کد خبر: 952030
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
بررسی علل قانون‌گریزی‌های برخی جریانات سینمایی در گفت‌وگو با کارشناسان
بعید نیست که دستان پنهان و مخفی در میان باشند تا بخواهند سینمای ما را به قهقرا ببرند و آن را دچار یک استحاله جدی نمایند. سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید خیلی هوشمندانه و هوشیارانه‌تر از گذشته عمل کنند
مصطفی شاه کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سخنگو و دبیر کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است، برخی دست‌های پنهان در تلاش هستند سینمای کشورمان را به قهقرا ببرند و آن را دچار استحاله کنند.
لغو پروانه نمایش فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» به دلیل تخلف از ماده ۱۸ آیین‌نامه شورای پروانه نمایش مصوب هیئت وزیران از سوی سازمان سینمایی اگر چه اقدامی امیدبخش تلقی می‌شود، اما خبر از وجود برخی شکاف‌های بسیار عمیق و شدید از اِعمال مر قانون در مورد همه افراد و جریان‌های ویژه‌خوار می‌دهد. در سوی دیگر مشخص نشدن سهم و اندازه تقصیر برای هر کدام از دست‌اندرکاران تولید یک اثر یا اکران و توزیع آن در سینما‌ها و شبکه نمایش خانگی باعث شده که برخی جریانات پنهانی یا همان مافیای سینما قادر باشند با آسودگی خیال و پرداخت کمترین هزینه مالی و حرفه‌ای از روی حدود و ثغور قانونی بپرند.

ضعف یا نبود یکسری قوانین بازدارنده که قانون‌شکنی و قانون‌گریزی را (در یک حالت مطلوب) به حداقل برساند در کنار طراحی و تعیین نظامات خاص تشویقی و تنبیهی موضوعی است که با حجت‌الاسلام احد آزادیخواده سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس و دبیر کمیته فرهنگ هنر و رسانه کمیسیون مطرح کردیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد تناقضی مثل توقیف فیلم یک سرمایه‌گذار به دلیل قانون‌شکنی و استهزای دستگاه‌های نظارتی و قانونی با اقدامات متخلفانه و در عین حال جایگزین کردن یک اثر دیگر از همین سرمایه‌گذار متخلف و قانون‌شکن از سوی شورای صنفی اکران می‌گوید: سینمای ما در بحث قانون مشکل و کمبودی ندارد، هر چند ما در بحث تشویق چیزی تحت این عنوان نداریم! اما همین که یک فیلم در جشنواره‌ای مثل جشنواره فجر حضور پیدا می‌کند و به دلیل کیفیت خوبش برنده سیمرغ‌های متعدد می‌شود همین تشویق است دیگر! اما در مورد تنبیه، باید بحث را به صورت کارشناسی پیش ببریم. وقتی ما شورای صدور پروانه ساخت، شورای صدور پروانه اکران و نمایش داریم و در عین حال اعضای آن شورا‌ها و متولیان هم مشخص هستند نباید در کشورمان یک چنین اتفاقاتی بیفتد که حالا به فکر تنبیه کردن برویم!

قوه قضائیه اعلام جرم کند

دبیر کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه می‌افزاید: گاهی وقتی عوامل تهیه و تولید یک فیلم اقدام به کلاهبرداری نمایند اینجا دست قانونگذار و دست شورا‌های ما باز است و می‌توانند به دلایل مختلف نسبت به آن افراد و اتفاقات اعلام جرم کنند و قوه قضائیه هم می‌تواند بر اساس همان اعلام جرم تشکیل پرونده قضایی بدهد. قرار نیست هر بار و برای هر اتفاقی به صورت مصداقی وارد بشویم و تنبیه را معین کنیم. وقتی سازمان سینمایی اعلام می‌کند که موقع گرفتن مجوز اکران نسخه‌ای از فیلم را به ما نشان داده‌اند و بعد از دریافت مجوز نسخه دیگری را اکران کرده‌اند خب این اقدام کلاهبرداری است و باعث تشویش اذهان عمومی و مصادیق مجرمانه بسیارزیادی می‌شود که خیلی راحت دستگاه قضایی و مدعی‌العموم می‌تواند در مورد آن‌ها به مسئله ورود کند. قبول دارم که باید به عنوان آیین‌نامه داخلی، سازمان سینمایی باید یکسری معبر‌ها را باز کند، منتها امروز و الان ما نباید به دنبال مصادیق تنبیهی باشیم. آنچه در مورد فیلم رحمان ۱۴۰۰ اتفاق افتاد یک اتفاق نادری در کشور ما بود و به نظر من این موضوع اصلاً در شأن انقلاب نبود و سازمان سینمایی موظف است پاسخگو باشد. اینکه سازمان سینمایی به مسئله ورود کند و اقدام آن‌ها تنها به مشخص کردن مقصر متوقف شود، غیرقابل قبول است.

این اتفاقات در شأن انقلاب نیست

این نماینده مجلس در پاسخ به این فرضیه که ظاهراً تکرار این مصادیق در بخش‌های مختلف به نوعی گویای این است که اقداماتی از سوی برخی جریانات و افراد در حال طراحی و اجراست که در جامعه نسبت به چنین مسائلی قبح‌شکنی صورت بگیرد، گفت: بنده اعتقاد دارم که سینمای ما به شکل خطرناکی در حال حرکت است. با این اوضاع ابتدا به سینماگران ما توهین می‌شود، مثلاً در برخی جشنواره‌ها، در مورد بحث دوتابعیتی‌های سینما، شرکت در جشنواره‌های خارجی که اهداف و نگاه مغرضانه‌ای نسبت به کشور و ملت ما دارند و ده‌ها مسئله دیگر از جمله مسائلی که باید نسبت به آن‌ها بحث شود و هر کدام از آن‌ها فضای موسع و خاص خود را می‌طلبد، اما به هر صورت اتفاقاتی در حال رخ دادن است که اساساً در شأن انقلاب نیست. سینمای انقلاب در قرن ۲۱ یک پدیده است. ما اعتقاد داریم بسیاری از مؤلفه‌هایی مانند تکریم مقام و منزلت زن، اهمیت خانواده و... توسط سینمای انقلاب توانسته است به اعتلای آن‌ها کمک کند و می‌دانیم که حتی سینمای هالیوود هم نتوانسته چنین دستاوردی داشته باشد، با این حال بعید نیست که دستان پنهان و مخفی در میان باشند که می‌خواهند سینمای ما را در این زمینه‌های مطلوب به یک قهقرا ببرند و آن را دچار یک استحاله جدی نمایند. سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید خیلی هوشمندانه و هوشیارانه‌تر از گذشته عمل کنند و با آسیب‌شناسی دقیق به میدان بیایند، هر چند خود من به عنوان دبیر کمیته فرهنگ هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی از عملکرد کمیسیون فرهنگی در این زمینه اصلاً راضی نیستم.

چرا به ترویج بی‌قانونی اصرار دارید؟

سعید الهی کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه و استاد دانشگاه نیز با اشاره به لغو پروانه نمایش فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» به دلیل تخلف از ماده ۱۸ آیین‌نامه شورای پروانه نمایش مصوب هیئت وزیران گفت: متأسفانه ظرف روز‌های اخیر مشاهده شده است که برخی چهره‌های سینمایی به جای قانونمداری که ملاک عمل همگان است در مسیر قانون‌گریزی قرار گرفته و وزارت ارشاد را به خاطر این اقدام تحسین‌آمیز مورد سؤال قرار داده‌اند. وی با توجه به سخنان سعید خانی که موافق ادامه نمایش این فیلم در سینما‌ها بود، افزود: با چه استدلالی سعی بر ترویج بی‌قانونی دارید؟ فیلمی که برخلاف اصلاحیه وزارت ارشاد به عنوان نماینده رسمی دولت و حاکمیت و مجوز صادره رفتار کرده و نسخه باب میل کارگردان و تهیه‌کننده با صحنه‌های غیراخلاقی و سخیف آن نمایش داده شده است، باید زودتر از این‌ها از پرده نمایش کنار کشیده می‌شد. این مدرس دانشگاه گفت: کنترل و نظارت از ارکان اصلی فرایند مدیریت سینماست و چنانچه امکان نظارت میدانی در سینما‌ها نیست حداقل انتظار می‌رود مدیران سینمایی مانند این برخورد رفتاری مقتدرانه در برابر تخلفات از خود نشان دهند.

برخی به دنبال ولنگاری هستند

وی در پاسخ به میزان فروش و استقبال مردم از این فیلم گفت: محتوای بسیاری از آثار با تفکرات و اندیشه طیف وسیعی از جامعه همخوانی ندارد ولی متأسفانه سازندگان این دسته از آثار با توجه به ذائقه بخشی از مردم که اتفاقاً در مسیر رشد و تعالی فرهنگی نیازمند همیاری اهالی فرهنگ و هنر هستند، مبادرت به تولید فیلم‌هایی می‌کنند که فراتر از شوخی برخی رفتار‌های جنسی نیز در آن‌ها گنجانده می‌شود. الهی خاطرنشان کرد: نظارت وظیفه مقایسه باید‌ها با هست‌ها و مطلوب‌ها با موجود‌ها را دارد تا از این طریق نقاط قوت و محاسن یک فعالیت یا محصول استخراج شود، اما می‌بینیم که برخی محدود از سینماگران متأسفانه خواهان رهاشدگی، بلاتکلیفی و به تعبیر دقیق‌تر ولنگاری در حوزه حرفه‌ای خود هستند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد.
|
Sweden
|
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
0
0
بی قانونی یعنی تخطی از اصل 25 قانون اساسی، یعنی سانسور.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار