کد خبر: 952112
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
دورنیه دو ۲۴ (V۳) که در شمار اولین قایق‌های پرنده در هلند جای می‌گیرد، نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۳۷ از دریاچه کنستانس (دریاچه‌ای کوهستانی که با کشور‌های سوئیس، آلمان و اتریش هم مرز است) انجام داد.
سرویس دانش و دانشگاه جوان آنلاین : مجله تصویری سلاح- دورنیه دو ۲۴ یک قایق پرنده سه موتوره آلمانی مربوط به سال‌های ۱۹۳۰ است که توسط کمپانی دورنیه فلوکتسایک‌ورک طراحی شد. بنابر گزارش‌های ثبت شده، حدودا ۱۲، ۰۰۰ نفر طی گشت‌های هوایی توسط دورنیه دو ۲۴ نجات یافتند. بین سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۵، مجموعا ۲۷۹ فروند از این قایق پرنده در کارخانه‌های مختلف تولید شد.
قایق پرنده آلمانی! (+تصاویر)
طراحی و توسعه
دورنیه دو ۲۴ برای پاسخ گویی به نیاز‌های نیروی دریایی سلطنتی هلند در راستای جایگزین سازی یک قایق پرنده دیگر به نام دورنیه دو جی (هواگردی دیگر از نوع قایق پرنده که توسط کمپانی دورنیه و به تعداد بیش از ۲۵۰ فروند تولید شد) که عمدتا در منطقه هند شرقی هلند (بخش از مستعمرات هلند که پس از جنگ جهانی دوم به استقلال رسید و تبدیل به اندونزی کنونی شد) کاربرد داشت، طراحی و معرفی شد. بدین ترتیب دولت هلند در تاریخ ۳ اوت سال ۱۹۳۶، قرارداد سفارش ۶ فروند دورنیه دو ۲۴ را به امضا رساند. دو پروتوتایپ دیگر نیز برای نیروی دریایی آلمان ساخته شدند تا از آن‌ها به منظور ارزیابی عملکرد قایق پرنده Blohm & Voss BV ۱۳۸ استفاده شود.
قایق پرنده آلمانی! (+تصاویر)
همانطور که از تصویر پیداست، دورنیه دو ۲۴ یک هواپیمای تک باله بوده است. این مدل از هواپیما‌ها در واقع یک هواگرد ثابت بال هستند که قسمت بال آن‌ها تنها روی یک سطح گسترش یافته و با انواع دو یا چند باله تفاوت دارند. زوائد جانبی مشاهده شده در طراحی بدنه نیز صرفا به منظور محافظت و کمک به پایدارسازی مجموعه استفاده شده‌اند. این محصول قابلیت جا به جایی حداکثر ۱، ۲۰۰ کیلوگرم بمب در قسمت زیرین بال‌ها را در اختیار داشت. علاوه بر این سیستم دفاعی آن متشکل از سه برجک مسلح شده در دماغه، موقعیت پشتی و همچنین دم نیز بوده است. در نمونه‌های اولیه هر برجک مجهز به یک مسلسل مستقل بود که در هواپیما‌های جدیدتر این مسلسل جای خود را به یک توپ ۲۰ میلی متری داد.

دورنیه دو ۲۴ (V۳) که در شمار اولین قایق‌های پرنده در هلند جای می‌گیرد، نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۳۷ از دریاچه کنستانس (دریاچه‌ای کوهستانی که با کشور‌های سوئیس، آلمان و اتریش هم مرز است) انجام داد. دومین قایق نیز تحت عنوان مدل V۴ با فاصله زمانی کمی از قایق اول به پرواز درآمد. از نظر سیستم موتوری، دو ۲۴ مدل V۱ (یکی از دو هواگرد متعلق به آلمان) توسط سه موتور دیزلی یونکرس یومو ۲۰۵C با قدرت ۶۰۰ اسب بخار تغذیه می‌شد. این مدل نیز برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ پرواز آزمایشی خود را انجام داد و پس از بررسی‌های ضروری همراه با دیگر قایق پرنده آلمان‌ها به محل ذخیره سازی و نگه داری دورنیه بازگردانده شد.
قایق پرنده آلمانی! (+تصاویر)
از آن جایی که دولت هلند برای خرید قایق‌های پرنده جدید بسیار مشتاق بود، سریعا سفارش ساخت ۹۰ فروند را به ثبت رساند. در ادامه قرار شد که ۳۰ فروند از آن توسط خود کمپانی دورنیه تولید شود. البته لازم به ذکر است که دو پروتوتایپ اولیه از این سفارش توسط زیرمجموعه سوئیسی دورنیه مونتاژ شدند. ۹ فروند از این هواگرد‌ها با موتور‌های R-۱۸۲۰-F۵۲ همراه بودند. این در حالی است که مابقی هواگرد‌ها با نام دو ۲۴K-۲، ظرفیت سوخت بالاتر و همچنین موتور‌های قوی تری (R-۱۸۲۰-G۱۰۲ با قدرت ۱، ۱۰۰ اسب بخار) داشتند.
قایق پرنده آلمانی! (+تصاویر)
Do ۲۴K-۱: هواگرد تولیدی سوئیس و تحت لیسانس هلند که در مجموع ۳۶ فروند از آن تولید شد

Do ۲۴K-۲: نمونه تولیدی تحت لیسانس هلند که تنها یک فروند از آن ساخته شد و مجهز به سه موتور R-۱۸۲۰-G۱۰۲ بود

Do ۲۴N-۱: مدل مربوط به نیروی هوایی آلمان نازی با سه موتور R-۱۸۲۰-G۱۰۲

Do ۲۴T-۱: تولید فرانسه، ۴۸ فروند

Do ۲۴T-۲: نسخه قبلی همراه با تغییرات جزئی

Do ۲۴T-۳: نسخه‌ای دیگر از T-۱ همراه با تغییرات جزئی

Do ۲۴ ATT: نمونه تغییر یافته دوزیست مربوط به دوران پس از جنگ که مجهز به سه موتور پرت‌اند ویتنی توربوپراپ PT۶A-۴۵ بوده است

Do ۳۱۸: یک فروند نمونه ارتقا یافته از دو ۲۴T که در سال ۱۹۴۴ معرفی شد

مشخصات عمومی دورنیه دو ۲۴

- نقش: قایق پرنده بمب افکن، شناسایی و عملیات امداد و نجات هوایی- دریایی

- تولید کننده اصلی: دورنیه

- نخستین پرواز: ۳ ژوئیه سال ۱۹۳۷

- معرفی شده به سال: نوامبر سال ۱۹۳۷

- بازنشسته شده به سال: ۱۹۶۷ (نیروی هوایی اسپانیا)

- اپراتور اصلی: نیروی هوایی آلمان نازی

- تولید: ۱۹۳۷ الی ۱۹۴۵

- تعداد ساخته شده: ۲۷۹ فروند

ویژگی‌های دو ۲۴ T-۱

- خدمه: ۶ نفر

- طول: ۲۱.۸۹ متر

- عرض بال: ۲۷ متر

- ارتفاع: ۵.۷۵ متر

- مساحت سطح بال: ۱۰۸ متر مربع

- وزن خالی: ۱۰، ۶۰۰ کیلوگرم

- وزن بارگیری شده: ۱۶، ۲۰۰ کیلوگرم

- بیشینه وزن برخاست: ۱۸، ۴۰۰ کیلوگرم

- موتور هواگرد: ۳ موتور Bramo ۳۲۳R-۲ Fafnir با قدرت ۹۴۰ اسب بخار

- حداکثر سرعت: ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت

- سرعت کروز: ۲۶۴ کیلومتر بر ساعت

- برد: ۲، ۷۰۰ کیلومتر

- سقف پرواز: ۶، ۳۰۰ متر

- تسلیحات: ۱ توپ ۲۰ میلی متری MG ۱۵۱ و دو مسلسل ۷.۹۲ میلی متری MG ۱۵
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر