کد خبر: 952245
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱
پس از وقوع زمین‌لرزه در استان کرمانشاه که موجب کشته و زخمی شدن بیش از هزار نفر از هموطنان شد بلافاصله سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی کار باز‌سازی واحد‌های تخریبی و آسیب‌دیده از این زلزله را آغاز کردند
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: ۲۱ آبان سال ۹۶ بود که زلزله ۳ /۷ ریشتری در استان کرمانشاه به بیش از ۸۰ هزار واحد مسکونی آسیب رساند و موجب تخریب بسیاری از این واحد‌ها شد. چند روز پس از آواربرداری، نهاد‌ها و سازمان‌های مختلفی کار باز‌سازی واحد‌های تخریبی را آغاز کردند که در این میان می‌توان از سپاه و کمیته امداد و بنیاد مسکن نام برد. سرانجام با به ثمر رسیدن این تلاش‌ها، روز گذشته مسئول ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با بیان اینکه تا امروز بیش از ۹۶ درصد واحد‌های روستایی به بهره‌برداری رسیده است، اعلام کرد: «بر اساس برنامه زمان‌بندی شده تا پایان نیمه اول سال ۹۸ کار بازسازی واحد‌های شهری و روستایی استان کرمانشاه به پایان می‌رسد.»

پس از وقوع زمین‌لرزه در استان کرمانشاه که موجب کشته و زخمی شدن بیش از هزار نفر از هموطنان شد بلافاصله سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی کار باز‌سازی واحد‌های تخریبی و آسیب‌دیده از این زلزله را آغاز کردند که در این میان می‌توان به سپاه، بسیج، کمیته امداد و بنیاد مسکن اشاره کرد. این مهم در حالی بود که این سازمان‌ها در اسرع وقت کار ساخت‌وساز واحد‌های آسیب‌دیده را آغاز کردند و قرار شد در اولین فرصت مکان‌های آسیب‌دیده ساخته و تعمیر شده و در اختیار صاحبان آن‌ها قرار بگیرد.

اتمام باز‌سازی‌ها تا پایان نیمه اول سال

سرانجام با گذشت دو سال از وقوع این زمین‌لرزه و همکاری همه‌جانبه تمامی سازمان‌های درگیر در این موضوع بالاخره این کار‌ها و اقدامات نتیجه داد و موجب باز‌سازی و ساخت بسیاری از واحد‌ها شد. رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با تأیید این موضوع می‌گوید: «بر اساس برنامه زمان‌بندی شده تا پایان نیمه اول سال ۹۸ کار بازسازی واحد‌های شهری و روستایی استان کرمانشاه به پایان می‌رسد، این درحالی است که تا امروز بیش از ۹۶ درصد واحد‌های روستایی به بهره‌برداری رسیده است.» رضا خواجه‌ای می‌افزاید: «تاکنون ۳۷ هزار واحد آرماتور‌بندی شده البته به همین میزان نیز واحد مسکونی آسیب‌دیده بر اثر زلزله داشته‌ایم و همچنین ۳۵ هزار و ۱۰۰ واحد دارای اسکلت و ۳۱ هزار و ۸۸۰ واحد اجرای دیوارچینی شده است.» بررسی‌ها نشان می‌دهد تا کنون در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اجرای سقف برای ۳۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی و اجرای گچ و خاک و نصب در و پنجره برای ۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی انجام گرفته است همچنین عملیات تعمیر ۶۵ هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده است. این در حالی است که ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحد روستایی به بهره‌برداری رسیده است و ۱۳ هزار واحد احداثی کامل در روستا‌های کرمانشاه که جزو واحد‌های مذکور فرسوده و خشت و گلی بودند مورد بازسازی قرار گرفتند. خواجه‌ای با بیان اینکه به طور محدودی مواردی از مشکلات انحصار وراثت به دنبال فوت مالک یا طی مراحل اداری در روستا‌ها وجود دارد که عملاً باعث می‌شود بازسازی به صددرصد مطلق نرسد، تصریح می‌کند: «از ۱۶۲۳ واحد روستایی، تعدادی در حال احداث است و نمی‌توان گفت: کار بازسازی برخی از آن‌ها به اتمام رسیده است.» به گفته رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان، مسئولان این استان به طور جدی درصدد حل موانع پیش رو هستند که امیدواریم تا پایان نیمه اول سال آینده کار بازسازی همه واحد‌های شهری به اتمام برسد. خواجه‌ای با بیان اینکه واحد‌های باقیمانده عمدتاً در شهر سرپل‌ذهاب قرار دارند، می‌افزاید: «کار بازسازی واحد‌های شهری دیر آغاز شد همچنین تعدادی از واحد‌ها دارای طبقات مازاد یا در حال اجرای دیوار و دیوارچینی هستند به گونه‌ای که بر اساس آمار موجود تنها ۲۰۰۰ واحد در مرحله بتن، آرماتور بندی و اجرای اسکلت قرار دارد.» این مسئول با اشاره به اینکه به زودی شاهد برگزاری جشن پایان بازسازی در مناطق زلزله‌زده هستیم، ادامه می‌دهد: «به منظور بازسازی واحد‌های شهری و روستایی در نقاط زلزله‌زده کرمانشاه ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن جذب و مابقی در دست اقدام است.»

آسیب زلزله به ۸۳ هزار واحد مسکونی

پس از خاکبرداری از مناطق زلزله‌زده در کرمانشاه مشخص شد در این حادثه مخرب، حدود ۸۳ هزار واحد آسیب دیده‌اند و از این تعداد حدود ۱۸ هزار واحد دچار تخریب کامل شده‌اند. بقیه واحد‌ها غالباً در بخش سیستم سازه سالم مانده‌اند، اما اجزایی مثل دیوار‌های جانبی یا تیغه‌ها فرو ریخته یا ترک خورده‌اند که نیاز به تعمیر دارند. رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تأیید این موضوع می‌گوید: «از میان واحد‌های آسیب‌دیده در زلزله، مسکن‌های مهر هم در برخی از واحد‌ها دچار آسیب شدند که برآورد‌ها نشان می‌دهد حدود ۱۷۰۰ واحد از نوع تعمیری است و حدود ۴۰ واحد در اسلام‌آباد غرب تخریب کامل شده‌اند.» علی بیت‌اللهی می‌افزاید: «در سرپل ذهاب که عکس‌های آن بیشتر منتشر شده قسمت اسکلت آن‌ها سالم به نظر می‌آید و صرفاً نیاز به تعمیر دارد. ۷۸مدرسه نیز در جریان زلزله کرمانشاه تخریب شده‌اند که از نوع بنایی و فرسوده بودند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار