کد خبر: 951907
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲
سید رحیم نعمتی
در حالی که ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، رؤسای جمهور روسیه و چین، پیام تبریک برای کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، فرستاده‌اند، مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، آماده چهارمین دیدار با رهبر کره‌شمالی است تا به قول وی مذاکرات هسته‌ای بین کره‌شمالی و امریکا را نجات بدهد. کیم جونگ اون درخواست دیدار سومی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، کرده و ترامپ هم از این درخواست استقبال کرده؛ ولی تصاویر ماهواره‌ای از سایت اتمی یونگ بیون کره‌شمالی روی دیگر بازی کیم جونگ اون با ترامپ را نشان داده است. مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی واشنگتن با انتشار این تصاویر معتقد است که تحرکات در این سایت می‌تواند به معنای انتقال مواد رادیواکتیو برای عملیات بازفرآوری و تهیه سوخت لازم جهت ساخت بمب اتم باشد. در صورت صحت این ادعا، امریکا باید توجه جدی به این تحرکات داشته باشد، هرچند که به نظر می‌رسد وزارت خارجه امریکا حاضر به قبول اهمیت موضوع نیست.
شاید کم‌توجهی وزارت خارجه امریکا به این جهت باشد که هنوز خبر و سند جدی مبنی بر ازسر‌گیری فعالیت بازفرآوری سوخت هسته‌ای در این سایت را به دست نیاورده، اما به‌نظر می‌رسد که کره‌شمالی می‌خواهد با انجام تحرکاتی تازه در این سایت پیام جدی خود را به امریکا بفرستد. در واقع، این نوع پیام‌رسانی را باید مکمل اولتیماتومی دانست که جونگ اون در اوایل این هفته به امریکا داد. او در این اولتیماتوم گفت که تا پایان امسال (میلادی) صبر خواهد کرد تا امریکا «در مورد انعطاف‌پذیر بودن تصمیم بگیرد» و افزود امریکا باید «روش فعلی محاسبه» خود را تغییر دهد و با محاسبه جدیدی به سراغ او برود. حالا در کمتر از یک هفته، واگن‌های مخصوص حمل مواد رادیواکتیو در این سایت اتمی به راه افتاده‌اند تا به ماهواره‌های جاسوسی امریکا نشان داده شود که مهلت جونگ‌اون صرف تبلیغات و یک تحرک سیاسی نیست بلکه اولتیماتوم واقعی است و ضمانت آن هم واگن‌های آماده حمل مواد سوختی هستند. بنابر این، تحلیل برخی از کارشناسان وزارت خارجه امریکا مبنی بر مهم نبودن این تحرکات می‌تواند درست باشد، اما با توجه به اولتیماتوم جونگ اون باید گفت که تصاویر دریافتی از یونگ بیون فقط شروع ماجرا است و در صورت عدم توجه به اولتیماتوم او، امریکا تصاویر دیگری را دریافت خواهد کرد که می‌تواند تحرکات جدی را در آن تصاویر ببیند.
از سوی دیگر، اولتیماتوم جونگ اون و تحرک واگن‌های یونگ بیون را باید با توجه به دعوت او از ترامپ برای انجام سومین دیدار مورد ارزیابی قرار داد. جونگ اون یک روز قبل از بیان این اولتیماتوم و با سخنرانی در پارلمان کره‌شمالی گفته بود که در صورت ایجاد نگرش صحیح و روش مناسب از سوی امریکا، او مایل به سومین نشست با ترامپ است. این دعوت جونگ اون یک روز بعد از سوی ترامپ مورد پذیرش قرار گرفت و در صفحه توئیتری‌اش از روابط خوب و حتی «عالی» با جونگ اون نوشت و تأکید کرد: «سومین نشست برای درک کامل این موضوع که هرکدام از ما چه موضعی داریم خوب خواهد بود.» به این ترتیب، جونگ اون به تنهایی دو نقش پلیس خوب و بد را در مقابل ترامپ بازی می‌کند و توانسته چنان ترامپ را در موضع انفعال قرار بدهد که دستگاه دیپلماسی او مجبور شده به نوعی در مقابل تصاویر منتشر شده از تحرکات در سایت یونگ بیون طفره برود. نقطه تلاقی از دو نقش جونگ اون دیدار سوم او با ترامپ است، به نحوی که با ابراز اولتیماتوم دست کم محدوده زمانی هشت ماهه برای انجام این دیدار تعیین کرده و از طرف دیگر، به صورت غیر رسمی از ترامپ خواسته برای انجام سومین دیدار در این محدوده رسمی تصمیم بگیرد. روشن است که دیدار سوم نمی‌تواند دستاوردی متفاوت با دومین دیدار در هانوی، پایتخت ویتنام، داشته باشد چرا که نه امریکا حاضر به رفع کامل تحریم‌ها و عقب‌نشینی تسلیحاتی از شبه‌جزیره کره خواهد شد و نه جونگ اون حاضر می‌شود با خلع سلاح تسلیحاتی کشورش، تنها کارت ممکن برای چانه‌زنی با ترامپ را از دست بدهد. تنها نتیجه قابل انتظار از دیدار سوم خرید زمان است؛ نتیجه‌ای که تنها می‌تواند به نفع جونگ اون باشد تا ترامپ. جونگ اون با خرید زمان تهدید‌های سابق ترامپ را تحت‌الشعاع دیدارهایش با او قرار داده، جدای از اینکه خرید زمان باعث می‌شود آن تهدید‌ها را تا پایان ریاست جمهوری ترامپ معلق کند. از سوی دیگر، خرید زمان کاملاً به ضرر ترامپ است، زیرا او نیاز شدیدی به یک پیروزی چشمگیر در عرصه بین‌الملل دارد و هر چه که بگذرد این پیروزی کم‌رنگ‌تر می‌شود و دست او برای تبلیغات انتخاباتی سال آینده خالی خواهد بود. به این ترتیب، جونگ اون در چندین دور بازی با ترامپ سر رشته کار را به جایی رسانده که ترامپ را به انجام دیداری خوش‌بین کند که همه می‌دانند همانند دیدار هانوی، این یکی هم نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت و این جونگ اون خواهد بود که به عنوان برنده از آن دیدار خارج می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
0
0
بنام خدا
وقتی ترامپ و امثال او صحبت میکنند ، چند ده سیاست مدار که جهان را اداره یا به هم می ریزند ، مراقت او هستند ! و اگر حرفی خلاف خواست آنها و منافع آمریکا زده شود ، فورا صحنه را عوض می کنند !.....پس این حرف هائی که ترامپ و..... می گویند ، خواست گردانندگان اصلی آمریکا است ! و خیلی مسائل دیگر.........

آمریکا همه ی جهان را سر کار گذاشته است!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار