کد خبر: 951979
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
روایتی کوتاه از حواشی پاداش ارشاد به سینماگران
اصرار بر شفاف سازی اسامی کسانی که پاداش وزارت ارشاد را دریافت کرده‌اند فقط یک حاشیه سازی تلخ رسانه‌ای و یقیناً به خاطر حفظ آبرو و حرمت افراد غیرقابل انجام است
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین - حامد طبیعت پور: در واپسین روز‌های سال ۹۷ و در آستانه تحویل سال خبری درباره عیدی در نظر گرفته شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سینماگران در رسانه‌های مختلف منتشر شد. در این خبر آمده بود که این وزارتخانه یک میلیارد تومان عیدی را برای سینماگران در نظر گرفته است.

طبق روال هر ساله وظیفه توزیع این عیدی به مدیریت خانه سینما واگذار شد، زمان زیادی از انتشار این خبر نگذشته بود که شایعاتی درباره چگونگی تخصیص آن فراگیر شد و به همین دلیل اصناف و انجمن‌های مختلف سینمایی درباره میزان عیدی واگذاری به آن‌ها توضیح داده و شفاف‌سازی کردند.
 
اصرار بر شفاف سازی از سوی عده‌ای که حاضر به شفافیت نیستند!

همایون اسعدیان، رئیس هیات مدیره خانه سینما در رابطه با حواشی ایجاد شده توضیخات مبسوطی ارانه کرد و نوشت: «از مبلغ دریافت شده، هفتصد و نود و چهار میلیون تومان، در قالب کارت‌های هدیه ۲۰۰ هزارتومانی، به ۲۸ صنف از صنوف سینمای داده شد تا به اعضای کم کار و نیازمندشان اهدا کنند.
الباقی مبلغ، دویست و شش میلیون تومان نیز تماما به سینماگران از کارافتاده و فاقد درآمدی که مستقیما تحت پوشش حمایتی خانه سینما قرار دارند و یا فوت کرده و خانواده هایشان از مستمری بگیران خانه سینما هستند، تعلق گرفت؛ که فهرست اسامی کامل آنان در اسناد این خانه موجود است.».

اما توضیحات رئیس هیات مدیره خانه سینما گویی پایان ماجرا نبود و عده‌ای به ظاهر فعال رسانه در فضای مجازی بر پیگیری شفافیت مبالغ اهدایی وزارت ارشاد به برخی افراد شاغل در حوزه سینما تاکید کردند که این میزان اصرار بر شفافیت آنهم از سوی کسانی که یک نگاه کوتاه بر سوابق‌شان نشان می‌دهد خودشان هیچگاه حاضر به پاسخگویی نبوده‌اند باعث تعجب است!
خانه سینما اعلام نموده این مبالغ تحت عنوان عیدی در قالب کارت هدیه به تعدادی از اهالی سینما که از کار افتاده هستند یا از سطح مادی خوبی در زندگی برخوردار نیستند و مستحق این هدیه کوچک می‌باشند اعطا شده، اما عده‌ای همچنان اصرار دارند که وزارت ارشاد باید اسامی تمام کسانی که پاداش ناچیز ارشاد را دریافت کرده‌اند منتشر کند! اقدامی که قطعا بسیاری از مردم نیز به آن راضی نیستند و هیچ انسانی باشرافتی حاضر نیست تحت عنوان شفاف سازی آبروی یک خانواده محترم آنهم از هنرمندان بزرگ کشورمان بازیچه برخی رسانه‌های زرد معلوم‌الحال شود.

این اصرار و حاشیه سازی معدود افراد مجهول الهویه در فضای مجازی برای شفاف سازی عیدی یک میلیاردی ارشاد، حتی صدای بسیاری از منتقدین را درآورد. در آخرین مورد سیدمحمود رضوی تهیه کننده سینما با متنی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرده اعلام نمود که ماجرای کمک وزارت ارشاد به خانه سینما را پیگیری کرده و انتشار لیست اسامی را حاشیه‌سازی تلخ رسانه‌ای دانسته است.
 
اصرار بر شفاف سازی از سوی عده‌ای که حاضر به شفافیت نیستند!
 
سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده فیلم‌های «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره حواشی عیدی یک میلیاردی وزارت ارشاد به خانه سینما و صحبت‌هایی مبنی بر انتشار لیست دریافت‌کنندگان نوشت: «بعد از حواشی به وجود آمده در خصوص کمک یک میلیارد تومانی وزارت ارشاد به خانه سینما امروز تلاش کردم تا بتوانم به نوعی از ماجرای لیست اعلامی توسط خانه به وزارت ارشاد اطلاع پیدا کنم، عزیز مسئولی با حفظ امانت لیست را برای بنده توضیح داد، نکات ذیل قابل توجه بود:
-حدود ۲۲۵۰ نفر از اعضا صنوف تحت پوشش خانه سینما که اکثر این افراد از نظر بنیه مالی ضعیف، کم برخوردار و کم کار اصناف بوده‌اند، از این کارت‌های هدیه هر کدام به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند، جمع مبالغ پرداختی به این افراد حدود ۹۰۰ میلیون تومان بوده است.
-۱۰۳ نفر افراد با سابقه و بسیار آبرومند صنوف سینمایی که از بد روزگار در شرایط سخت معیشتی یا کهولت سن و یا بیماری‌های خاص قرار گرفته‌اند و یا سرپرست آن‌ها در قید حیات نبوده و محل درآمدی ندارند، با توجه به شرایط خاص آن‌ها از این محل مبالغی را دریافت کرده‌اند.
قاعدتاً همه قبول داریم که در این روزگار پرهزینه نه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و نه مبالغ مختلف پرداختی به ۱۰۳ خانواده به عنوان عیدی یک سال، دردی را از هیچکدام از آن افراد دوا نمی‌کند، این مبالغ تنها مرهمی بر درد‌های آنهاست و اینکه آن‌ها در این شرایط سخت اقتصادی کور سوی امیدی داشته باشند.
به نظر حقیر، اصرار بر شفاف سازی اسامی فقط یک حاشیه سازی تلخ رسانه‌ای و یقیناً به خاطر حفظ آبرو و حرمت افراد غیرقابل انجام است، به سهم اندک خودم از وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و خانه سینما بابت همین حمایت حداقلی از افراد کم بضاعت صنوف سینمایی تشکر می‌کنم.»

آنچه مسلم است نفس شفاف سازی در بحث تخصیص بودجه بیت المال در تمام بخش‌ها امری مثبت و قابل تقدیر است، اما در مورد فوق الذکر اصرار به اعلام اسامی هنرمندانی که یک کارت هدیه بسیار ناچیز ۲۰۰ هزارتومانی بعنوان عیدی آخر سال دریافت کرده‌اند نه تنها اقدام درستی نیست بلکه از حیث حفظ شأن و جایگاه هنرمندان حرکتی مذموم به شمار می‌رود. انتظار می‌رود اهالی رسانه نیز به اسم شفاف سازی در دام عده‌ای افراد بی‌شناسنامه که با ایجاد جنجال در شبکه‌های اجتماعی سعی در بردن آبروی دیگران دارند همراه نشوند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مجید م.
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
0
0
چرا نباید بدونیم در خانه سینما چه کسی بهش عیدی رسیده
بنده بیشتر از ده سال عضو یک صنف مهم خانه هستم و هیچ گاه بهم عیدی نرسیده و از اون طرف شنیدیم که فلان تهیه کننده که پردیس هم داره عیدیش در قالب چک چندمیلیونی رسیده...چرا نباید شفاف سازی بشه؟
ز.ر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
0
0
اهدای عیدی به سینماگران نه تنها دور از شأن نیست که اتفاقا عین حق شونه...مگه وقتی به کارمندان شرکت نفت عیدی میدن دور از شأنه وقتی به فرهنگیا میدن دور از شأنه...وقتی یک میلیارد عیدی ارشاد میاد باید تقسیم بشه بین 5هزار عصو که به هم 200 تومن برسه...اونوقت این همه شایعه و حرف و حدیث ایجاد نمیشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار