کد خبر: 952242
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۱
قلعه گنج که جزو محروم‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رفت با سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان و با راه‌اندازی بزرگ‌ترین بزداری خاورمیانه و ساخت نیروگاه ۴ مگاواتی خورشیدی به شهر اقتصاد مقاومتی ایران تبدیل شد.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: اگر تا همین چند وقت پیش از قلعه گنج به عنوان منطقه‌ای محروم و کم‌برخوردار نام برده می‌شد، اما حالا نه تنها این شهر به مظهر اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است بلکه به عنوان پایلوت بسیاری از طرح‌های بزرگ سازمان‌ها و نهاد‌های خدمت‌رسان انقلاب اسلامی به شمار می‌آید. نقطه‌ای از ایران که پروژه عظیم راه‌اندازی مرکز صنعتی بزداری به همت بنیاد مستضعفان با ۶ هزارو ۵۰۰ رأس بز که بزرگ‌ترین بزداری خاورمیانه محسوب می‌شود و اعطای ۲۰۰۰ سند روستایی در سال گذشته و افتتاح طرح‌های عمرانی و تولیدی در روستا‌های سخت گذر و دور افتاده جهلدر و بنگرون شامل امکانات بهداشتی، آموزشی، کشاورزی و دامداری که موجب زندگی دوباره در این مناطق شده، در سال‌جاری فقط گوشه‌ای از خدمات ارائه شده به ساکنان آن است. اما کار به همین‌جا و همین حد ختم نشده و حالا و با حضور رئیس بنیاد مستضعفان کشور در شهر اقتصاد مقاومتی قلعه گنج یک مگاوات از نیروگاه ۴ مگاوات خورشیدی افتتاح و به شبکه سراسری برق متصل شد.

قلعه‌گنج؛ شهری در جنوب شرقی ایران و در گوشه‌ای از کرمان با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر که فاصله‌اش تا مرکز استان ۴۲۰ کیلومتر است. هر چند چنین برداشت می‌شود که مردمان این نواحی در گذشته صاحب قنات‌ها، گنج‌ها، نعمت‌ها و آبادانی‌های فراوان بوده‌اند و همان‌طور که از اسمش پیداست، سرزمین حاصلخیز و پردرآمدی بوده و در آن کشت انواع محصولات گرمسیری متداول بوده است. اما با گذر زمان و سایه سنگین خشکسالی بر سر این منطقه همه چیز به یکباره تغییر و فقر و فلاکت مهمان آن شد. مهمان ناخوانده‌ای که قصد رفتن هم نداشت. از روزی که بنیاد مستضعفان با برنامه‌ریزی و طرح‌های زود بازده و عملیاتی خود برای رفع محرومیت و محدودیت و نابرابری قدم به قلعه‌گنج و روستا‌های اطرافش گذاشت، زندگی مردم رنگ‌وبویی دیگر گرفت. از همان روز‌های اول مشکلات یکی یکی شناسایی و حرف‌ها و درد دل‌های مردم شنیده شد و در قدم بعدی، برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفت که رفته‌رفته مشکلات را به ورطه نابودی و حذف شدن کشاند.

درآمدزایی با ۶۰ هزار رأس بز

از حدود سال ۹۵ بود که به گفته مسئولان، مرکز صنعتی بزداری قلعه گنج استان کرمان با ۶۵۰۰ رأس بز، به عنوان بزرگ‌ترین بزداری خاورمیانه که تمامی دام‌ها از یک نژاد هستند، برای توسعه منطقه محروم قلعه گنج راه‌اندازی و سال گذشته به بهره‌برداری کامل رسید. در همین رابطه مدیر ملی طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج استان کرمان درباره راه‌اندازی این بزداری گفت: «این شهرستان جزو محروم‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رفت. حدود سه سال قبل بنیاد مستضعفان طرح توسعه و پیشرفت این شهرستان را کلید زد و بزداری صنعتی نیز یکی از این پروژه‌ها برای ایجاد اشتغال در این شهرستان به شمار می‌رود.» به گفته مسعود حیدروند، سه سال پیش ۳ هزار رأس بز شیرده از اسپانیا به این دامداری منتقل شده‌اند و در حال حاضر ۶۵۰۰ رأس بز در آن وجود دارد. وی با اشاره به اینکه شیر و پنیر تولید شده در این بزداری به خارج از ایران صادر می‌شود، درباره میزان اشتغال ایجاد شده در این طرح نیز تأکید کرد: «این بزداری باعث شده ۴۵ نفر از اهالی بومی منطقه شاغل شوند. پیش‌بینی می‌کنیم در ۱۲ سال آینده تعداد بز‌های این مرکز به ۶۰ هزار رأس برسد که باعث درآمدزایی خوبی در منطقه می‌شود.»

نیروگاه جدید در راه است

پیشرفت و توسعه قلعه گنج به بزداری‌ها و صنایع کوچک خانگی و طرح‌های عمرانی ختم نشد و از سال گذشته عملیات اجرایی پروژه نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۴ مگاوات در این شهرستان آغاز و حالا با حضور رئیس بنیاد مستضعفان کشور در این شهر اقتصاد مقاومتی یک مگاوات از این نیروگاه خورشیدی به شبکه سراسری برق متصل شد. محمد سعیدی‌کیا که برای افتتاح چندین طرح عمرانی و تولیدی شامل امکانات بهداشتی، آموزشی و کشاورزی و دامداری به روستا‌های سخت‌گذر و دور افتاده جهلدر و بنگرون سفر کرده بود، علاوه بر راه‌اندازی و اتصال فاز اول نیروگاه خورشیدی قلعه گنج به شبکه سراسری برق کشور، قرارداد ساخت نیروگاه ۴مگاواتی دیگری را هم بین شرکت برق صبا و و شرکت ایرانی- آلمانی پرچینگ امضا کرد. بعد از انعقاد قرارداد ساخت نیروگاه جدید، مدیرعامل شرکت تولید نیروی مرکزی صبا وابسته به بنیاد مستضعفان گفت: «این طرح در راستای سیاست‌های رهبرمعظم انقلاب و برای حمایت از مناطق محروم در قلعه‌گنج ساخته می‌شود.»
محمدباقر موسوی افزود: «در مجموع برای ساخت این نیروگاه ۴ مگاواتی ۴۵ میلیارد تومان از طریق شرکت سرمایه‌گذار تأمین می‌شود.»

زندگی دوباره در روستا‌های بی‌آب

از طرف دیگر و بعد از افتتاح طرح‌های عمرانی و تولیدی در روستا‌های جهلدر و بنگرون، مجری طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج با بیان اینکه ساکنان این دو روستا پیش از این پراکنده در کوهستان‌های منطقه به کار دامداری مشغول بودند و با یکجا نشینی آنان اکنون امکانات زندگی برای آن‌ها فراهم شده است، گفت: «حالا طرح آبرسانی این دو روستا با اعتباری بالغ بر ۸۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات مشترک بنیاد علوی و اعتبارات استانی به بهره‌برداری رسید که روز‌های خوشی را برای ساکنان به همراه خواهد داشت.» مسعود حیدروند با بیان اینکه طرح توسعه روستایی جهلدر و بنگرون ۸ ماهه اجرا شده، افزود: «برق این دو روستا نیز از انرژی خورشیدی تأمین شده است.» وی همچنین از ساخت و تجهیز ۵۸ واحد مسکونی متناسب با فرهنگ بومی منطقه در این دو روستا خبر داد و گفت: «برای هر خانوار یک واحد مرغداری نیز در روستا ایجاد شده است.» حیدروند همچنین از تجهیز مدرسه در این دو روستا، احداث خانه ورزش، آموزش صنایع دستی و مرغداری و همچنین آموزش نهضت سواد آموزی با همکاری فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش در این دو روستا و افتتاح خانه بهداشت روستای چاه زردان و مجتمع طرح تأمین آب روستایی منطقه تمگران قلعه گنج خبر داد. نکته حائز اهمیت اینکه با بهره‌برداری از طرح آبرسانی مجتمع روستایی تمگران بیش از ۳ هزار نفر در ۹ روستا از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند. لازم به ذکر است، خانه بهداشت روستایی چاه زردان با اعتباری بالغ بر ۱۰۵ میلیون تومان از محل اعتبارات مشترک بنیاد مستضعفان و دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ساخته و تجهیز شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار