کد خبر: 952211
تعداد نظرات: ۸۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
بعد از پنج سال رکود شدید مسکن، یکباره این بازار به شدت ملتهب شده و پیش بینی می‌شود که به زودی سونامی ریزش قیمت مسکن در راه است.
جوان آنلاین: پس از حدود پنج سال رکود بسیار شدید به یکباره بازار مسکن ایران همچون بازار‌های دیگر از حدود یک سال پیش به شدت ملتهب شده و قیمت‌ها به شکل عجیب و غریبی افزایش یافت، برخی ماجرا را به سقوط قیمت ریال ربط می‌دهند و برخی دیگر به سردرگمی سرمایه‌ها ویا افزایش قیمت مواد اولیه ساخت، اما به هر حال سوال همه امروزه این است که این ماجرا تا کی و به چه صورت می‌تواند ادامه یابد؟

برعکس بسیاری از کشور‌ها که برخی کالا مانند ماشین کالای مصرفی به حساب می‌آیند، اما در ایران این کالا به عنوان کالای سرمایه‌ای به حساب می‌آید.

همین ماجرا روی بسیاری از کالا‌های دیگر نیز منطبق می‌باشد.

با توجه به ضعف قوانین مربوط به حقوق مالکیت املاک و مستقلات در قبال تبدیل شدن املاک به کالای سرمایه‌ای این روز‌ها در ایران نیز بسیاری به املاک به عنوان کالایی که می‌تواند سرمایه آن‌ها را حفظ کند می‌نگرند.

در حالی که در اکثر کشور‌های جهان بحث ساخت و ساز و در برخی حتی مالکیت و اجاره ملک تخصصی به حساب می‌آید و شرکت‌های متخصص حق ورود به این بازار را دارند، در ایران این بازار بیشتر در دست بخش خصوصی است.

در تحقیق میدانی‌ای که خبرنگار اسپوتنیک طی گفتگو با حدود ۵۰ مشاور املاک در تهران و برخی شهرستان‌های ایران انجام داده نتایج بسیار جالبی به دست آمده، البته علیرغم تماس با اتحادیه مشاوران املاک کشور جهت استعلام نظر اتحادیه در این باره رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور از اظهار نظر در این باره عذرخواهی کردند:

۱ — خرید و فروش واقعی امسال در مقایسه با سال گذشته حدود ۹۰% کاهش یافته.

وقتی از مشاورین املاک در این مورد سوال کردیم که منظورشان از خرید و فروش واقعی مسکن چیست آن‌ها اظهار می‌داشتند که منظورشان خریداران واقعی مسکن و نه دلالان است، امروزه بیشتر خرید و فروش‌ها توسط دلال‌ها انجام می‌شود که بخش کوچکی از قیمت املاک را به صاحبان پرداخت می‌کنند واز مالک مهلت می‌گیرند تا بقیه پول را طی مدتی حدود سه ماه تهیه کنند و طی این سه ماه تلاش می‌کنند ملک را به فرد سومی با قیمت بالاتر بفروشند و در نهایت اگر ملک با قیمت بالاتر فروش نرود به ترفند‌هایی پول خود را از مالک پس می‌گیرند و قولنامه را به هم می‌زنند.

به گفته این مشاوران ده درصد خرید و فروشی هم که انجام می‌شود بیشتر مربوط به املاکی است که مالکین آن فروشنده واقعی هستند و املاک را به قیمت مناسب عرضه می‌کنند.

۲ – طبق اظهار نظر مشاوران املاک در تهران قیمت املاک بصورت حبابی و کاذب بالا رفته ودلایل زیادی برای این افزایش قیمت وجود دارد که می‌توان به افزایش قیمت ارز و مواد اولیه ساخت به عنوان اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت واحد‌های نوساز نام برد، اما اگر افزایش قیمت مواد اولیه را با درصد افزایش قیمت واحد‌ها مقایسه کنیم می‌بینیم که یک هباب بسیار زیاد این میان به وجود آمده که دیر یا زود این حباب می‌ترکد.

به گفته آقای سعید هدایتی مدیر یکی از آژانس‌های املاک بزرگ تهران:"همانگونه که ما با سونامی افزایش قیمت مواجه بودیم احتمالا بزودی با سونامی ریزش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود".
 
آقای هدایتی که حدود بیست سال است در این زمینه فعال است و آژانس املاک خود را از پدرش به ارث برده اظهار داشت:" زمانی که در دولت قبل قیمت دلار از حدود هزار تومان به حدود چهار هزار تومان افزایش یافت به یک باره ما شاهد سونامی مشابهی نیز بودیم و به عنوان مثال ملکی که متری حدود دو ملیون تومان قیمت داشت تا حتی متری دوازده و یا سیزده ملیون تومان هم معامله شد، اما به یکباره با رکود بسیار شدید مواجه شدیم بصورتی که همان ملک را دیگر کسی با متری چهار یا پنج ملیون تومان هم نمی‌خرید".

وی افزود امروزه:" همان ملک که تا دو سال پیش کسی با متری پنج ملیون تومان سراغ اش نمی‌رفت امروزه متری بیست و پنج تا سی ملیون تومان عرضه می‌شود در حالی که حتی اگر بخواهیم نسبت به افزایش قیمت ارز نیز محاسبه کنیم حد اکثر باید متری دوازده تا پانزده هزار تومان فروش رود وبدیهی است اگر کسی این ملک را با قیمت عرضه شده بخرد بزودی مجبور است با قیمت واقعی آن مواجه شود، اگر مصرف کننده باشد شاید خیلی برایش اهمیت نداشته باشد، اما اگر سرمایه گذار باشد قطعا ضرر شدیدی خواهد دید".

به گفته آقای حسین رضایی یکی دیگر از مشاوران املاک تهران: "وقتی که بانک‌ها سود بانکی را کاهش می‌دهند خود به خود بسیاری از پول‌ها به سمت بازار ارز و سکه و ملک سرازیر می‌شود و در مواردی مثل بازار سکه می‌بینیم که حباب قیمت سکه در مقایسه با قیمت طلای موجود در آن به حدود یک ملیون تومان می‌رسد، در بازار ارز هم دیدیم که قیمت دلار به نزدیک بیست هزار تومان هم رسید، اما به یکباره به کمتر از نصف سقوط کرد و آن‌هایی که در این بازار‌ها سرمایه گذاری کرده بودند بیش از نیمی از دارایی خود را از دست دادند".

آقای رضایی افزود: "برخی هستند که متاسفانه برای پولشویی وارد بازار ملک می‌شوند و حتی اقدام به ساخت و ساز هم می‌کنند و معلوم نیست این پول‌های باد آورده را از کجا آورده‌اند، آن‌ها می‌آیند و زمین‌هایی را به هر قیمت که شده می‌خرند و سپس آرام آرام پول غیر قانونی خود را تبدیل به مصالح می‌کنند و ساختمان می‌سازند و، چون این پول آرام آرام در ساخت و ساز تزریق شده قابل رصد نیست و در نهایت این‌ها مالک چندین برج و ساختمان می‌شوند و بعد با فروش این املاک در واقع پولشویی خود را انجام می‌دهند".

به گفته آقای رضایی: "چون این‌ها پول‌های باد آورده دارند اصلا برایشان مهم نیست که ملک شان کی فروش برود و برخی هستند که چندین برج و ساختمان خالی در مناطق بسیار گران قیمت تهران دارند و حتی حاضر نیستند این واحد‌ها را اجاره دهند".

آقای رضایی اظهار داشت:"اگر قانونی وجود داشت که فقط همین‌ها را کنترل می‌کرد قطعا قیمت ملک در کشور به تعادل می‌رسید، اما چون قانونی برای کنترل املاک و مستقلات این افراد وجود ندارد می‌بینیم که بازار مسکن امروزه به بهترین بازار برای پولشویی تبدیل شده و هر بار که بحث تصویب چنین قانونی در مجلس مطرح می‌شود می‌بینیم که این مافیا‌های ثروت اعمال نفوذ می‌کنند".

آقای حسین کامرانی که ایشان نیز از مشاورین املاک قدیمی شهر تهران است اظهار می‌داشت:"این روز‌ها برخی سایت‌های غیر تخصصی املاک به محل‌هایی برای فعالیت و حضور دلالان تبدیل شده و بسیاری از دلالان قیمت‌های غیر واقعی برای املاک برخی مالکین روی این سایت‌ها درج می‌کنند و قیمت‌ها را بصورت کاذب فقط روی سایت‌ها بالا می‌برند، اکثر این‌ها هیچ ارتباطی با مشاوران املاک ندارند واصلا از اتحادیه مجوز ندارند و حد نهایت دو روز رفته‌اند پیش یکی از مشاوران املاک کار کرده‌اند و تصور می‌کنند که دیگر مشاور املاک شده‌اند".

بگفته آقای کامرانی:" این سایت‌ها در واقع شده‌اند سایت‌های دلال بازی و بسیاری از فروشنده‌ها و خریداران به جای اینکه قیمت‌های واقعی را از مشاوران املاک دریافت کنند معیار خود را قیمت‌های این سایت‌ها قرار می‌دهند و کافی است یکی مثلا گول بخورد و ملکی را با یک قیمتی از این‌ها بخرد، آنوقت دیگر قیمت آن ملک می‌شود مضنه و همه یک کلاغ چهل کلاغ راه می‌اندازند که فلانی واحد خود را با فلان قیمت فروخته و یا اینکه ببینید فلانی قیمت ملک خود را فلان قیمت گذاشته، در حالی که معیار هیچ وقت نمی‌تواند گول خوردن یک فرد و خرید یک ملک با قیمتی کاذب باشد بلکه میانگین قیمت فروش املاک در آن منطقه است که با توجه به اینکه امروزه درصد معامله‌ها بسیار پایین است نمی‌توان میانگین قیمت تعیین کرد".

آقای شعیب حسینی یکی دیگر از مشاوران املاک تهران اظهار داشت:"متاسفانه این دلال‌ها بدون پرداخت هزینه و یا مالیات و یا عوارض و یا نظارت بازار را به هم ریخته‌اند و هیچ نظارتی بر کار آن‌ها نیست و اگر دولت به بازار ارز ورود کرد و با بازداشت دلال‌ها این بازار را توانست به گونه‌ای کنترل کند شاید وقت آن باشد که به بازار املاک هم ورود کند و جلوی دلال‌ها را بگیرد، چون ضربه‌ای که این‌ها به اقتصاد مملکت وارد می‌کنند بسیار بیشتر از ضرر دلال‌های ارزی است".

آقای مهدی اردستانی یکی از مشاوران املاک کاشان اظهار می‌داشت:"شهرستان‌ها تا همین چند ماه پیش از موج افزایش کاذب قیمت املاک در تهران در امان بودند، اما این روز‌ها این موج به شهرستان‌ها هم رسیده و هم قیمت و هم اجاره‌ها به صورت عجیب غریبی افزایش یافته و این قیمت‌ها قیمت‌هایی نیست که مردم توان تحمل آن را داشته باشند و قطعا منجر به واکنش منفی مردم خواهد شد".

آقای اردستانی افزود:"شاید مردم بتوانند نخوردن غذا را تحمل کنند ویا اینکه حتی با کفش و لباس پاره و ژوییده بیرون بروند، ولی نمی‌توانند تحمل کنند که زن و بچه شان بی سر پناه باشند و این مساله می‌تواند موجب درگیری بسیار شدید مالکین و مستاجرین شود، چون افزایش قیمت مسکن و اجاره بها با افزایش در آمد‌ها هیچ تناسبی ندارد".

خانم سیمین شهریاری مدیر یکی دیگر از آژانس‌های املاک تهران به خبرنگار اسپوتنیک گفت:"مردم نه توان خرید دارند و نه توان پرداخت اجاره‌های نجومی، برخی از تهران به شهرستان‌های اطراف کوچ کرده‌اند، اما همین سونامی افزایش قیمت‌ها به این شهرستان‌ها هم سرایت کرده و خوب یا پرونده‌های درگیری مالک و مستاجر در قوه قضائیه زیاد خواهد شد و یا اینکه باید راه حلی برای این ماجرا پیدا شود".

به گفته خانم شهریاری:"با توجه به اینکه قیمت املاک امروزه بسیار بالاتر از توان خرید مردم است بدیهی است که بازار مسکن بزودی وارد رکود بسیار بسیار شدید گردد و آن‌هایی که واقعا فروشنده هستند مجبور می‌باشند املاک خود را با قیمت‌های واقعی و نه کاذب به فروش برسانند".

خانم شهریاری که تحصیل کرده رشته اقتصاد نیز است افزود:" کالای سرمایه‌ای مانند ارز و سکه به سرعت قابل نقد شدن است واگر خدای نکرده اتفاقی پیش بیافتد (منظورش درگیری میان ایران و آمریکا) مالکان ارز و سکه می‌توانند آن‌ها را بردارند و فرار کنند، اما ملک اینگونه نیست و آنوقت شاید مالکان حتی به کمتر از نصف قیمت هم راضی باشند، اما خریداری وجود نخواهد داشت و نمی‌توانند ملک را بردارند و با آن به جایی فرار کنند".

ایشان مانند دیگر مشاوران املاک در از دلالان و آن‌هایی که به دنبال پولشویی هستند گله می‌کرد و اظهار می‌داشت که این دو هستند که بازار املاک کشور را به این نابسامانی کشانده‌اند و اگر قوانین و مقرراتی تدوین شود که با فعالیت این دو گروه برخورد شود قطعا بازار املاک به تعادل خواهد رسید، چون تقاضا زیاد است، اما توان خرید مردم بسیار پایین می‌باشد.

وی افزود افزایش قیمت مصالح روی املاک نوساز تاثیر دارد، اما امروزه می‌بینیم که حتی قیمت املاک کهنه ساز هم بصورت عجیب و غریبی افزایش یافته.

خانم شهریاری اظهار داشت هرگونه که بخواهیم حساب کنیم قیمت ساخت و ساز شاید دو یا حتی سه برابر شده، اما این افزایش قیمت نمی‌تواند بهانه‌ای برای صعود موشکی قیمت ملک چه نوساز و چه قدیمی ساز باشد.

در پایان وی هم با دیگر مشاوران املاک همصدا شد واظهار می‌داشت که این بازار بازاری نیست که بتواند ثبات داشته باشد واین رکود بسیار شدید مقاومت فروشندگان را خواهد شکست و قطعا بزودی شاهد سقوط شدید قیمت ملک خواهیم بود و بزودی دلال‌هایی که املاک را قولنامه کرده‌اند مجبور خواهند بود که یا به فروشنده‌ها خسارت بدهند و یا حساب‌ها را پر کنند، و بسیاری از این دلال‌ها حتی آنقدر توان ندارند که چک‌های خود را پاس کنند و در واقع قمار کرده‌اند واین ماجرا موجب افزایش عرضه خواهد شد.

وی اظهار داشت بسیاری از این‌هایی که واقعا فروشنده هستند و یا به پول املاک خود نیاز دارند به دلیل تلاطم در بازار منتظر بعد از عید (بودند)، اما بعد از عید هم دیدیم که هیچ اتفاقی نیافتاد و خرید و فروش به شدت راکد است.
 
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
1
32
انشاءالله کسی که داره سودجویی میکنه خیر نبینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
واقعا پدر ملتو درآوردن اگر قیمت پارسال رو با امسال مقایسه کنیم فکر میکنی اصحاب کهفیم آخه مگه مردم چقد درآمد دارن
عماد
| Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
ایشاله که قیمتها پایین میاد. هم مواد خوراکی هم خونه و هم ماشین. ولی اگر قیمت ملک کمتر گرون میشد شاید بهتر بود. ولی الان که بسیاری از مردم با قیمت بالا خونه دار شدن و قطعا دیگه ارزون نمیفروشن و قیمت خونه پایین نمیاد یا حداقل خیلی پایین نمیاد. شاید نهایتا ده درصد پایین بیاد. ولی دو سال دیگه باید دو برابر قیمت الان رو خرید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
ترا به فاطمه زهرا مسولین به این مسکن توجه کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
خدا لعنتشون کنه ما رو هم گرفتار کردن ما کهکه قشرو ضعیف. جامعه هستیم چه گناهی کردیم مگه یه کارگر چقدر حقوق میگیره که باید کلی اجاره بده
asad
| Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
۷ ماه از سال ۹۹ گذشت قیمت اجاره بها سه برابر شده نسبت به پارسال هیچ کس پاسخگو نیست اصلا کسی به فکر مردم نیست ،مثلا میخواستن با گرفتن مالیات بر خانه های خالی از سکنه به نفع مردم عمل کنند و باعث ارائه و بیشتر شدن خانه های اجاره برای مردم بشن هیچ و اجاره مسکن رو پایین بیارند اتفاقی نیوفتاد دولت به فکر نیست اجاره بها تقریبا ۴ برابر شده و خانه ها همچنان خالی و وضعیت اجاره مسکن بهتر که نشده بلکه بدتر ام شده تعداد خانه های اجاره ای نسبت به پارسال بیشتر نشده اگر هم درصد معدودی اضافه شده با قیمت های نجونی حاکی از فقر و زیاده خواهی صاحبخانه ها و بی قانونی در این زمینه و عدم کنترل دولت و بی لیاقتی مسئولین امر مسکن در این حوزه داره مردم روز به روز درمانده تر و فقیر تر میشن و دولت ناکارامد نمیتونه رفاه مردم را تامین کنه . مردم باید تاوان ندانم کاریها و کم کاری ها رو پرداخت کنند و صاحبان سرمایه و بساز بفروش ها دارن سودهای چند برابری خودشون رو می شمارن مسئولین هر کدام چند تا خانه و باغ و مسکن و ویلا همه در کاخ های خودشون تکیه زدن و مردم بینوا در کف خیابان یا پارک ها چادر زدند ویا بر روی پشت بام ها پشت بام خواب شدن این عدالت نیست .فقط یک نگاه به قیمت های نجومی سایت دیوار بکنید متوجه وخامت اوضاع میشوید
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
2
24
لطفاً نخرییییییدتا قیمت ها شکسته بشه، واقعاً که خون مردم را کردن توی شیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
من یه کارگرم هر سال پول خونه را جور میکنم بخرم میره بالا چیکار کنم بخدادخسته ام
ابراهیم قاسم زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
3
17
تقصیرخودمردمه.خودشون عامل گرونی هستن.خودشون هی دیوارنگاه میکنن ماشاالله قیمت میزارن ومیبرن بالا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
سلام من خونه امرا فروختم که بخرم یهو گرون شد سه برابر واقعا این قضیه خونه را آشفته کرده چه کنم یکی نیس به اینا بگه چرا اینجوری میکنن
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
1
15
خدا لعنتشون کنه که ی کارگر چطور میتونه ی خونه ۲۵۰ملیونی بخره من ۸ساله با کارگری ۷۰ملیون جمع کردم نه خوردم نه پوشیدم تو غربت چقدر دیگه کار کنم بتونم ی خونه تو اطراف تهران بخرم
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
0
8
با سومدیریت همه چیز رو گرون میکتند
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
1
11
مسولین چرا به فکر مردم نیستن؟؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
0
10
از ماست که برماست
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
4
31
قیمت های مسکن هم در فروش و هم در اجاره پایین خواهد آمد و روزی می بینم که دلالان این بخش یکی پس از دیگری سکته خواهند کرد و به درک واصل خواهد شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
انشا...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
خخخخخخ-زکی
حسن
| Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
خدا خیرت بده. ما که فقط دیدیم گرون شده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
ان شاللله خدا از زبونت بشنوه
احمد
|
Netherlands
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
1
11
از زمانی که بانک های کشور هم بجای سرمایه گذاری در بخش صنعت روی به سرمایه گذاری در بخش مسکن کردند وضعیت مسکن دچار نابسامانی شد در یک زمان همه ارگانها در بخش مسکن سرمایه گذاری میکنند و عرضه ازتقاضا پیشی میگیرد وبازار دچار رکود میشود حال همه آنهائی که در این بخش سرمایه گذاری کردند می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند نتیجه کار اینه که ما تا 1000 سال دیگر هم نمی تونیم درب قوطی کنسرو ویا پوشک بچه را خودمان تولید کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
من یه کارگرم هر سال پول خونه را جور میکنم میره بالا آقا شما را به فاطمه زهرا مسولین به مسکن رسیدگی کنید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
1
9
چرا هیشکی جلویه دلالان رونمگیره خدا لعنتشون کنه که مردم بدبخت کردن..چرا مسعولین به فکر مردم کم درامد نیست!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
به نظر من یه پایه اصلی دلالان هستد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
0
8
ای خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
چیکارکنم .......؟؟؟
سرگردونم
لعنت بر مسئول خائن
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
0
4
واقعا که متاسفم
افسوس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
2
4
من واقعا افسوس میخورم برای این همه فقر فکری. آیا چه اتفاقی افتاده که در طول کمتر ازیک سال قیمت مسکن به پنج تا شش برابر افزایش یابد.آیا در طول این یکسال چه درآمد هنگفتی برای مردم ایجاد شده تا با این تورم سرسام آور روبرو شود.آیا رواست خانه ای که مثلا پارسال ۵۰۰ میلیون تومان بوده امسال حداقل ۳ میلیارد شده.این خریدار از کجا این پول هنگفت را آورده با چه درآمدی درطول یکسال ۲،۵ میلیارد کسب کرده که به سرمایه اولیه اضافه کند.
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
6
ترو قرآن نظارت کنید تا قیمتها بیاد پایین آخه ما که قشر کارگرهستیم چطور میتونیم با این گرونی خونه بخریم
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
17
مسئولین گرامی:
اگه نمیتونید مملکت رو اداره کنید خودتون رو بکشید کنار ؛ چقدر ما جوانا باید چوب ندانم کاری شما رو بخوریم
خودتون توی کاخ هاتون نشستین ،حسرت یه خونه70متری تو دل ما مونده
من و شوهرم هر دو 34 ساله ایم جرات نداریم بچه دار بشیم
هرسال از این خونه به اون خونه
واگذارتون به خدا
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
اگه مسوول کارآمدی وجود داشت با همین چند کلمه به خودش میومد
نامجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
0
4
فحش وناسزاامروزه هیچ دردی رادوانمکند
اما اینکه درگرانی ملک ودیگرمحایتاج مردم دست برخی مسئولان دخیل است نیز هیچ شکی نیست
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
0
4
افسوس و صد افسوس که در کشور ثروتمندی مثل ایران مردم در نیازهای اولیه مشکل دارند و هستند کسانیکه از این راه ثروتهای هنگفت بدست آوردند. مسؤولین تا دیر نشده فکری کنید توازن تقسیم ثروت در کشور ایران ناعادلانه است.
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
0
2
بخدا چندماهه با بچه کوچیک دارم اصفهان را میگردم با330 میلیون خونه گیرم نمیاد همه طبقه سومیها را گذاشتن فروش اونم با کلی پله. داغون شدم یه کارگر بدبخت کلی جمع کردم وام گرفتم حالا که شد بخرم خونه شد چندبرابر تازه مقدم میخوان هر روزم یه قیمت میدن
ج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
0
0
ای روزگار
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
0
2
تورو خدا مسولین رسیدگی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
از کی کمک میخواهی ؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
1
1
نخرید.انشاءالله میاد پایین.خداکریمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
به نظر من مردم هم باید مثل دلالان مقابله به مثل کنند و شایعه ای چیزی در مورد مسکن یا اوضاع بازار بسازن و اینطوری شاید فرجی بشه و قیمت ها به صورت معجزه آسا و غیر قابل باوری پایین بیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
همه فقط نشستن و منتظرن ببینن چی می شه و این اصلا درست نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
همه نشستن . یک سفره بخور و بخوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
1
ما همیشه باید مشکلاتمونو خودمون حل کنیم تا خدا هم به دادمون برسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
به نظر من مردم هم باید مثل دلالان مقابله به مثل کنند و شایعه ای چیزی در مورد مسکن یا اوضاع بازار بسازن و اینطوری شاید فرجی بشه و قیمت ها به صورت معجزه آسا و غیر قابل باوری پایین بیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
دقیقا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
یه نفر پیدا نمی شه شعار در مورد مسکن بزنه ؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
واقعا که متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
و ناله هامون برای مسئولان لالاییه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
به نظر من خودمون باید یه کاری کنیم اینطوری نمیشه پیش رفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
1
1
بیایید برای کاهش قیمت مسکن شایعه بسازیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
باید خودمون فکری کنیم اینطوری نمیشه
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
0
یک دلال خانه من را زخمی کرده حالا گیر کرده نمیتونه پول بده
منتظرم روز محظر عدم حضورش بگیرم و.....
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
0
0
سللم.چرا خود مردم اقدام نمیکنن.حداقل ۸۰ درصد مردم مشکل اقتصادی دارن.چرا این همه مردم با هم وارد عمل نمی شوند.خوب ۱۰ درصد قشر بالای جامعه هستن اونا ب ....نیس ب جهنم ی ده درصدم بی خیال باشن اونام ب جهنم چرا اون ۸۰ درصد باقی مانده باهم کاری نمبکنن.چطور میشه مبگن پرابد شد ۴۰ میلیون همه میگن نه نمیشه فلان بسار بعد جوک میسازیم بعد میگیم شایعس امکان نداره و در آخر چون حرفشونو رو با شوخی و مسخره و ...گفتم همون پراید میشه ۵۰ میلیون.چرا همینکارو مردم بالعکس نمیکنن.بیاید شایعه درس کنید بگید خونه متری ۴ تومن اومد پایین ۸۰ درصد مردم یعنی همین رو بگن بنظرتون اونایی ک میخوان خونشون رو گردن بفروشند بازم همبن عددهارو میزارن؟ الان تعداد نفراتی ک نمبتونن خونه بخرند و اجاره کنند خیلی بالاتر از کسایی هس ک خونه دارن.پس راحتتر از اینها میشه عمل کرد.مردم فرانیه به تورم نیم درصدی واکنش دادند ولی ماها فقط میگیم خونه شد فلان قدر ماشین شد فلان قدر.به امید واکنش مسولین دولت و حرفهای دروغ اونا واینستبم ک اونا مهم نیس براشون همونجور ک برا فرد پولدار مهم نبس خ نه چقدر بره روش چون کاملا سود میکنه از گرونی ها...خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نخواهد داد مگر اینکه خودشان بخوان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
0
ناکارآمدی دولت بااث بدبختی ملت شده نظارت روهیچ چیزی اام ازمسکن موادغذایی لباس پوشاک هرچیزی نداره ،،،ملت مستاجربیایین باهم متهدبشیم خانه هارانه تخلیه کنیم نه اجاره بهاراببریم بالا
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
1
1
ایشاله که قیمتها پایین میاد. هم مواد خوراکی هم خونه و هم ماشین. ولی اگر قیمت ملک کمتر گرون میشد شاید بهتر بود. ولی الان که بسیاری از مردم با قیمت بالا خونه دار شدن و قطعا دیگه ارزون نمیفروشن و قیمت خونه پایین نمیاد یا حداقل خیلی پایین نمیاد. شاید نهایتا ده درصد پایین بیاد. ولی دو سال دیگه باید دو برابر قیمت الان رو خرید.
ايدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
0
كجا ارزون شده.گفته وزير راه بخريد،قبل از گروني متري ٦ تومان بود مي گفتيم بالاس،الان مثلا كم شده ،شده متري ١٧ تومان! الان اين كم شده؟ أنصافتون كجاست واقعا
ملیکا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
0
0
واقعا شورشو در اوردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
1
0
پایین میاد چون توان خریدش نیست و دلال جماعت بدجوری گرفتار میشن.
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
1
آخه کدوم دلالی میاد خانه که با قیمت نجومی خریده باشه بده ماها دلتون خوش اونی که خانه میخره ۳۰۰ میلیون ولی ارزش خانه ۱۰۰ هم نمیشه میاد بده شما ۱۵۰ اولاندش مسئولای محترم که خودشون زدن به خواب و لالائی ماهم که بیداریم پول نداریم
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
0
آخه شماهایی که مسئول هستید کجای دنیا افزایش و رشد ۱۰۹.۶ درصدی دیدید. شماها هم خدارو میخواید هم خرما منی که جوان هستم و در به در دنبال خونه میگردم باماهی۳میلیون کجا میتونم خانه بخرم. یه نکته دیکه آقایان مسئول کشور ایران را دارید نابود میکنید سرزمینی که خاکش هم دارید میفروشید ولی داخل همین خاک مردمانی هستن که ماشین خواب شده اند میخواید شماهای نوعی قیمت ملک را بیارید پایین. آوردی پایین برای مثال چقدر ۲ درصد مثلا ۵ درصد نهایتش بیشتر که نمیخواید بیاد پایین بعدشم پز بدین قیمت ملک اومد پایین ول کنید مردم گناه دارند بخدا
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
0
0
قیمت مسکن این ماه خیلی پایین میاید
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
0
0
سلام.اخه.نظرما.چه.فرقی.می.کنه تو.گران.شدن.یا.ارزان.شدن.خانه. دولت.واوامل.شهر.سازی.باید.کاری.بکنن.تا.خانه.فروکش.کنه. دیگر.کسی.نمی.توانه.ازدواج.کنه .دیگر.برای.طبقه.متوسط.به.پایین.دو.تا.فرزند.شده.محال.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
0
0
اومدم بگم با این تحلیلاتون از کجا مدرک گرفتید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
خدا خدا خودت برسه به دادم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
0
0
خدایا خودت برس به دادم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
0
0
ترا بجون بچهاتان مسولین به قیمت مسکن توجه کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
0
2
اقا من یه کارگرم هر سال پول خونه را جور میکنم میره بالا مسولین شما را ب فاطمه زهرا رسیدگی کنید به مسکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
1
1
اقا شما را بجون بچهاتان این مسکنو رسیدگی کنید مسولین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
3
تا دوسال دیگه باید خیمه بزنیم تو بیابونها عمرا اگر خونه ارزون بشه
میترا دشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
0
2
دولت مسکن مهر درست کرد برا قشر ضعیف جامعه ولی اینقدر قیمتها را بالا برد که اکًرا از نیمه راه برگشتند واونم باز تروتمندها گرفتن واونایی که موندن انقدر قرض کردن وپول به مدیرا دادن که دیگه توانی براشون نمونده ولی خانهای هم هنوز گیرشون نیامده بعد از ۱۲ سال ایا مسولین از خودشون خجالت نمیکشن که خودشون شدند وسیلهای در دست مدیران برای این که انها خون ملت را بمکند
رحمتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
0
1
خود کرده راتدبیر نیست...‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
1
2
هیچ چیز تا حالا درست نشده بعد اینم نمیشه ثروتمندا ثروتمند تر شدن فقرا بدبخت تر دیگه قشر ضعیف تا اخر عمرش مستاجره اگه توانیم براخونه خریدن پیداکنه تا اخر عمرش قراره نخوره نپوشه قسط اون خونه رو بده اینجا چیزی عوض نمیشه پراید بیس تومنی کردن هفتاد پز دادن کاهشش دادیم به پنجاه الان این سی تومن افزایش هست یانه
ممحمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
1
2
سلام به طورقطع ویقین باتوجه به جهش غیرمنطقی قیمت مسکن درسال ۹۸و ۹۷ مسکن از سال ۹۹ وارد رکود چهارساله خواهدشد ونتیجه این رکود کاهش شدید قیمت مسکن خواهدبود و ویروس کرونا این رکود را به جلو انداخت به گونه ای که امروز اکثرا زیر بازار قیمت ملک خودرافروشنده هستندولی خریداری دربازاروجودندارد وباتوجه به سرازیر شدن پولها به بازاربورس کاهش قیمت مسکن قطعی خواهدبود اکثر اقتصاددانان براین باورند وعقیده دارند که این کاهش قیمت اتفاق میافتد خصوصا اینکه ازخردادماه با ورود مجلس یازدهم وشروع به کا مجلس ووضع قوانین مالیات و؟؟؟؟؟ این ریزش قیمت مسکن تس یع خواهد شد امسال سالی است که دلالهای مسکن سیاه پوش وعزادار کاهش شدید قیمت مسکن خواهندبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
1
2
ما۴ساله از خوردوخوراکمون گرفتیم۱۰۰میلیون جمع کنیم یه زمین بخریم توسال۹۸شد۴۲۰میلیون حالاتوسال۹۹شده۸۰۰میلیون ۰اونم تویه شهرستان کوچیک تو استان کرمانشاه واقعاظلمه۰بی عدالتی و بی قانونی بیداد میکنه۰کی باید جواب بده ۰توروخدایه کاری بکنین
جواد احنی
|
United States of America
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
0
1
بلا نسبت دلال ها کیه هر توکل گیر کردن رودسشون مونده حباب ترکید والله ترکید پول رفت بورس نخرید فقط دو ماه دیگه دوماه سراغش نخرید
علی
|
United Arab Emirates
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
0
3
این سایتها کلاه بردار هستند رفتم خونه دیدم طرف نوشته 15 واحد 10 ساله عکس هم گذاشته رفتم مبینم 24 واحدی 20 ساله است خونه با عکس زمین تا اسمان فرق میکنه تمام دلالها تو این سایت ها هستند 90% معامله ای نمیشه
ا.م.ازهمدان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
1
شما رابه اون خدایی که میپرستید ای مسولین دست دللان مسکن راقطع کنید یه سری به بازارمسکن بزنید ببینید چه خبراست توبازارمسکن ایاحقوق ودرامدها میلیاردی شده که خونه واپارتمان چندمتری میلیاردی شده.
علی همدانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
0
1
واقعا دلالی بیداد میکند. یک عده از خدا بی خبر قیمتهای غیرواقعی گذاشتند و مالکین هم از این قضیه خوشحالند. اخه این همه زمین چرا ازاد نمیکنید قیمتها سرشکن بشه؟
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
0
1
یکی از مهمترین عوامل گرانی مسکن که اتفاقا کمتر بان توجه میشه....
شهرداری ها هستند بله توجه کنید شهرداریها
الان در مشهد طبقبه مازاد بفروش میرسه توسط شهرداری بین متری 5الی 8میلیون.....
خوب انتظار دارید قیمت مسکن بیاد پایین از سال قبل تا الان شاید 150 برابر شهرداری گران کرده وجالبه بیمه تامین اجتماعی هم هرچه شهرداری میگیره 15 درصد انرا مطالبه میکنه مثلا منیکه 200میلیون شهرداری گرفته ازم بیمه باید 40 میلیون پرداخت کنم.
بدترین دلالها اینها هستند
آدلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
0
1
دیگه واقعا همه خستن اینکه حتی نیاز اولیه هم نمیشه تهیه کرد
با ۱ میلیارد نمیشه یه خونه ۶۰ متری خرید این یعنی اوج تورم
واقا کی رسیدگی میکنه به این تورم
امین
|
Germany
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
0
0
بخدا اگه مثل اول انقلاب بیان به متقاضیان واقعی زمین بدن و اقساطی پول زمین رو بگیرن البته با قیمت واقعی نه قیمتی که شهرداری و دلال میزاره کلی مشکل حل میشه. متاسفانه کاری کردن که خواب خونه دار شدن رو هم نمی بینیم. تا سال ۹۶ میشد با ۱۵۰ تومن تو شهر ما خونه ویلایی خرید اما الان تو روستاها هم با۲۰۰ یا ۳۰۰ تومن نمیشه خرید. خدایی این همون قولهایی بود که خمینی داده بود. ایشالا به حق همین آخرهای ماه رمضان تا سال دیگه یا اینا نباشن یا ما نباشیم که راحت بشیم.
ج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
0
2
یه بنده خدایی تعریف میکرد:
میگفت یه آپارتمان خریدم 450میلیون
میگفت وقتی قولنامه رو نوشتم پول رو دادم ،املاکیه بهم
گفت نمیخوای بفروشیش همین الآن 480مشتری دارم واسش
اون بنده خدا پیگفت خیلی ناراحت شدم گفتم آخه چرا اینجوری قیمتها رو بالامیبرید
همش زیر سر دلالاست خدا لعنتشون کنه
ان شالله به زمین گرم بخورن
وسکته کردنشونو مثل طلا فروشای زمان جنگ با چشممون ببینم
به یاری امام زمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
0
1
دلالها که خونه را گرون میکنن هر میوه فروش وسبزی فروشی مغازشو جمع میکنه مشاور املاک میزنه .درحالی که هیچ اطلاعاتی در مورد این کار نداره .توی حصارک تهران حومه اسلامشهر که هیچ امکانات آنچنانی نداره بدتر از روستاست چرا باید یه خونه ۵۰ متری ۲۰۰تا ۲۱۰میلیون باشه اونم تویه ماه اخیر قیمتها از ۸۰ یا۹۰میلیون به اینجا رسید
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
0
0
تو رو بخدا اگر مسلمانید به این قیمتهای وحشتناک خونه نظارت کنید ،یارو از پشت کوه اومده شهر اصلا میلیارد به گوشش نخورده بود که با بی توجهی و عدم نظارت شما میلیاردر شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
0
0
همه دروغ آخه 48 ساله عمر گرفتم کارگرم هرروز گفتند خوب میشه نشد سهام عدالت به پولدارا دارند مسکن به پولدارا دادند کار به آشنا یا پارتی دادند اما حمالی حقوق کم نامردی فقط مال کارگره نماز مال کارگره مالیات مال کارگره وغیره عدالت ندیدم هنوز مستجرم ولله ایرانیم برده نیستم زمین تو ایران خرید وفروش میشه زمین روبرده کردند نفس نمیتوانیم بکشیم ما از خاکیم پس ما هم برده هستیم
بهمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
0
0
سلام. ما مردم از دست گرونی به کی پناه بیاریم. تو شهر من چرا اینقدر قیمت خونه بالا میره چرا وقتی شب میخابم صبح که بیدار میشم تنها چیزی که میگن بالا رفتن قیمت هاست. منه جوان مگر ماه چه قدر پول میگیرم که هم خانه بگیرم هم خرج خانواده رو بدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
0
0
سلام .تنها قوه قضاییه شاید بتونه به دادمردم مستاجر کارگر برسه اخه چه خبر ه میدانید هفتاد درصد در امد کارگران هزینه اجاره مسکن است .تا کی فقط از مسولین بریدیم امیدمان مانده به خدا ..انشالله خداوند مسولین را به راه راست هدایت کنه ..
ا م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
0
سلام من یک مادر مریض و پیر دارم که خانه اش به قدری کلنگی است که دیگر جای زندگی نیست به خصوص در زمستان خیلی سختی می کشد پس اندازی داشتم گفتم طلاهامو می فروشم می زارم روش برای مادرم یه اپارتمان نقلی می خرم قیمتها رفت بالا خدا توفیق این کار خیر را از من گرفت نمی دانم شاید ادم بدی هستم در پیشگاه خداوند .اکنون مادرم در آن خانه زندگی می کند و من هر بار میروم آنجا خیلی غصه می خورم برای من دعا کنید بتوانم این کار خیر را انجام دهم .من هم برای شما دعا می کنم آن شا الله خدا گره از کار های همه ما بگشاید و مسببین این گرانی و عامل تورم و گرانی را به مرض صعب العلاج گرفتار نماید الهی امین.
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
همه سر کار هستید مماکت گل وبلبللللللل
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار