کد خبر: 952069
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
چه کسی صاحب ایران مال در تهران است؟
به نظر می‌رسد ایران‌مال، مجموعه‌ای که به شکلی معیوب در حال تجربه و تقلید منطق سرمایه‌داری متاخر در ایران است، حالا در نیمه شعبان (جشن عدالت‌خواهی)، به دنبال تطهیر خویش است و بدین ترتیب مجبور است همه آن چیزها و کسانی که باید برای افتتاحش به کار بگیرد را از درون تهی کرده و به مصرف خویش برساند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: چندوقتی است فاز اول یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید دنیا با زیربنای یک میلیون و هفتصد هزار کیلومتر مربع رونمایی شده. اما حالا بعد از گذشت چندماه از این افتتاح دوباره این مجموعه بر سر زبان ها افتاده. در خبرها و تبلیغات آمده بود که مسجد ابرپروژه یا ابرمجموعه «ایران‌مال» در حال افتتاح است! مسجدِ یکی از بزرگترین مجموعه‌هایی که به شکلی هیولاوار هم زمین بسیار بزرگی از تهران به طور غیرقانونی بلعیده و هم در جامعه‌ای کاملاً طبقاتی‌شده در حالی با جلال و جبروت و کاخ‌وارگی‌اش آسمان و زمین تهران را خراش داده که در کنارش، تنها کمی آن‌طرف‌تر، خانه‌های بسیاری از انسان‌های معمولی که به هر دلیلی فاقد رانت و رابطه بوده‌اند، روز به روز در حال شبیه‌شدن به کوخ‌ها و ساکنانشان هم در حال مشتبه شدن به مردمانی هستند که گویی سال‌های سال است قحطی بر آنها مسلط بوده است.

«افتتاح، در چه زمانی؟» روز میلاد امام عصر (عج) که بزرگترین در هم کوبنده «طاغوت» و «جهانخواران»، در حین دفاع از مستضعفان و بازگرداندن جهان به آنها خواهد بود! «افتتاح، با حضور چه کسانی؟» با حضور یکی از مشهورترین خطیبان تهران و یکی از مشهورترین مداحان تهران که نواهایش درباره بزرگترین شخصیت انقلابی تاریخ، «حسین بن علی (ع)» و یاران و خاندان شریفش که در برابر زر و زور و تزویر در زمان خود، از بذل جان دریغ نکرد، در گوش همه‌مان ماندگار شده است.

به نظر می‌رسد ایران‌مال، مجموعه‌ای که به شکلی معیوب در حال تجربه و تقلید منطق سرمایه‌داری متاخر در ایران است، حالا در نیمه شعبان (جشن عدالت‌خواهی)، به دنبال تطهیر خویش است و بدین ترتیب مجبور است همه آن چیزها و کسانی که باید برای افتتاحش به کار بگیرد را از درون تهی کرده و به مصرف خویش برساند.


چه کسی صاحب این مال بزرگ در تهران است؟

روایت رسمی‌ای که در این مورد وجود دارد از این قرار است که: «شرکت مالک ایران مال در اختیار بانک آینده و سهامی عام است. این شرکت با مجوز بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تاسیس شده است. بخشی از سهام، واگذار شده و بعد از بهره‌برداری از پروژه، سهام در بورس عرضه می‌شود و بانک آینده در نهایت از این مالکیت خارج خواهد شد.»

تجاری سازان و مدیران ایران مال

با این حساب باید بانک آینده و مدیرش جلال رسول اف را به عنوان شرکت سرمایه‌گذار اصلی پروژه مگامال ایران معرفی کنیم؛ بنابراین بانک آینده بعد از بهره‌برداری از پروژه، سهامش را در بورس عرضه می‌کند و از مالکیت آن خارج می‌شود. اگر در این سال‌ها پیگیر اخبار بانکی بوده باشید حتماً رسول اف را باید به جا بیاورید. چون قبلاً مدیرعامل بانک تات، بانک دی و بانک اقتصاد نوین هم بوده. ولی اگر پیگیر اخبار بانکی نیستید حتماً اسم رسول‌اف در اخبار حواشی سینمایی این اواخر به گوش‌تان خورده. چون پسر جلال رسول اف یعنی احسان رسول اف سرمایه‌گذار، تهیه‌کننده یا بازیگر و فیلم‌نامه‌نویس فیلم‌هایی مثل «کشتزار‌های سپید»، «بمب؛ یک عاشقانه»، «کایه دوفیلم»، «سمفونی تولد»، «ناپدید» و «پرسه در شهر لاجوردی» بوده.

از طرفی دیگر مدیریت ایران مال به صورت هیات امنایی است. پس باید گفت: مدیریت ایران مال مجلل در اختیار علاء الدین میرمحمدصادقی است، از بازاری‌های قدیم تهران معروف به حاج‌آقا علاء. میلیاردری که سال‌هاست در امور صنایع و معادن فعال است و عضو اتاق بازرگانی هم هست. صراط‌نیوز ایشان را به این صورت معرفی می‌کند که:

«او بنیانگذار سازمان اقتصاد اسلامی است که روزی قرار بود بانک خصوصی بازاری‌ها باشد، اما با تهدید به استعفای ۷ عضو کابینه دولت موقت، به محاق تعلیق رفت تا سرانجام در دولت احمدی‌نژاد به بانک قرض‌الحسنه تبدیل شد.».

اما شخص دیگری که قبل‌تر نام او را در پیوند با ایران مال زیاد می‌شنیدیم علی انصاری بود. مالک بازار موبایل ایران و بازار مبل ایران. انصاری موسس بانک تات هم بوده و شاید به همین خاطر پروژه‌ی ایران مال در ابتدا «تات مال» خوانده می‌شد.

ایران مال کجاست؟

در شمال غربی تهران، در حاشیه‌ی پارک چیتگر و حوالی دریاچه‌ی خلیج فارس، مجتمع تجاری ایران مال را می‌توانید پیدا کنید. برای دسترسی به ایران مال می‌توانید از بزرگراه همت غرب استفاده کنید.

مشخصات پروژه ایران مال

مساحت کل مجموعه‌ی ایران مال، ۳۲ هکتار است. یعنی مساحت کل مجموعه از دوبی‌مال و مرکز تجاری بزرگ چین هم بیشتر است. ولی از این مساحت ۱۸۶‌هزارمتر مربع تجاری خواهد بود. بزرگتر از The Trafford center انگلستان و Mall of America آمریکا. گفته می‌شود اگر در هر مغازه‌ای ۵ دقیقه وقت بگذارید برای سر زدن به تمام مغازه‌های ایران مال باید سه روز کامل قدم بزنید. دو هتل مجلل، ۲۰۰ رستوران، سالن‌های سینمای مجهز، زمین یخ، نمایشگاه خودرو، باغ ایرانی و معماری‌های که یادآور معماری اصیل ایرانی‌اند.

طراحی و مطالعه این پروژه ۲ سال به طول انجامیده است و اجرای آن ۵ تا ۶ سال زمان برده است.
زمان افتتاح فاز اول ایران مال همزمان با نیمه شعبان و روز کارگر در اردیبهشت ماه سال ۹۷ بوده است. فاز دوم که شامل قسمت‌های ورزشی، فرهنگی و رفاهی خواهد بود هم تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.
این مجموعه با تلاش حدود ۲۰٫۰۰۰ نفر طی ۵ سال ساخته شده و به گفته‌ی موسسین قرار است سرآغازی بر یک حرکت اقتصادی مستحکم و پویا باشد.
 
آنچه که باید در مورد «ایران مال» بدانید

آشنایی با بخش‌های مختلف پروژه ایران مال

باغ ایرانی یا باغ ماهان: این مکان زیبا در بخش مرکزی قرار دارد و قلب پروژه‌ی ایران مال محسوب می‌شود. این باغ از باغ ماهان کرمان الهام گرفته شده که یکی از محبوب‌ترین مقصد‌های گردشگری کرمان است.

باغ ماهان ایران مال هم تفرجگاه مفرحی برام عموم مردم خواهد بود و آب جاری و گیاهان گوناگون در این فضا، تجربه‌ی به‌یادماندنی برای بازدیدکنندگان به ارمغان خواهد آورد.

بازار ایرانی یا بازار سنتی: بازار سنتی یکی از جاذبه‌های شگفت انگیز بازار بزرگ ایران است که از فرهنگ، هنر و معماری اسلامی الهام گرفته. فرش، خشکبار ایران، صنایع‌دستی ایرانی و وسایل آنتیک و قدیمی ایرانی بخش‌های مختلف چهار سوق ایران مال هستند. پس غیر از این که بازار سنتی ایران مال فرصتی برای تجار ایرانی فراهم می‌کند محلی برای ارائه‌ی صنایع دستی و هنری ساخت هنرمندان ایرانی هم خواهد بود. از دیگر امکانات این بخش می‌توان به وجود شربت‌خانه‌ها به سبک سنتی و تالار آینه ایران مال اشاره کرد.

چهار سوق بازار ایران مال

باغ دیدار: باغ دیدار آبشاری نشاط‌انگیز و جان‌پرور در فضایی سرسبز دارد که قرار است شادابی ویژه‌ای به ایران مال ببخشد. دیدار در این باغ برای بازدیدکنندگان و خانواده‌های ایرانی تجربه‌ای شیرین خواهد بود.

باغ کتاب: وسعت این بخش ۳ هزار متر مربع است و تعداد کتاب‌های آن به ۶۷ هزار جلد می‌رسد. کتابخانه‌ای که از همه بیشتر یادآور کتاب‌خانه‌ی هاگوارتز است و حتی یک‌ذره ما را به یاد کتاب‌خانه‌ی سیتادل مجموعه‌ی بازی تاج و تخت (Game Of Thrones) می‌اندازد.

باغ دیدار ایران مال

مسجد: مسجد جامع حضرت محمد رسول الله به همراه ۱۱۰ نمازخانه در ایران مال ساخته شده است. طراحی این مسجد طوری صورت گرفته که هرکسی هرجایی باشد در فاصله‌ای اندک به نمازخانه دسترسی دارد.
راه‌ها و دسترسی به مگامال تهران

۲۶ راه ورودی، برای وارد شدن به تونل یا پل روگذر ایران مال وجود دارد. مراجعه کنندگان می‌توانند به راحتی به طبقه‌ی موردنظر دسترسی پیدا کنند و خودروی‌شان را در همان طبقه پارک کنند.

همچنین وجود ۱۶ راه خروجی ایران مال سهولت دسترسی سریع به مسیر بازگشت مراجعه کنندگان را فراهم نموده است. بازار بزرگ ایران ۲۰ هزار پارکینگ رایگان برای خودرو‌ها و موتور سیکلت‌های مراجعین در نظر گرفته است.

همچنین وجود ۱۶ راه خروجی ایران مال سهولت دسترسی سریع به مسیر بازگشت مراجعه‌کنندگان را فراهم نموده است. بازار بزرگ ایران ۲۰ هزار پارکینگ رایگان برای خودرو‌ها و موتور سیکلت‌های مراجعین در نظر گرفته است.

فضای ورزشی: ایران مال برای ۱۵ رشته ورزشی فضا‌های ورزشی استاندارد تدارک دیده. طولانی‌ترین جاده‌ی تندرستی منطقه نیز در این مجتمع قرار دارد که مسافت آن ۲ و نیم کیلومتر است. البته با این توصیفات به نظر می‌رسد همین‌طور بیخودی چرخ زدن در ایران‌مال هم برای خودش یک ورزش حرفه‌ای حساب می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
عبدالله منتقد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
5
8
این گزارش را که خواندم به یاد این درد بی عدالتی افتادم که متاسفانه هر امکان توسعه ای اعم از فضای سبز و بازار و مسجد ! برای تهران است و شهرستانی ها همچنان در رنج این بی عدالتی می سوزند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
دوست عزیز برو ببین پدر آقای الف و همسرشان چه کسی هستن
هادی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
7
8
اخبار 30 : 20 شبکه دو را تماشا کنید تا محل تامین سرمایه ساخت را ببینید که چگونه این مجموعه هزینه سنگین اجتماعی داشته است
یاسمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
5
4
ساخت این پروژها ها انگار چادر زدن وسط جنگله!
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
3
9
از سازندگان همچون پروژهای باید تشکر کرد اقتدار کشور اسلامی ایران است ولی فاصله طبقاتی را باید از بین برد .
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
1
5
بازار گیم و بازی و لوازم الکترونیکی هم داره؟؟؟؟
پاسخ ها
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
خیر در حال افتتاح هست
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
2
2
مطابقه آنچه در این متن توضیح دادید، معماری ایران مال فقط ایرانی و اسلامی نیست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
1
7
بودن این گونه مراکزی که باعث جذب سرمایه گذاری میشود واقتدار ایران اسلامی را به رخ میکشد بی عدالتی نیست بی عدالتی این است که کسی در زیر این مال ها دستفروشی کند
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
0
5
زیادی خواستی جو بدی از اون طرف افتادی داداش. مساحت کل کشو ایران به یک میلیون هفتصد هزار کیلومتر مربع نمیرسه!!!!!
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
2
2
رفیق چشمتا خوب باز گن گفته مساحت کل پروزه186000مترمربع است نه یکمیلیون وهفتصدهزارهکتار کیلومتر عینک بدم خدمتتون
فرناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
3
واقعا برای روزنامه جوان متاسفم این جایی که داره درست میشه میدونید دراینده چقدر برای ایران بهتر میشه و اقتدارش نشون داده نیشه درضمن از کجا معلوم این پروژه عظیم بعدها باعث میشه که این نبود شغل و .... رفع بشه به نظرم بهترین کار داره انجام میشه و ممنونم از سرمایه گذارانش چون واقعا به یک همیچین چیزی مردم نیاز دارن که هم مذهبی باشه هم تفریحی باشه
مریم
|
Germany
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
0
5
سلام ما رفتیم دیدیم ابهت وزیبایی ایران مال واقعا تحسین برانگیز ه همه چی اصولی ساخته شده تنوع وبزرگی این مجموعه انسان رو به تحسین وا میداره خسته نباشی میگم به همه کسانی که سازنده این پروژه عظیم بودن
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
4
من به سازنده هاش خسته نباشید میگم ، مجموعه زیبایی ساختن در ضمن جدای از بحث اختلاف طبقاتی که ربطی به ساخت و سازها نداره باید خاطر نشان کنم که آقایون سرمایشون رو بر نداشتن از ایران خارج کنن ، همینجا سرمایه گذاری کردن برای رفاه حال مردم.
کمترین فایده اش چشم نواز بودن مجموعه و شاد کردن دل مردمه.
Mohadese
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
2
2
سازنده كه سود خودشو برده نگران اون نباشید.اگه خیلی دلشون به حال مردم میسوخت و رفاه مردم مهم بود به جای ساختن یه مرکز خرید مجلل که پوز بقیه کشورارو بزنن و 80%مردم قدرت خرید کالاها رو نداشته باشن میتونستن چندتا شغل ایجاد کنن?!!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
0
تعداد فوتیهای حین کار دراین پروژه ایران مال در حین کار
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار