کد خبر: 952399
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۰
با گذری به سرسبزترین استان ایران و با مروری بر اقدامات صورت گرفته می‌توان به این نتیجه رسید که تناقضات زیادی بین بخش آب و کشاورزی گیلان وجود دارد. بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی در استان‌های پربارانی مانند گیلان که بیش از ۸۰۰ میلی‌متر بارندگی دارند و به لحاظ محصول و ارزش افزوده تولیدشده، عملکرد قابل قبولی نداشته است.
رضا نقيلو (كارشناس كشاورزی)
سرويس ايران جوان آنلاين: استان گیلان با دارابودن ۹/ ۰ درصد اراضی زیر کشت کشور از قطب‌های مهم کشاورزی ایران به شمار می‌آید و نقش مهمی در پویایی اقتصادی دارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد که برای تحقق اقتصاد مقاومتی مدیریت امور مهم و زیربنایی کشاورزی مانند افزایش بهره‌وری در منابع خدادادی منطقه، مکانیزاسیون کشاورزی و صنایع جانبی و تبدیلی، ساماندهی بازار تولیدات کشاورزی و سیستم انتقال اطلاعات و دانش فنی نیازمند تغییر و تحول سازمانی و چابک‌سازی بخش کشاورزی است. به عبارت دیگر، رویکرد‌ها و راه حل‌های گذشته در بخش کشاورزی گیلان از پتانسیل کافی برای رویارویی با چالش‌های سازمانی و محیط برونی برخوردار نبوده و بهتر است که با رویکرد‌ها و دیدگاه‌های جدید جایگزین شوند.

با گذری به سرسبزترین استان ایران و با مروری بر اقدامات صورت گرفته می‌توان به این نتیجه رسید که تناقضات زیادی بین بخش آب و کشاورزی گیلان وجود دارد. بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی در استان‌های پربارانی مانند گیلان که بیش از ۸۰۰ میلی‌متر بارندگی دارند و به لحاظ محصول و ارزش افزوده تولیدشده، عملکرد قابل قبولی نداشته است.

کشاورزی گیلان نیازمند بازنگری کلی

تمام کارشناسان متفق‌القول بر این باورند که گیلان نیازمند یک کشاورزی تجاری است. زیرا در این استان محصولات استراتژیک و مزیت‌دار مانند برنج، زیتون و فندق وجود دارند که همین امر نیاز به کشاورزی تجاری را در این زمینه‌ها تقویت می‌کند. حال این باور وجود دارد که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، کشاورزی تجاری از طریق هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای کاهش فاصله قیمت از مزرعه تا سفره، به صورت بهبود وضعیت زیرساخت‌ها، کوتاه کردن دست سودجویان و دلالان از بازار محصولاتی نظیر زیتون، فندق و بادام زمینی، کارآمدسازی سیستم تعاونی مصرف و توزیع تولیدات کشاورزی، کاهش هزینه‌های مبادله از طریق کم کردن فاصله تولیدکننده تا بازار فروش و پایین آوردن فقر در جوامع روستایی دست یافتنی است. با این تفاسیر باید گفت: رشد و توسعه بخش کشاورزی گیلان و در بعدی گسترده‌تر، کشاورزی کل کشور بدون ارزش‌گذاری حمایتی و واقعی از کشاورزی امکانپذیر نیست. به همین خاطر کشاورزی در گیلان به عنوان یک بخش پایه‌ای و بنیادی مطرح است، پس حمایت از بخش کشاورزی این استان و تثبیت درآمد کشاورزان از جمله دغدغه‌های مدیران خصوصاً مسئولان بخش کشاورزی باید باشد. با این وجود در کمال تأسف باید گفت که همه واحد‌های بخش کشاورزی گیلان مشکلات مخصوص خود را دارند. اما این مشکلات نبایستی باعث ضعف عملکرد این بخش نسبت به گذشته شود. زیرا، هدف نهایی از اجرای اقتصاد مقاومتی رضایت‌مندی مقام معظم رهبری از عملکرد استان‌ها در این عرصه است.

صندوق حمایت، مصداق اقتصاد مقاومتی

صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است. سازماندهی کشاورزی در صنوف مختلف می‌تواند کشاورزان خرده مالک را برای حضور قدرتمندانه در عرصه رقابتی آماده کند. در همین رابطه تشکیل و راه‌اندازی صندوق‌های شهرستانی از برنامه‌هایی است که می‌تواند به رونق تولید و افزایش سیاست‌گذاری در بخش زراعت و باغبانی منجر شود. وقتی تولید کنندگان سرمایه‌های محدودی برای عرضه تولیدات خود در بازار در اختیار دارند بنابر این تنها می‌توانند در مقیاس‌های کوچک به فعالیت خود در بازار تولیدات کشاورزی ادامه دهند. زیرا اعتقاد بر این است که، یکی از چالش‌های عمده بخش کشاورزی استان، جهت دهی کشاورزی به سمت تولید برای بازار یا فروش است. در حالی که کمبود نیروی انسانی متخصص در عرصه عملیات و مزرعه و کندی فرآیند گردش اطلاعات و دانش بومی بین تولید کنندگان و مراکز و مؤسسات پژوهشی استان بسیار محسوس است، باید برای به نتیجه رسیدن و شکوفایی کشاورزی در کل کشور و به صورت خاص در گیلان باید سیاست‌ها و راهبرد‌های کاربردی و توسعه‌ای پژوهش در مراکز و مؤسسات تحقیقاتی استانی و ملی در چارچوب راهبرد‌ها و سیاست‌های بخش کشاورزی و منابع طبیعی منطقه باشد. همچنین مکانیسمی برای نظارت بر حسن اجرای آن‌ها وجود داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار