کد خبر: 951991
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۸
این روز‌ها که آب و هوای اغلب نقاط کشور بارانی است؛ خیلی‌ها فکر می‌کنند ایران از اقلیم خشک به مرطوب تغییر یافته است و ادامه فعالیت‌های سفت و سخت مدیریت منابع آبی و صرف اعتبارات در راستای تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری کاری بیهوده است.
سرویس ایران جوان آنلاین: به‌رغم اینکه هر روز خبر‌های مسرت بخشی از ورود سامانه‌های بارشی به کشور منتشر می‌شود و اغلب نقاط ایران با بارندگی‌های گاه و بی‌گاه مواجه هستند؛ با این حال هنوز مدیریت منابع آبی و تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های آبیاری نوین ضرورتی غیر قابل چشم پوشی به حساب می‌آید. از همین رو کارشناسان به تازگی از تجهیز ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی استان فارس به سامانه آبیاری نوین خبر دادند. استانی که پیش از این هم در رتبه نخست آبیاری تحت فشار در کشور قرار داشته و الگویی برای دیگر استان‌های کشور است.

این روز‌ها که آب و هوای اغلب نقاط کشور بارانی است؛ خیلی‌ها فکر می‌کنند ایران از اقلیم خشک به مرطوب تغییر یافته است و ادامه فعالیت‌های سفت و سخت مدیریت منابع آبی و صرف اعتبارات در راستای تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری کاری بیهوده است. با این حال مسئولان دست از کار نمی‌کشند و ادامه فعالیت تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های آبیاری تحت فشار ادامه دارد. چرا که با چند روز بارندگی نه اقلیم و شرایط آب و هوایی ایران تغییر می‌کند و نه می‌توان برنامه‌های مدیریت منابع آبی را کنار گذاشت.

تجهیز اراضی فارس به سیستم آبیاری نوین

در حال حاضر در استان فارس بالغ بر ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند که ۱۵ هزار هکتار از این سطح مربوط به سال ۹۷ است. مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی ضمن تأیید مطالب فوق بیان می‌کند: «فارس رتبه اول اجرای سامانه نوین آبیاری در کشور را داراست.» به‌رغم اینکه فارس رتبه دار در امر تجهیز اراضی به آبیاری تحت فشار است، اما قرار است این فعالیت نه تنها در تمام استان‌های کشور بلکه در فارس هم همچنان ادامه یابد و اراضی بیشتری به سامانه آبیاری نوین تجهیز شوند. این نیز دلیلی ندارد جز اینکه طی چند سال اخیر کشاورزان و روستاییان بسیاری با معضل کم آبی و خشکسالی مواجه بوده‌اند و نمی‌توان با چند روز بارندگی دست به توقف چنین طرح‌هایی بزرگی زد. مضاف بر این با توجه به اینکه کشور در تحریم نیز قرار دارد، پیش برد پروژه‌هایی که روند تولید مواد غذایی را تسهیل می‌کند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
عباس زارع ضمن تأیید مطالب فوق اضافه می‌کند: «بنابر این اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کشور در دستور کار قرار گرفته که با حمایت خوب نظام، استقبال کشاورزان و ظرفیت خوب مشاوران، پیمانکاران و تولیدکنندگان سالانه ظرفیت فنی و مهندسی اجرای ۴۰۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری در کشور ایجاد شده است.»

تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان برای سامانه آبیاری

گفته می‌شود که در سال ۹۷ طبق موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه تجهیز ۱۴۲ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری در دستور کار قرار گرفته که خوشبختانه ۱۰۰ درصد آن اجرایی شده است. همچنین با توجه به اهمیت پیش برد پروژه‌های آبیاری نوین، مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی به اذن مقام معظم رهبری در ارتباط با برداشت بودجه از صندوق توسعه ملی در حمایت از طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: «در سال ۹۸ نزدیک به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در نظر گرفته شده است.» زارع ادامه می‌دهد: «در استان فارس و در سطح ملی علاوه برارتقای کمی سامانه نوین آبیاری به دنبال ارتقای کیفی این سامانه‌ها هستیم که خوشبختانه تاکنون اثرات خوب اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی در کشور داشته است.» بنابر این اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان‌های کشور به خصوص فارس ادامه می‌یابد تا روزی برسد که چه با اقلیم معتدل و مرطوب و چه با اقلیم گرم و خشک هیچ خللی در فعالیت کشاورزان ایجاد نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار