کد خبر: 952028
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
ابراهیم حاتمی‌کیا در سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر:
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ابراهیم حاتمی‌کیا پیش از نمایش فیلم «دیده‌بان» با اشاره به پوستر فیلم «دیده‌بان» گفت: آن عکسی که روی پوستر می‌بینید برای ۳۰ سال پیش است که من جوان بودم ولی الان موهایم سفید شده است. من همیشه در حال زندگی کردن هستم، در هر دوره‌ای به آنچه علاقه داشته‌ام و حالی که در آن فضا وجود داشته واکنش نشان داده‌ام و واکنش‌هایم مانند فیلم‌هایم است.

حاتمی‌کیا کارگردان سرشناس سینمای کشورمان در افتتاحیه سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فجر با حضور روی سن ضمن تأکید بر اینکه برخی فیلم‌های مرا دوست دارند و برخی ندارند، خاطر نشان کرد: یک عده مرا از فیلم «از کرخه تا راین»، برخی از «مهاجر»، برخی از «آژانس شیشه‌ای» به بعد می‌شناسند و قبول دارند. چه اتفاقی اینجا افتاده است و می‌گویید من با این اوضاع چه کار کنم؟ آنچه در دیده‌بان به عنوان تمثیل به کار رفته است، دیده‌بانی است. «دیده‌بان» کسی است که چیزی را درک می‌کند و دشمن را می‌بیند و دوست و همرزمش را از وجود دشمن آگاه می‌کند. حاتمی‌کیا ادامه داد: من اگر بگویم عشق سینما نیستم درست نیست. من شدیداً به دوربین، قاب، موسیقی و انواع چیز‌هایی که مربوط به سینماست، علاقه‌مندم، اما این‌ها مانند موسیقی وقتی روی خط حامل قرار می‌گیرند و به تعبیری در گذر زمان و مسیر حرکت قرار می‌گیرند می‌توانند گوش‌نواز باشند. من همیشه در زمان حال زیسته‌ام و به آنچه علاقه داشته‌ام و حالی که در آن فضا وجود داشته واکنش نشان داده‌ام.

او افزود: زمانی که «دیده‌بان» را ساختم موج عقب‌نشینی‌های سنگینی رخ داده بود. فضایی که در این فیلم مطرح شده احساس ما به عنوان یک فیلمساز از وضعیت حاکم آن دوران است، یعنی عقب‌نشینی‌ها، بد بودن اوضاع و اگر لازم باشد دیده‌بان مجبور است جای خودش را هم بکوبد و این اتفاق تا زمان فیلم مهاجر و به وقت شام هم ادامه پیدا کرد. حاتمی‌کیا تأکید کرد: همه فیلم‌هایم از خط و مرز‌ها حرف می‌زنند. من وقتی دیده‌بان را ساختم بخشی از جامعه نمی‌خواستند فیلم‌های مرا ببینند و از فیلم «از کرخه تا راین» بود که در متن جامعه شناخته شدم و زبان احساسی را در آنجا پیدا کردم. یافتن این کار سخت است. او در پاسخ به گفته‌های هوشنگ گلمکانی که از صحبت‌های جنجالی او انتقاد کرد، گفت: من واکنش‌هایم مانند فیلم‌هایم است، یعنی آنچه بروز دادم از فیلم‌هایم می‌آید. من از پارسال تاکنون ۴۰۰ روز است که صحبت نکرد‌ه‌ام، اما یک جمله من می‌تواند موج به راه بیندازد و فقط من نیستم که از این حرف‌ها می‌زند. آن جوان ۲۷ساله الان ۵۷ساله است. در حال حاضر پدربزرگ هستم و مسائل دیگری برایم مسئله است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار