کد خبر: 951859
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
بعد از قریب به نیم قرن با بزرگترین سطح حمله ملخ به کشور مواجه شده‌ایم که در این میان ارضی استان هرمزگان با بیشترین میزان هجوم مواجه است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: ملخ‌هایی که از شبه‌جزیره عربستان به کشور وارد شده‌اند، به ۶ استان جنوبی کشور حمله کرده و آن طور که مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات خبر داده، موج گسترده هجوم جدید ملخ‌ها در راه است و در اردیبهشت ماه امسال تعداد آن‌ها ۵ تا ۱۰ برابر می‌شود.
 
ملخ‌های پرنده با پرواز از شبه جزیره عربستان به جنوب ایران به ویژه به استان هرمزگان آمده اند؛ مسئولان سازمان حفظ نباتات در تلاش‌اند تا از ورود آن‌ها به اراضی و باغات کشاورزان جلوگیری کنند، اما بر اساس گزارش‌های به دست آمده این ملخ‌ها در برخی از مناطق مانند استان فارس به مزارع کشاورزان نیزحمله ور شده‌اند.

این ملخ‌ها از نوع صحرایی یا دریایی هستند که خطرناک‌ترین نوع ملخ به حساب می‌آیند و با باد‌های مرطوبی که از شبه جزیره عربستان به سمت کشور ما در جریان است به ایران آمده و به زمین‌های زراعی خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان حمله کرده‌اند.

این ملخ‌های خطرناک که در مسیر خود هر نوع گیاهی را کامل می‌خورند و از بین می‌برند، در سال‌های دور چندین بار به کشور ما حمله کردند و کشور را به مرحله قحطی رسانده‌اند. آخرین حمله ملخ‌ها در سال‌های ۴۰ و ۴۲ به کشور بوده که محصولات بسیاری از استان‌های کشور در پی این هجوم از بین رفته است.

 این ملخ‌ها برای جفت‌گیری و تخم‌ریزی به ایران آمده‌اند و در این مرحله آن‌ها معمولاً چیزی نمی‌خورند بنابراین تاکنون به محصولات کشاورزان صدمه‌ای نزده‌اند. ضمن اینکه به محض ورود آن‌ها در همان مراحل ابتدایی با آن‌ها مبارزه شده است. برای مبارزه با این ملخ‌های خطرناک باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی جنوب کشور سم پاشی شوند. ستاد بحران ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای مقابله با این ملخ‌ها در نظر گرفته است.
 
تعداد بازدید : 1557

بارش شدید باران در هفته‌های گذشته در مناطق مختلف کشورمان جاذبه ایران را برای حضور این موجودات افزایش داده است؛ گله‌های چند صد میلیونی ملخ با ورود به اراضی کشاورزان محصولات تولیدی آن‌ها را نابود می‌کنند.

این ملخ‌ها با پرواز از شبه جزیره عربستان به ایران آمده‌اند. بر اساس اعلام مسئولان سازمان حفظ نباتات این ملخ‌های پرنده روزانه، ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر مسافت طی می‌کنند که در صورت وزش باد موافق این رقم به ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر طی مسافت در روز نیز میرسد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: دسته‌های جدید بزرگ ملخ که از سمت شبه جزیره عربستان به سمت ایران پرواز کرده‌اند، بر اساس پیش بینی فائو از امروز وارد ایران می‌شوند که تهدیدی برای امنیت غذایی کشور به حساب می‌آیند.

حمید دولتی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان اظهار کرد: بعد از ۴۰ سال با بزرگترین سطح حمله ملخ به کشور مواجه شده‌ایم که در این میان ارضی استان هرمزگان با بیشترین میزان هجوم مواجه است.

وی افزود: در گذشته دسته‌هایی در حد دو تا سه هزار هکتار را برای مبارزه در سطح کشور تجربه کرده بودیم، اما اکنون بالغ بر ۱۸ هزار هکتار مبارزه داشته‌ایم و روزانه هزار هکتار به این سطح اضافه می‌شود. با وجود مبارزاتی که با این ملخ‌ها انجام می‌شود، اما باتوجه به حجم پوره‌ها (بچه) تکثیر انجام میشود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان ادامه داد: از امروز ناوگان هوایی نیز به ناوگان زمینی اضافه می‌شود تا مبارزه در سطح گسترده تری انجام شود.

وی تصریح کرد: با توجه به هشدار فائو بارندگی که در هفته‌های اخیر در کشور داشته‌ایم به عنوان یک جاذب برای ورود و حمله حجم عظیمی از گله‌های ملخ شده است که به صورت پروازی از شبه جزیره عربستان به ایران می‌آیند و ما به زودی مورد حمله دسته‌های بزرگ ملخ قرار خواهیم گرفت.
 
همه آنچه باید در موررد هجوم چند صد میلیونی ملخ های پرنده عربستانی به ایران بدانید

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: این ملخ با توجه به قدرت پروازی بالا، ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر در روز را طی میکنند که در صورت وزش باد موافق، میتوانند روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر طی مسافت داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر استان‌های جنوبی کشور نظیر سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، جنوب فارس و هرمزگان درگیر این رویداد هستند، اما با توجه به اینکه هرمزگان پیشانی ورود این ملخ‌ها به حساب می‌آید، بیشترین میزان درگیری را دارد.

دولتی گفت: ۴۰ نقطه استان درگیر ملخ‌ها شده است و ملخ‌ها تا عمق ۲۰۰ کیلومتری ورود کرده‌اند و در مناطق استراتژیک کشاورزی مانند حاجی آباد درگیر هستیم. برای همین منظور اقدامات مقابله‌ای و مایه کوبی انجام شده است، اما با توجه به اخطار‌های فائو مبنی بر اینکه با موج دوم حمله ملخ مواجه خواهیم بود؛ منتظر موج جدیدی هستیم که نمی‌دانیم به درستی چقدر بزرگ است، اما تراکم این دسته بالا پیش بینی شده است.

هجوم دسته‌های ملخ به کشور تهدید برای امنیت غذایی کشور به حساب می‌آیند

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: دسته‌های ملخی که به ایران می‌آیند هر کدام ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون جمعیت دارند و در دو ماه و نیم گذشته با ۴۰ تا ۵۰ دسته ملخ در نقاط مختلف استان مبازره صورت گرفته است و ما بیش از ۱۸ میلیون هکتار مبارزه شیمیایی علیه ملخ‌ها و پوره‌های ملخ (بچه ملخ) داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: در صورتی که ما نتوانیم به درستی در استان هرمزگان با ملخ‌ها مبارزه داشته باشیم امنیت غذایی کشور به خطر خواهد افتاد، زیرا به سایر استان‌ها نیز ملخ‌ها حمله خواهند داشت و تمام سبزینه‌ها را از بین می‌برند.

دولتی گفت: در حال حاضر تقریبا تمام استان هرمزگان درگیر ملخ‌ها هستند، اما اکنون بیشترین میزان ریزش ملخ در بندر لنگه و بندر عباس شاهد هستیم.


بر اساس مبازرات صورت گرفته ملخ‌ها تا به امروز هیچ خسارتی به بخش کشاورزی نزده‌اند

وی اظهار داشت: ورود دسته‌های ملخ تهدید کننده امنیت غذایی کشور است، اما تا به امروز بر اساس تلاشی که صورت گرفته است در عرصه‌های منابع طبیعی توانسته‌ایم جلوی آن‌ها را بگیرم و تا به امروز هیچ خسارتی به زمین‌های زراعی مردم وارد نشده است.

دولتی با بیان اینکه هر روز یک تن سم علیه دسته‌های ملخ استفاده می‌کنیم گفت: این حشره کش‌ها دوره عمر کوتاه ۱۲ تا ۱۴ روزه دارند و بعد از این مدت از محیط حذف میشوند و برای همین به مدت ۱۵ روز تا ۳۰ روز از ورود هرگونه انسان یا حیوان اهلی به این مناطق جلوگیری میشود.

کشاورزان همه استان‌ها آماده مبارزه احتمالی با ملخ باشند

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: در صورتی که تخصیص اعتبارات به این استان بیشتر باشد می‌توانیم مبارزه بهتر و بیشتری داشته باشیم از همه کشاورزان استان و دیگر استان‌ها می‌خواهیم که آماده مبارزه احتمالی با ملخ باشند.

وی اظهار داشت: موضوع مبارزه با ملخ در استان به صورت ملی دنبال می‌شود و تمام امکانات ملی در بسیج شده است تا به مزارع کشاورزان خسارت وارد نشود.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
محمد محمدف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
4
0
آیا به انسان ها هم صدمه میزند
موسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
2
1
سلام اجدادمادرسالهای نه چندان دورازحمله ملخ به کهنوج سخن گفتن .آنچه برداشت میشود باسم پاشی ممکن است ملخ ازبین برود ولی آثارسموم برموجداتی که تغذیه آنهاازاین موجودات است هم بایددرنظرگرفته شودتعدادگنجشکهای که وجوددارن یاپرندگان دیگرکه کمیاب هستندشایدچرخه طبیعت باعث زادوولدازدیاد این پرندگان که داشتن ازبین میرفتن هم باشیم راه حل آن خودطبیعت هست یک گنجشک روزانه 50ملخ رابرای جوجه هایش میبرد نگران نباشید.به خاطر...سم پاشی بدون کارشناسی خطرات آن چندبرابراست
جواب به موسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
0
3
سلام دوست عزیز اقا موسی خواهش میکنم برادر من نمیشه طبیعت باهاش مبارزه کنه توی کشورمون الحمدالله کارشناس نباتات داریم وخوشون بهتر میدونن چکار کنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
0
4
الأعراف : 133 فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ الطُّوفانَ وَ الْجَرادَ وَ الْقُمَّلَ وَ الضَّفادِعَ وَ الدَّمَ آياتٍ مُفَصَّلاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَ كانُوا قَوْماً مُجْرِمينَ
پس طوفان و ملخ و شپش و وزغ‏ها و خون را كه معجزه‏هايى از هم جدا بود به آنها فرستاديم و باز گردنكشى كردند كه گروهى بزهكار بودند
آیه فوق در مورد فروعونیان زمان موسی آمده است. الان نیز آنچه که بر سر ما می آید خیلی به آن شبیه است. تفاوت فقط در توجیه ماست. باشد که بیدار شویم.
الأنعام : 42 وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى‏ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ
الأنعام : 43 فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا وَ لكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
و به يقين، ما به سوى امّتهايى كه پيش از تو بودند [پيامبرانى‏] فرستاديم، و آنان را به تنگى معيشت و بيمارى دچار ساختيم، تا به درگاه خدا زارى کنند.
پس چرا هنگامى كه عذاب ما به آنان رسيد تضرّع نكردند؟ ولى دلهايشان سخت شد، و شيطان آنچه را انجام مى‏دادند برايشان آراست.
ما نیز بجای زاری به درگاه خدا الان داریم ستاد مبارزه با ملخ وسیل و.....تشکیل میدهیم این همان زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ ما كانُوا يَعْمَلُونَ است.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
آفرین قشنگ بود.....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار