کد خبر: 951847
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۰
چرا از قطع درختان آذربایجان شرقی ابهام زدایی نمی‌شود!
سال گذشته بود که تصاویر قطع گسترده درختان در منطقه ارسباران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخید. تصاویری که ضمن تشویش اذهان عمومی، موجی از انتقادات را روانه مسئولان منابع طبیعی و سازمان جنگل‌داری کشور کرد که چطور می‌گذارند سودجویان آزادانه دست به قطع درختان بزنند.
ميترا شهبازی
سرويس ايران جوان آنلاين: پاییز سال گذشته بود که تصاویری از قطع گسترده درختان در منطقه ارسباران در استان آذربایجان شرقی منتشر شد. موضوعی که بعد از گذشت چند ماه و تأکید نماینده ولی‌فقیه در استان در خصوص ضرورت پیگیری این مسئله از سوی مسئولان ذیربط هنوز در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. چرا که بلافاصله بعد از انتشار این خبر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در خصوص شخصی بودن درختان و غیر جنگلی بودن آن‌ها اظهار نظر کرد. این هم در حالی بود که بلافاصله تصاویری از قطع گسترده درختان که خاص مناطق جنگلی هستند منتشر شد و صحبت‌های این مسئول را به طور کامل رد کرد.

سال گذشته بود که تصاویر قطع گسترده درختان در منطقه ارسباران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخید. تصاویری که ضمن تشویش اذهان عمومی، موجی از انتقادات را روانه مسئولان منابع طبیعی و سازمان جنگل‌داری کشور کرد که چطور می‌گذارند سودجویان آزادانه دست به قطع درختان بزنند. درختانی که تنفس طبیعی شهر و روستا‌ها هستند و نبودشان فاجعه‌ای بزرگ را برای مردم رقم می‌زنند. آلودگی هوا، کاهش نفوذ‌پذیری آب در خاک و جاری شدن سیلاب پس از هر بارندگی، شسته شدن مواد آلی خاک و فرسایش زودهنگام آن، خشکسالی و کاهش فعالیت‌های کشاورزی تنها بخش کوچکی از خطراتی است که به دنبال قطع گسترده درختان رخ می‌دهد. بنابراین جلوگیری از قطع درختان امری بدیهی و روشن برای متولیان است. اما در کمال تعجب سال گذشته این اتفاق در منطقه ارسباران رخ داد و متولیان به جای رفع معضل سعی در سرپوش گذاشتن بر روی این مشکل داشتند. چراکه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بعد از این اتفاق در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود گفته بود که هیچ درخت جنگلی در میان درختان قطع شده وجود نداشته است. داور نامدار در این باره افزوده بود که ۱۰۰ درصد درختان قطع شده در منطقه قره‌داغ از نوع درختان غیر جنگلی بوده و یک سری چوب‌آلات باغی مسن و پوسیده بوده و اجازه قطع درختان تنها به‌علت پوسیده و مسن بودن درختان، آن هم در باغات درجه سه و پایین‌تر داده شده است. گفته شده بود که بخش عمده‌ای از این درختان، صنوبر یا تبریزی بودند که جزو درختان غیرمثمره هستند. درختانی که به گفته این مقام مسئول با مجوز و نظارت کامل جهادکشاورزی قطع شده‌اند.

انکار پشت انکار مسئولان

به‌رغم اینکه بعد از صحبت‌های مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی انتظار می‌رفت درخت‌های قطع شده جنگلی نباشند و کمی از نگرانی مردم کاسته شده بود، اما بلافاصله رسانه‌ها تصاویری را از درختان منتشر کردند که دقیقاً تنه درختان جنگلی در بین آن‌ها بود. تصاویری که از غیر واقعی بودن صحبت‌های نامدار حکایت داشت. البته در این بین عده‌ای نیز موضوع قرار گرفتن تعدادی از درختان جنگلی در باغات را مطرح کردند. مدیرکل جهاد کشاورزی استان قطع درخت باغی را برای مصرف صنایع چوبی و آفت‌زدایی، تقویت و احیای باغات پُردرخت امری طبیعی و اجتناب‌پذیر عنوان کرد. بنابراین با توجه به اینکه طبق قانون، صدور مجوز قطع آن دسته از درختان جنگلی که در باغات شخصی واقع شده‌اند، با اداره‌کل منابع‌طبیعی است. قطع درختان میوه باغات هم با مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممکن است ولی نمی‌توان این دو درختان را به راحتی از هم تفکیک کرد، سودجویان هم به راحتی از این خلا قانونی در راستای حذف درختان ارسباران بهره می‌برند و این دو سازمان هم از زیربار مسئولیتشان شانه خالی می‌کنند. موضوعی که نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی نسبت به تشدید قطع گسترده و نگران کننده درختان در منطقه ارسباران اظهار نگرانی می‌کند و می‌گوید: «قلع و قمع درختان منطقه ارسباران موضوع تازه‌ای نیست و ماه‌هاست روند قطع گسترده درختان این منطقه تشدید شده است.» قلی الله‌قلی‌زاده اضافه می‌کند: «اجرای قانون تنفس جنگل‌های شمال کشور را که اجازه نمی‌دهد فعالان حوزه صنایع چوبی درختی را قطع کنند باعث شده تا دلالان و واسطه‌های کارخانجات تولید کاغذ به منطقه ارسباران هجوم بیاورند و در این میان عمدتاً درختان قطع شده قره‌داغ به خارج از آذربایجان شرقی و به استان‌های شمالی حمل می‌شدند.»

حالا که عواقب قطع گسترده درختان در استان گلستان با جاری شدن سیل برای همه مردم و مسئولان روشن شده است؛ انتظار می‌رود بالاخره متولیان امر به قطع گسترده درختان جنگلی خاتمه دهند و آذربایجان‌شرقی را به محلی دیگر برای جاری شدن سیلاب تبدیل نکنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار