کد خبر: 951855
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
رئیس جایگاهداران سی‌ان‌جی: خرداد‌ماه قیمت بنزین سهمیه‌ای و سی‌ان‌جی افزایش می‌یابد
افزایش مصرف بنزین و نگرانی از ظهور دوباره واردات آن، زمزمه دو نرخی شدن بنزین با قیمت‌های مختلف را باز هم زنده کرد.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: افزایش مصرف بنزین و نگرانی از ظهور دوباره واردات آن، زمزمه دو نرخی شدن بنزین با قیمت‌های مختلف را باز هم زنده کرد.
به گزارش «جوان»، روز سه‌شنبه خبرگزاری فارس در خبری نوشت که سران قوا در یکی از جلسات خود بر دو نرخی کردن بنزین به توافق رسیده‌اند و به زودی این سوخت سهمیه‌بندی و دو نرخی می‌شود. بر‌اساس تصمیم گرفته شده قیمت بنزین سهمیه‌بندی افزایش چندانی نخواهد یافت و میزان این افزایش احتمالاً کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود. در عین حال قیمت دوم بنزین نیز فاصله زیادی با قیمت اول نخواهد داشت. موافقان، دلیل این تصمیم را رشد کم‌سابقه مصرف بنزین در ماه‌های اخیر می‌دانند. چنانکه در صورت ادامه رشد بی‌رویه مصرف بنزین ایران که اکنون از واردات این فرآورده نفتی بی‌نیاز شده است، مجبور خواهد شد دوباره به واردات این فرآورده روی بیاورد.

سهمیه ۶۰ لیتری

رئیس انجمن جایگاهداران سی‌ان‌جی هم دیروز با اشاره به افزایش قیمت سی‌ان‌جی از ابتدای خرداد‌ماه گفت: برای بنزین نیز سهمیه به خودرو از ۶۰ لیتر برای خودرو‌های شخصی تا ۱۸۰ لیتر برای عمومی در نظر گرفته خواهد شد.

اردشیر دادرس با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر افزایش قیمت CNG از تاریخ اول خرداد سال‌جاری گفت: البته در این مصوبه سه شرط برای افزایش قیمت CNG در نظر گرفته شده که سهمیه‌بندی و افزایش منطقی قیمت بنزین یکی از این شروط خواهد بود. همچنین گفته شده است که شرایط سهمیه برای تاکسی‌ها و خودرو‌های عمومی متفاوت خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: افزایش قیمت گاز مایع فشرده LPG برای حمل‌و‌نقل نیز صورت خواهد گرفت.
دادرس با اشاره به موضوع افزایش قیمت بنزین گفت: افزایش قیمت بنزین به احتمال زیاد همزمان با افزایش قیمت CNG رخ خواهد داد. البته تاکنون چند سناریو در این مورد مطرح شده است که سناریوی اول مربوط به مرکز پژوهش‌های مجلس، سناریوی دوم مربوط به نهاد ریاست جمهوری و سناریوی سوم مربوط به وزارت نفت است.
رئیس انجمن جایگاهداران CNG با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از تاکسی‌ها دوگانه‌سوز هستند و ۷۵ درصد خودرو‌های عمومی گازسوز هستند، گفت: انتظار ما بر این است که قیمت CNG معادل ۲۰ درصد قیمت بنزین باشد و بر این اساس مقرر شده قیمت CNG با افزایش ۴۰ تومانی از ۴۱۵ تومان به ۴۵۴ تومان برسد.

مخالفت مجلس

در همین رابطه، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان در اسفندماه در جریان بررسی بودجه ۹۸ با هرگونه افزایش قیمت بنزین و بازگشت سهمیه‌بندی مخالفت کرده بودند و اینطور نیست که بتوان این تصمیم نمایندگان مجلس را در جلسه‌ای بیرون از مجلس تغییر داد.

عبدالله اظهار داشت: اطلاعی از تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص دونرخی شدن و بازگشت مجدد سهمیه‌بندی بنزین ندارم و چیزی در‌این‌باره نشنیده‌ام.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم با بیان اینکه «مجلس فقط شخص آقای لاریجانی نیست که در جلسه‌ای با حضور ایشان رأی مجلس تغییر کند»، گفت: اگر تصمیمی در خارج از مجلس در خصوص افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی کشور گرفته شود، به‌طور قطع نمایندگان با این تصمیم مخالفت می‌کنند و اولین مخالف آن، خود من هستم.

وی ادامه داد: وقتی مشکلاتی در زمینه صادرات نفت خام داریم و در زمینه تولید بنزین نیز زیرساخت‌های خوبی در کشور به‌وجود آمده، کمبودی در وهله فعلی در زمینه بنزین نداریم و دلیلی برای ایجاد محدودیت در عرضه داخلی آن وجود ندارد.

سامری با اشاره به لزوم اصلاح روند مصرف بنزین در کشور تصریح کرد: اگرچه بهینه‌سازی مصرف و اصلاح الگو‌های مصرفی کشور مهم است، اما در شرایط فعلی اقتصاد کشور و مشکلاتی که برای مردم به‌وجود آمده، بدترین تصمیم ممکن تغییر در نرخ عرضه بنزین است. هرگونه افزایش نرخ بنزین، مشکلات موجود اقتصادی کشور را متأثر از خود کرده و مزید بر بحران موجود می‌شود.

آیا دولت می‌تواند؟

مدیر پیشین سامانه هوشمند سوخت با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم اظهار کرد: شاید در شرایط فعلی تغییر نرخ بنزین فشار زیادی به مردم وارد کند، اما دولت می‌تواند با توجه به مصرف بی‌رویه و تحریم‌ها، با ارائه متممی اجازه آن را از مجلس اخذ کند.

عبدالرضا امینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب بودجه سال‌جاری در مجلس اظهار کرد: به نظر من با توجه به اینکه بودجه سال ۱۳۹۸، ابلاغ و تصویب شده و در آن از افزایش نرخ بنزین حرفی به میان نیامده است، بعید به نظر می‌رسد تغییری در نرخ بنزین صورت گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به فشار‌هایی که در حال حاضر مردم متحمل می‌شوند، باز هم بعید می‌دانم تصمیمی درباره تغییر نرخ بنزین اخذ شود. البته باید توجه داشت مصرف بنزین در ایران به شدت افزایش یافته است و حتی اتفاقات اخیر و وقوع سیلاب در استان‌های مختلف، سفر‌های غیراضطراری مردم را کاهش نداد و این موضوع باید بررسی شود. مدیر پیشین سامانه هوشمند سوخت با بیان اینکه دولت می‌تواند با ارائه لایحه متمم به مجلس، تصمیم جدیدی درباره نرخ بنزین یا دو نرخی شدن و سهمیه‌بندی این فرآورده نفتی بگیرد، گفت: با توجه به شرایط فعلی و تورم، احتمال آن کم است، اما از سوی دیگر باید توجه داشت تحریم‌ها روزبه‌روز وسیع‌تر می‌شود و این موضوع شاید بتواند موانعی را برای تأمین فرآورده‌های نفتی ایجاد کند و برای احتیاط و جلوگیری از مشکلات احتمالی می‌توان از سهمیه‌بندی بنزین استفاده کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
0
0
بابا این یارو هروقت که حرف می زنه می گه 100 درصد! خودکفا شدیم پس چی رو وارد می کنیم. بعدش شما که یارانه پردامدها رو کسر می کنی اونو به فقرا نمی دی که عزیز. برای دارا چه فرقی میکنه. اونا دارائی های جزء رو کنترل می کنن بنابراین می کشن رو قیمت! رو اجاره! رو خدمات! به این هم فکر بکنید. نهایتا قشر ضعیف با درامد زیر 3 میلیون عملا به گدائی می افتن.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
0
0
روحانی واقعا متاسفم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار