سلطان سلیمان در ۱۹۵۳ دستور قتل پاشا را صادر كرد. موزه به دستور وزیر اعظم در سال ۱۵۲۴ ساخته شد. این عمارت بزرگترین بنائی بود که در زمان امپراطوری عثمانی ساخته شده است. مجموعه موزه مانند : آثاری از قرن های ۸ تا ۱۹ میلادی می باشد. برجسته ترین آن نمایشگاه بسیار زیبایی از خوشنویسی و ادوات و ابزار خوشنویسی، طغرا‌ها، فرمان‌های شاهی، و نسخ خطی آراسته شده است. در بزرگترین تالار قصر رحل‌ های قرآن بسیار زیبایی از قرن شانزده، مجموعه نفیسی از قدیمی ترین فرش‌های دنیا و مینیاتور‌های تركی نگهداری و مراقبت می‌شوند. همچنین در این موزه ، اشیاء فلزی و چوبی هنری , سرامیک‌های ارزشمند و پارچه‌های كهن و قدیمی نگهداری می‌شوند. در حیاط موزه کافی شاپی با میز‌هایی در تراس با نمایه زیبایی از هیپودروم  یا سیرك دارد وجود دارد.

موزه کارخانه راحمی کوچ استانبول

موزه راحمی کوچ در محله هاسکوی استانبول در تور ارزان استانبول  قرار گرفته و تاریخ آن مربوط به دوره عثمانیها می باشد. از این مکان در گذشته با نام لنگرخانه نیز یاد می شده است. علت نامگذاری این مکان با این نام دست ساخته های آهنی و استیلی است که در آنجا وجود دارد. در حال حاضر در این موزه ترکیه پیشرفت صنعتی محقق شده از گذشته تا به حال به شکل مناسبی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است .از موثر ترین جاذبه های گردشگری استانبول ، موزه های استانبول است. با زیما سفر پارس همراه باشید

موزه فرش استانبول

از جذاب ترین موزه های استانبول ،  موزه فرش استانبول  است . این موزه روبروی اقامتگاه ابراهیم پاشا استانبول قرار گرفته است. در این موزه می توان مجموعه ای از فرشها و گلیم های قدیمی و عتیقه را که از دورترین نقاط ترکیه گردهم آورده شده نظاره گر بود . صنعت فرش در ترکیه نیز از قدمت زیادی برخوردار است .

موزه اورهان کمال استانبول

از موثرترین جاذبه های استانبول ، موزه های استانبول است . یکی از این موزه ها به یاد بود اورهان کمال که روشنایی بخش ادبیات معاصر است با همکاری و پشتیبانی مرکز هماهنگی هنری و فرهنگی اورهان کمال، خانه وی به نشانی استانبول خیابان جهانگیر خیابان آکارسو شماره ۳۲ به موزه تبدیل شده است. درموزه اورهان کمال استانبولعکسهای اورهان کمال ، چاپ اول کتابها ، کتابهای منتشره به زبانهای بیگانه ، اتاق کار ، اشیاء شخصی و لباسهای وی به نمایش گذاشته شده است .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار