کد خبر: 952113
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
مجید ترابی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: درخشش هشت ساله دلیرمردان سبزپوش در کنار دیگر قوای نظامی کشور، در دفاع از میهن اسلامی بر هیچ کسی پوشیده نیست. با اتمام عزتمندانه جنگ نیز مأموریت این نهاد نه تنها به اتمام نرسید بلکه با یقین به تداوم دشمنی‌ها، آمادگی خود را برای حفاظت از انقلاب در برابر هرگونه آسیب احتمالی حفظ کرد و در مواجهه با حکومت جعلی داعش که به اعتراف رسمی و ذلیلانه هیئت حاکمه کاخ سفید، ساخته و پرداخته دولتمردان امریکا بود، برگ زرین دیگری در فراسوی مرز‌های جغرافیایی در محافظت و پاسداری از این انقلاب، توسط بازوی توانمند سپاه رقم خورد.

با این اقدام، سپاه توانست داعش خونریز و مجهز به مدرن‌ترین سلاح‌ها و برخوردار از حمایت همه‌جانبه دنیای کفر و الحاد و نفاق را به خاک مذلت نشاند و هزینه‌های ۱۷ ساله امریکا در منطقه و بودجه‌های میلیاردی پروژه لانه زنبور در سرویس‌های اطلاعاتی غرب را بی‌اثر سازد.

دشمنان همیشه در کمین نشسته انقلاب اسلامی بعد از ناامیدی از اقدام‌های نظامی و امنیتی علیه نظام، روزنه‌های دیگری را برای نفوذ و ضربه زدن جست‌وجو و بیش از پیش همت خود را در بحث اقتصاد متمرکز کردند تا شاید با بهره‌گیری از برخی غرب‌باوران داخلی و گروگانگیری معیشت مردم، نظام را ناکارآمد نشان دهند، اما باز در این صحنه با پرچم «ما می‌توانیم» روبه‌رو شدند که یکی از این پرچمداران بازوان سازندگی سپاه پاسداران انقلاب بود. سپاه با ورود به حوزه سازندگی توانست علاوه بر ایجاد امنیت روانی و آسایش برای جامعه، امید دشمن را به یأس مبدل نماید و کینه‌توزی دشمنان انقلاب را به همراه داشته باشد. از سال ۱۳۶۸ سپاه وارد حوزه بازسازی و سازندگی کشور شد و تحت عنوان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) توانسته بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ پروژه بزرگ در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، آب، نیروگاه، بنادر و سازه‌های ساحلی و فراساحلی، حمل‌ونقل، معدن و صنایع معدنی، ابنیه خاص، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشاورزی و خدمات مشاوره، مطالعات و مهندسی کارنامه درخشانی از خود بر جای گذارد.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در ابتدا با استفاده از مازاد ماشین‌آلات و تجهیزات دوران دفاع مقدس به بازسازی خرابی‌ها و ویرانی‌های برجای‌مانده از آن دوران پرداخت، اما به مرور این توانمندی چنان ارتقا یافت که به اجرای ابرپروژه‌هایی همچون پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، فاز‌های ۱۳، ۱۵ و ۱۶، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی، احداث ۶۲ سد با حجمی بالغ بر ۲۶ میلیارد مترمکعب ذخیره آب و صد‌ها پروژه بزرگ و عظیم دیگر در کشور دست یافت.

نکته مهم و اصلی این است که اجرای اکثر این پروژه‌ها، دارای فناوری پیچیده هستند که تنها در انحصار چند کشور بزرگ جهان می‌باشند. با شروع تحریم‌ها، شرکت‌هایی همچون هیوندای، انی، توتال، شل و... عرصه اجرای این پروژه‌ها را خالی کردند به این امید که این پروژه‌ها بر زمین بمانند و غبار گذر ایام آن‌ها را فرسوده و مستعمل کند و سرمایه کشور بر باد رود. در چنین شرایطی و در دل سخت‌ترین تحریم‌ها که اجازه خرید و فروش هیچ کالایی در حوزه‌های مذکور وجود نداشت، قرارگاه خاتم توانست این پروژه‌ها را با مهندسی و اجرای ۱۰۰ درصد ایرانی و تأمین کالای ۷۰ درصد ایرانی به بهره‌برداری برساند.

در بیان عظمت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس همین بس که این پالایشگاه به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و نخستین پالایشگاه طراحی‌شده بر اساس خوراک میعانات گازی کشور با ظرفیت پالایش روزانه ۳۶۰هزار بشکه، در سه فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در زمینی به مساحت ۷۰۰هکتار احداث شده است و با ظرفیت تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۵، علاوه بر اینکه کشور را در امر تولید بنزین خودکفا کرد، ایران را به صادرکننده این کالای راهبردی تبدیل نمود.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس، حلقه مکمل پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی بود، یعنی اینکه میعانات گازی (کاندنسیت) استحصال‌شده از فرآیند تصفیه گاز در عسلویه یا باید به فروش می‌رسید (که در شرایط تحریم هیچ کشوری جرئت خرید آن را از ایران نداشت) یا باید در طبیعت رها می‌شد (که یک فاجعه زیست‌محیطی برای کشور، منطقه و کل دنیا به همراه داشت و نمونه آن را در انفجار کشتی سانچی دیدیم) یا باید فاز‌های پارس‌جنوبی تعطیل می‌شد (که کشور با بحران سوخت روبه‌رو می‌شد). در نهایت چاره‌ای نداشتیم جز راه‌اندازی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و قرارگاه خاتم توانست با سربلندی تمام این پروژه را به اتمام برساند.
امریکا و متحدان آن به خوبی و با اشراف کامل بر اوضاع ایران می‌دانستند که با تکمیل این پالایشگاه علاوه بر حل مشکل انباشت میعانات گازی و جلوگیری از قطع تولید گاز، دیگر نمی‌توانند از تحریم بنزین به عنوان چشم اسفندیار و پاشنه آشیل ایران در تحریم‌ها بهره جویند و سپاه این رؤیای آن‌ها را نقش بر آب ساخت.

از طرف دیگر اجرای فاز‌های بیست‌وچهارگانه پارس‌جنوبی که شش فاز آن توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) اجرا شد، کشور را در زمینه واردات گاز بی‌نیاز کرد تا دیگر شاهد حوادث سال ۹۲ و قطع گاز از طرف کشور‌های شمالی در سرمای زمستان نباشیم.

امریکا در هزاران کیلومتر آن سوی مرز‌های ایران، تک‌تک این احوالات را به دقت رصد می‌کند و بهره‌برداری از هر کدام از این پروژه‌ها به منزله شکستی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای او بود. پس آیا نباید در روز ولادت سرور و سالار شهیدان که به روز پاسدار معروف است، سپاه را یک گروه تروریستی به شمار می‌آورد؟
از سوی دیگر اگر نگاهی آماری به سد‌های ایران بیندازیم می‌بینیم که از بین ۱۷۲ سد ملی موجود در کشور، ۶۲ سد توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) ساخته شده است، حجم مخازن این سد‌ها ۲۶ میلیارد مترمکعب یعنی بیش از نیمی از مخازن آب سد‌های کشور را شامل می‌شود. در سیلاب اخیر اگر سد‌های کرخه و گتوند که از پروژه‌های قرارگاه محسوب می‌شوند و به تنهایی ۱۲ میلیارد مترمکعب ذخیره آب دارند نبودند، خوزستان بار‌ها با سیلاب‌های مخرب، ویران شده بود.

حال در شرایطی که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و سپاه در کنار دیگر نیرو‌های مسلح کشور در حال امداد و نجات سیل‌زدگان کشور هستند، امریکا سپاه را وارد فهرست تروریستی خود می‌کند و این گویاترین دلیل از موفقیت این نهاد مردمی و مقدس است که توانسته در طول این ۴۰ سال به اهداف خود دست یابد.

این اتفاق درست در زمانی افتاد که مردم بیش از هر زمان دیگر حضور مؤثر و موفق نیرو‌های مسلح و به خصوص سپاه را در حل بحران‌های کشور با تمام وجود احساس کردند و این امر باعث شد تا حمایت‌های همه‌جانبه جامعه و ایجاد همبستگی داخلی را در قبال این تصمیم شاهد باشیم، حتی در زلزله آبان‌ماه سال ۱۳۹۶ کرمانشاه، قرارگاه خاتم توانست در مدت ۴۵ روز، ۸ هزارو ۵۰۰ کانکس برای مردم آن مناطق ایجاد کند که این خود در ایجاد علقه بین مردم، نظام و نیرو‌های مسلح نقش بسزایی داشت و از سویی نقشه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان را به خصوص در نقاط مرزی غرب کشور تا حدود زیادی خنثی کرد.

نمونه این اقدامات در کارنامه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بی‌شمار است. اگر بخواهیم نگاهی حتی گذرا به طومار زرین پروژه‌های قرارگاه بیندازیم باید بگوییم که طراحی و اجرای بیش از ۴۰۰ کیلومتر تونل طویل انتقال آب، در اختیار داشتن بزرگ‌ترین و مجهزترین ناوگان لایروبی منطقه با امکان لایروبی ۵/۲ میلیون مترمکعب در ماه، طراحی و اجرای بیش از ۲ هزارو ۶۰۰ کیلومتر آزادراه و بزرگراه و راه اصلی، طراحی و اجرای ۴ هزارکیلومتر راه‌آهن، طراحی و اجرای ۱۶۳ پل و تقاطع غیرهمسطح به طول ۴۰ کیلومتر، اجرای بیش از ۱۵۰ کیلومتر تونل راه و راه‌آهن، اجرای ۲۸۰ کیلومتر مترو در شهر‌های مختلف با ۱۵۰ ایستگاه، اجرای بیش از هزارو ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در ۹ استان کشور، اجرای شبکه سراسری فیبر نوری به طول ۲۳ هزار کیلومتر، اجرای راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان به عنوان اولین قطار پرسرعت کشور، احداث کارخانه مس سونگون و آهن اسفنجی فولاد میانه و بافت، اجرای فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار، ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما و سکو‌های دریایی، به زیر کشت بردن ۳۵ هزار هکتار از اراضی نقاط محروم و مرزی، کمک به مردم کشور در شرایط بحرانی از قبیل: زلزله، سیل، برف و اجرای هزاران پروژه محرومیت‌زدایی در شعاع ۷۰ کیلومتری پروژه‌ها تنها بخش کوچکی از پروژه‌های انجام‌شده و در حال انجام قرارگاه است که زمینه‌ساز دشمنی امریکا با سپاه است.

با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، مدیریت جهادی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)، دستاورد‌ها و رکورد‌های بزرگی را در عرصه آبادانی، استقلال، خودکفایی و سرافرازی میهن اسلامی به دست آورده و با اجرای هزاران پروژه عمرانی، صنعتی و محرومیت‌زدایی، روندی رو به تعالی را در سازندگی و آبادانی میهن اسلامی طی کرده و باعث ایجاد امنیت پایدار و منزلت‌افزایی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده است و در تک‌تک این اتفاقات و موفقیت‌ها باید به دنبال دشمنی امریکا با سپاه بود.

امروزه بسیاری از پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) از قبیل: سد کرخه، پل طبقاتی شهید صدر و تونل نیایش، پل طبیعت، تونل آرش اسفندیار و... نه تنها در داخل کشور بلکه در مسابقات و جشنواره‌های بین‌المللی مورد تحسین کارشناسان، ناظران و داوران خارجی قرار می‌گیرند و همگان به تبحر، تخصص و تجربه مهندسان جوان ایرانی در این پروژه‌ها اذعان می‌کنند و این چیزی نیست جز تحقق فرموده امام (ره) که «اگر سپاه نبود کشور نبود».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار