کد خبر: 952109
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰
عید ۹۸ متفاوت از هر سال آغاز شد. بارش‌های بهاری با چنان قدرتی آغاز شدند که تعدادی از روستا‌ها و شهر‌های استان‌های خوزستان، مازندران، اصفهان، ایلام، لرستان و گلستان یا زیر آب رفت یا با جاری شدن سیلاب دچار خسارت‌های شدیدی شد.
مينا محمدى
سرویس ایران جوان آنلاین: استان‌های خوزستان، مازندران، اصفهان، ایلام، لرستان، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد و... به دنبال بارش‌های فروردین ماه سال جاری دچار آبگرفتی و سیلاب شدند. خانه‌های زیادی زیر آب رفت و شرایط زندگی برای زنان و کودکان بسیاری دشوار شد. از همین رو بسیج میلیونی جامعه زنان برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده اعلام آمادگی کرد. جهادگرانی که آتش به اختیار وارد مناطق حادثه‌دیده شدند و به کودکان، زنان و به ویژه مادران باردار کمک‌رسانی کردند.

عید ۹۸ متفاوت از هر سال آغاز شد. بارش‌های بهاری با چنان قدرتی آغاز شدند که تعدادی از روستا‌ها و شهر‌های استان‌های خوزستان، مازندران، اصفهان، ایلام، لرستان و گلستان یا زیر آب رفت یا با جاری شدن سیلاب دچار خسارت‌های شدیدی شد. از همین رو بلافاصله بعد از حادثه بسیج جامعه زنان برای کمک‌رسانی به مردم مناطق سیل‌زده اعلام آمادگی کردند؛ زنانی که از همان بدو انقلاب اسلامی یعنی سال ۵۷ گرد هم آمدند و در تمام عرصه‌ها دوشادوش مردان به کمک‌رسانی پرداختند. همان بسیجیانی که در ۲۰ هزار پایگاه مقاومت در سراسر کشور حضور دارند و در هر موقعیتی که نیاز به امداد‌رسانی باشد، آتش به اختیار وارد میدان می‌شوند. همین اتفاقی که در سیل فروردین ماه سال جاری هم رخ داد و مناطق خسارت‌دیده عرصه حضور زنان بسیاری شد. بسیجیانی که ضمن جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی و ارسال آن‌ها به مناطق خسارت‌دیده به مناطق سیل‌زده رفتند و به زنان و کودکان کمک‌رسانی کردند بلافاصله بعد از مستقر شدن در نزدیکی مناطق خسارت‌دیده با برپایی چادر‌های امدادرسانی برای حفاظت از جان کودکان مهدکودک راه‌اندازی و به زنان باردار که بیش از دیگر گروه‌های خسارت‌دیده در معرض خطر هستند کمک‌رسانی کردند.

جهاد خدمت‌رسانی زنان دوشادوش مردان

بارندگی‌ها ابتدا از استان‌های شمالی آغاز شد و مازندران و گلستان جزو نخستین مناطقی بودند که دچار حادثه شدند، از همین رو رئیس بسیج جامعه زنان می‌گوید: «ستاد کمک‌رسانی بسیج جامعه زنان از همان ساعات نخست حادثه تشکیل شد و جهادگران به استان‌های شمالی مذکور اعزام شدند.» مینو اصلانی با اشاره به اینکه علاوه بر کمک‌رسانی در مناطق سیل‌زده، گردان‌هایی از الزهرا و کوثر کار جمع آوری کمک‌های مردمی را در مناطق دیگر کشور بر عهده گرفته‌اند، بیان می‌کند: «در مناطق خسارت‌دیده نیز ستاد اسکان برای خانواده‌ها تشکیل شد و منازلی که برای اسکان سیل‌زدگان اعلام آمادگی کرده بودند نیز شناسایی شدند.» این مقام مسئول در بسیج جامعه زنان اضافه می‌کند: «در این روز‌ها که مردم نیازمند کمک‌رسانی هستند تعداد اسکان‌های موقت افزایش یافته است و تمامی حوزه‌های مقاومت زنان در حال حاضر برای اسکان سیل‌زدگان فعال هستند.» البته کمک‌رسانی فقط مختص بسیج جامعه زنان نیست و برای همیاری هموطنان و آرامش حال مردم سیل‌زده از حضور زنان طلبه و مشاوران نیز توسط این سازمان کمک گرفته شده است تا به مردم خسارت دیده تسلی دهند. گفتنی است لشکر حضرت زینب (س) در استان مازندران نیز که متشکل از خانواده‌های شهدای مدافع حرم است هم در این زمان آماده کمک رسانی به سیل زدگان است.

۱۷ اردوگاه برای نگهداری از کودکان در جنوب کشور

بسیج جامعه زنان که از همان ساعات اولیه بروز حادثه در استان گلستان حضور یافتند توانستند ضمن سرکشی روزانه از محل اسکان سیل‌زدگان و بررسی وضعیت مردم، تهیه اقلام مورد نیاز از قبیل: پوشاک، کفش، لوازم بهداشتی، پتو، خشکبار، برنج، مرغ، حبوبات و ده‌ها لوازم ضروری و مورد نیاز دیگر خدماتی همچون پخت و کار ارائه روزانه بیش از ۲ هزار پرس غذای گرم به مردم را هم انجام دهند. همچنین آن‌ها به گفته زینب تجری، مسئول بسیج جامعه زنان استان گلستان کار جمع‌آوری کمک‌های نقدی، تهیه اسباب بازی و کتاب‌های داستان برای کودکان، توزیع گوشت گرم گوسفندی و... را هم انجام دادند. شایان ذکر است برای تسلی مردم سیل‌زده در بیش از ۱۷ اردوگاه جنوب کشور مهد‌های کودک برای نونهالان توسط بسیج جامعه زنان راه اندازی شده است. همچنین بیش از ۳هزار نفر از کودکان سیل‌زده در این مهد‌ها حضور دارند و باید برای رفتن به مدرسه آماده شوند. در پلدختر هم مهد‌ها و مراکز قرآنی توسط زنان بسیجی راه‌اندازی شده است تا کودکان و نونهالان بتوانند این روز‌ها را سپری کنند و خانواده‌ها در این شرایط مصیبت‌بار نگران فرزندانشان نباشند.

ارسال لباس و لوازم بهداشتی زنان

در این چند روز بارندگی و جاری شدن سیلاب در استان‌های کشور ۲۰ هزار پایگاه فعال زنان بسیجی توانستند بالغ بر هزار پتو و هزار تخته فرش، بیش از سه کامیون لباس ویژه بانوان و لوازم بهداشتی را به مناطق خسارت‌دیده ارسال کنند. همچنین گفتنی است در تمام شهر‌های کشور ستاد‌هایی به دست بانوان بسیجی تشکیل شده است و برای توزیع درست با ستاد‌های بحران هماهنگ شده‌اند. رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور در خصوص کمک‌رسانی‌های انجام شده بیان می‌کند: «بالغ بر ۱۰ میلیون ریال کمک نقدی جمع‌آوری شده است. همچنین هماهنگی‌هایی با خیران صورت گرفته است تا بلافاصله پس از مهیا شدن شرایط لوازمی خریداری شود و در اختیار مردم قرار گیرد. صد‌ها یخچال نیز تهیه کرده‌ایم و اکنون بحث جهاد ملی شکل گرفته است.» اصلانی اضافه می‌کند: «با توجه به زیاد بودن اردوگاه‌ها ۳ هزار کارآفرین بانو به ترتیب در اردوگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند و صنایع دستی مشاغل خانگی و... را به بانوان آموزش می‌دهند.» همچنین تشکیل گروه‌های تئاتر، سرود و... توسط نوجوانان این اردوگاه‌ها از دیگر برنامه‌های بسیج جامعه زنان است. مضاف بر این برنامه‌ها برای روحیه‌بخشی به مردم خسارت‌دیده اعزام گروه‌های مختلف هنری و آموزشی برای نونهالان نیز جزو برنامه‌های بسیج جامعه زنان است. ضمناً هماهنگی برای تهیه میان وعده‌های مناسب و لوازم بازی برای کودکان انجام شده است. رئیس بسیج جامعه زنان در گفت‌وگو با «جوان» می‌گوید: «جمع‎آوری کمک‎های مردمی و محرومیت‎زدایی، اعزام مشاور و مبلغ، تشکیل ۱۷ مهد قرآنی با حضور ۲ هزار و ۸۵۰ نفر، اهدای کتاب به کودکان، برگزاری مسابقات نقاشی و داستان، اجرای تئاتر و ... از جمله فعالیت‌های شاخص سازمان بسیج جامعه زنان در مناطق سیل زده است.» اقداماتی که تنها به همین چند مورد منتهی نمی‌شود و طیف وسیعی از خدمت‌رسانی‌ها را شامل می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار