کد خبر: 952004
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
سرویس اندیشه جوان آنلاین: اصل مهدویت مورد اتفاق همه مسلمانان است. ادیان دیگر هم در اعتقادات خودشان انتظار منجی را در نهایت زمانه دارند. آن‌ها هم در یک بخش از قضیه، مطلب را درست فهمیده‌اند. اما در بخش اصلی قضیه که معرفت به شخص منجی است دچار نقص معرفتند. شیعه با خبر مسلم و قطعی خود، منجی را با نام و نشان، با خصوصیات وبا تاریخ تولد می‌شناسد. امام زمان (عج) وقتی که ظهور می‌کند، جامعه‌ای می‌سازد که به‌طور خلاصه دارای این چند خصوصیت است.

امام زمان (عج) جامعه‌اش را بر چند پایه بنا می‌کند؛ اولاً بر نابود کردن و قلع و قمع کردن ریشه‌های ظلم و طغیان. یعنی در جامعه‌ای که در زمان، ولی عصر (عج) ساخته می‌شود باید ظلم و جور نباشد، نه اینکه فقط در ایران نباشد، یا در جوامع مسلمان‌نشین نباشد، در همه دنیا نباشد. نه ظلم اقتصادی و نه ظلم سیاسی و نه ظلم فرهنگی و نه هیچ‌گونه ستمی در آن جامعه دیگر وجود نخواهد داشت. باید استثمار و اختلاف طبقاتی و تبعیض و نابرابری و زورگویی و گردن‌کلفتی و قلدری از عالم ریشه‌کن شود.

دومین خصوصیت جامعه ایده‌آلی که امام زمان (عج) آن را می‌سازد، بالا رفتن سطح اندیشه انسان است؛ هم اندیشه علمی انسان، هم اندیشه اسلامی انسان. یعنی در دوران، ولی عصر شما باید نشانی از جهل و بی‌سوادی و فقر فکری و فرهنگی در عالم پیدا نکنید. آنجا مردم می‌توانند دین را به‌درستی بشناسند و این یکی از هدف‌های بزرگ پیامبران بود. در روایات ما وارد شده است که وقتی، ولی عصر ظهور می‌کند، زنی در خانه می‌نشیند و قرآن را باز می‌کند و از متن قرآن حقایق را استخراج می‌کند و می‌فهمد. یعنی چه؟ یعنی آنقدر سطح فرهنگ اسلامی و دینی بالا می‌رود که همه افراد انسان و همه افراد جامعه و زنانی که در میدان اجتماع هم بر فرض شرکت نمی‌کنند و در خانه می‌نشینند، آن‌ها هم می‌توانند فقیه باشند، دین‌شناس باشند. می‌توانند قرآن را باز کنند و خودشان حقایق دین را از قرآن بفهمند. شما ببینید که در جامعه‌ای که همه –مردان و زنان- در سطوح مختلف، قدرت فهم دین و استنباط از کتاب الهی را دارند، این جامعه چقدر نورانی است و هیچ نقطه‌ای از ظلمت در این جامعه دیگر نیست. این همه اختلاف نظر و اختلاف رویه، دیگر در آن جامعه معنایی ندارد.

خصوصیت سومی که جامعه امام زمان –جامعه مهدوی- دارا هست این است که در آن روز همه نیرو‌های طبیعت و همه نیرو‌های انسان استخراج می‌شود، چیزی در بطن زمین نمی‌ماند که بشر از آن استفاده نکند. این همه نیرو‌های معطل طبیعی، این همه زمین‌هایی که می‌تواند انسان را تغذیه کند، این همه قوای کشف نشده، مانند نیرو‌هایی که قرن‌ها در تاریخ بود. مثلاً نیروی اتم، نیروی برق و الکتریسیته؛ قرن‌ها بر عمر جهان می‌گذشت این نیرو‌ها در بطن طبیعت بود، اما بشر آن‌ها را نمی‌شناخت، بعد یک روزی به‌تدریج استخراج شد. همه نیرو‌های بی‌شماری که از این قبیل در بطن طبیعت هست، در زمان امام زمان (عج) استخراج می‌شود.
خصوصیت چهارم این است که محور در دوران امام زمان، فضیلت و اخلاق است. هرکس دارای فضیلت اخلاقی بیشتر است او مقدم‌تر و جلوتر است.

منبع: انسان ۲۵۰ ساله- بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی-مبارزاتی ائمه معصومین (ع)
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر