کد خبر: 951896
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
در جریان معاملات روز گذشته بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل در حدود ۲ هزار واحد ریزش داشت تا پس از رشد‌هایی که گاهی هیجانی خوانده می‌شد، بازار با اصلاح قیمتی همراه شود. با توجه به چنین ریزش‌هایی کارشناسان بازار سرمایه به اشخاصی که نسبت به بازار سهام شناخت کافی ندارند توصیه می‌کنند به طور مستقیم در چنین بازاری ورود نکنند و مسیرهایی، چون صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در پیش بگیرند.
جواد عسکر
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، اگر چه به‌طور کل رشد بازار سرمایه در هر کشوری مثبت ارزیابی می‌شود، اما این بازار پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و سرمایه‌گذاری موفق در چنین بازاری نیاز به دانش لازم و کافی دارد به ویژه اینکه بازار سرمایه ایران از منظر شفافیت، اطلاع رسانی، داده پردازی و به‌طور کل سرمایه‌گذاری در توسعه فرهنگ سهامداری با کاستی‌هایی همراه است.
متولیان بازار سرمایه و همچنین کارشناسان دلسوز پیوسته این نگرانی را دارند که سرمایه‌گذارانی که نسبت به بازار سرمایه شناخت کافی ندارند، تحت‌تأثیر اخبار رشد‌های شاخص یا جهش نجومی برخی از شرکت‌ها در کوتاه‌ترین زمان قرار گرفته و بی‌محابا در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و خدای نکرده نه‌تن‌ها سودی به‌دست نیاورند، بلکه اصل سرمایه خود را نیز از دست دهند، از این‌رو پیوسته به اشخاصی که به بازار شناخت ندارند، توصیه می‌شود که مسیرهایی، چون سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در پیش بگیرند یا از مشاوره خبرگان در این‌باره بهره‌مند شوند. در سال جاری بازاربورس اوراق بهادار تهران رشد خوبی را از خود به نمایش گذاشت که برخی از کارشناسان این رشد را تحت‌تأثیر ورود نقدینگی جدید به بازار، تورم و صدور مجوز‌های افزایش قیمت محصولات بنگاه‌های بورسی، جهش بهای دلار، رکود در بازار‌های موازی، چون زمین و ساختمان، بهبود عملکرد برخی از شرکت‌ها، افزایش حاشیه سود شرکت‌های صادرات محور و جهش حجم نقدینگی منهای رشد اقتصادی و برنامه اصلاحی بودجه و نظام بانکی نسبت می‌دهند، با این حال گاهی برخی از بنگاه‌ها با عرضه‌های سنگین بازار را غافلگیر می‌کنند و به نوعی شاهد خروج نقدینگی نیز از بازار هستیم، اما در هر حال روند اصلاحی در بازار مورد انتظار است که روز گذشته شاهد ریزش تقریبی ۲ هزار واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار بودیم.

اصلاح ۱۹۷۲واحدی شاخص بورس
در جریان دادوستد‌های بازار سرمایه تعداد ۸ میلیارد و ۴۸۹ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش ۱۷۹۹ میلیارد تومان در ۳۰۵ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۱۹۷۲ واحدی در ارتفاع ۱۹۹ هزار و ۹۱۸ واحد قرار گرفت. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۷۶۶ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران بورسی بیش از ۵/ ۶ میلیارد برگه بهادار، اوراق و حق‌تقدم و سهام شرکت‌ها به ارزش ۹۹۵ میلیارد تومان و در قالب ۳۰۲ هزار نوبت معامله داد و ستد کردند.
بیشترین اثر منفی بر رشد دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نماد‌های معاملاتی معدنی و صنعتی چادرملو، گروه مپنا و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین شد و در مقابل نماد‌های معاملاتی معدنی و صنعتی گل گهر، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و گسترش نفت و گاز پارسیان با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.
شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ـ. ارزشی) ۵۶۸ واحد، کل (هم‌وزن) ۲۶۴ واحد، قیمت (هم‌وزن) ۱۸۴ واحد، آزاد شناور ۲۴۴۰ واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب ۱۵۵۹ و ۳۴۲۵ واحد کاهش را به ثبت رساند. بر اساس این گزارش، در بازار‌های فرابورس ایران هم با معامله ۱۷۵۰ میلیون ورقه به ارزش ۷۸۰ میلیارد تومان در ۱۴۵ هزار نوبت، آیفکس ۳۷ واحد افت کرد و در ارتفاع ۲۴۲۰ واحد قرار گرفت.
معامله‌گران فرابورس به بیش از ۲/ ۱ میلیارد ورقه بهادار سهام، حق‌تقدم در قالب ۱۲۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۲۵ میلیارد تومان در فرابورس داد و ستد کردند. عمده نماد‌های فرابورس در کاهش شاخص مؤثر بوده‌اند که از مهم‌ترین این نماد‌ها می‌توان به مارون، ذوب، دماوند، هرمز، میدکو، شرانل، بمپنا اشاره کرد.
نماد‌های پربیننده فرابورس مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، نیروگاه زاگرس کوثر، صنایع کاغذ پارس، پتروشیمی زاگرس، تجارت الکترونیک کیش، توسعه و عمران استان کرمان و تولید و صادرات ریشمک بوده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار