کد خبر: 952284
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
در پنجمیـن روز از جشنواره جهـانی فیلـم فجـر نسخـه اصـلاح شده فیلم سینمـایی «طلسـم» در سالـن شمـاره ۴ پردیـس چـارسو نمـایش داده شد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «طلسم» ساخته داریوش فرهنگ در سال ۱۳۶۵ با حضور در پنجمین جشنواره فیلم فجر توانست نظر مثبت منتقدان و سینماگران را به خود جلب کند و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد، بهترین موسیقی، بهترین تدوین و بهترین عکس بوده است. بازیگرانی همچون مرحوم جمشید مشایخی، سوسن تسلیمی، پرویز پورحسینی و آتیلا پسیانی در این فیلم سینمایی ایفای نقش کرده‌اند.
طبق اعلام فیلمخانه ملی همانطور که پیش از این تأکید شده است، مهم‌ترین اقدام پیش از انجام عملیات مرمت دیجیتال یک فیلم، انتخاب یک نسخه مناسب جهت اسکن و دریافت بیشترین و بهترین اطلاعات تصویری است. در این مرحله معمولاً جست‌وجو، بررسی و ارزیابی دقیق و پر حوصله‌ای صورت می‌گیرد تا بهترین نسخه آنالوگ موجود از هر فیلم انتخاب شود که خوشبختانه در خصوص فیلم «طلسم» عملیات اصلاح و مرمت روی یک نسخه نگاتیو با کیفیت انجام شده است. فضا‌های تاریک و کم نور این فیلم موجب شد عملیات اصلاح و مرمت این فیلم با حساسیت بیشتری انجام شود و در مرحله اصلاح رنگ فیلم نیز زمان زیادی برای ایجاد کنتراست درست تصاویر صرف شده است، ضمن اینکه دانه‌های رنگی زائد (نویز) بسیار زیادی، به خصوص در صحنه‌های تاریک، کار ترمیم فیلم را برای متخصصان دشوار کرده بود. این دانه‌های زائد باعث می‌شود که در زمان تمیز کردن تصاویر، آلودگی‌های روی فیلم به خوبی به چشم نیاید، از طرف دیگر عملیات حذف دانه‌های زائد می‌تواند به بافت تصاویر آسیب‌هایی وارد کند، به همین دلیل این مرحله از کار باید با دقت بسیار زیاد انجام شود، به طوری که میزان این عملیات به جنس پوست بازیگران و سطوح بافت دار فیلم آسیبی نرساند. در این فرآیند تلاش فراوانی شده تا گرین طبیعی فیلم حفظ شود و دانه‌های رنگی زائد از گرین تفکیک شود. همچنین از آنجایی که عمده فیلم‌های دهه ۶۰ سینمای ایران باند صدای دوبله دارند، همزمانی صدا و تصویر دقیق و صد‌درصد در این فیلم‌ها ممکن نیست و در نتیجه متخصصان صدا باید با استفاده از افکت‌های موجود در فیلم این هماهنگی صدا و تصویر را به وجود آورند. همزمان با برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فجر، فیلمخانه ملی ایران نسخه اصلاح و مرمت شده تصویر و صدای فیلم‌های ماندگاری از دهه ۶۰ سینمای ایران را که مورد توجه منتقدان و مخاطبان سینما قرار داشته‌اند آماده و در بخش «فیلم‌های کلاسیک مرمت شده» به نمایش درمی‌آورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار