کد خبر: 951837
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به تشریح آمار ازدواج و طلاق جوانان ایرانی پرداخت.
سرویس جامعه جوان آنلاین: حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه مسئله کشور ازدواج و طلاق جوانان است، اظهار کرد: متاسفانه با بالا رفتن سن ازدواج، جوانان ما سال‌های طلایی ۲۰ تا ۳۵ سال را که باید صرف ساخت زندگی و چشیدن طعم شیرین زندگی مشترک کنند، از دست می‌دهند.

سن ازدواج در خانم‌ها و آقایان ایرانی

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد افزایش سن ازدواج در بین جوانان هستیم، گفت: اکنون میانگین سن ازدواج در خانم‌ها حدود ۲۴ و میانگین سن ازدواج در آقایان به ۲۸ سال رسیده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به علل تاخیر ازدواج اظهار کرد: مسائل اجتماعی، اقتصادی، مسکن، درآمد، ,واهمه از زندگی مشترک و اطمینان نداشتن به آینده از مهم‌ترین علل افزایش سن ازدواج در جوانان محسوب می‌شود.

کاهش آمار ازدواج با بالا رفتن سن دهه شصتی‌ها

برکاتی با اشاره به میزان کاهش ازدواج در طی چند سال اخیر اظهار کرد: از سال ۱۳۸۹ هر سال حدود شش درصد نسبت به سال قبل ازدواج‌ها کاهش پیدا کرده و از ۸۹۰ هزار در سال ۸۹ به ۶۸۰ هزار در سال ۹۵ رسیده و آمار ازدواج در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ حدود هشت درصد کمتر شده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از علل کاهش ازدواج در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ این بوده که جمعیت جوان در سن ازدواج کمتر شده است به تدریج متولدین دهه شصت از سن ازدواج عبور می‌کند و ورودی ازدواج متولدین دهه هفتاد هستند که جمعیت کمتری را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل آمار ازدواج نیز کاهش پیدا می‌کند.

آمار و علل طلاق در کشور

وی با اشاره به آمار طلاق در کشور گفت: نسبت طلاق به ازدواج در هر سال متفاوت است، اما بر اساس آخرین آمار از هر سه و نیم ازدواج یک مورد به طلاق ختم می‌شود که این آمار در کلانشهر‌ها یک مورد در هر سه ازدواج و در مناطق خاصی مثل شمال شهر تهران از هر دو مورد ازدواج یکی به طلاق ختم می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه به علل طلاق در کشور اشاره کرد و گفت: شناخت ناکافی، انتظارات از زندگی و اتفاق‌های ناخوشایندی که بین زوجین رخ می‌دهد برخی از علل طلاق محسوب می‌شود و وزارت بهداشت نقش عمده‌ای در این مسائل ندارد.

افزایش ساعت کلاس‌های حین ازدواج به ۶ ساعت

برکاتی ادامه داد: ما در وزارت بهداشت از سال پیش آموزش‌های حین ازدواج را از ساعت به ۶ ساعت ارتقا دادیم و با راهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی و به کمک شورای اجتماعی، سازمان تبلیغات اسلامی، بهزیستی و قوه قضاییه آموزش‌های حین ازدواج را ساماندهی کردیم.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت بیان کرد: به زوجینی که در کلاس‌های هنگام ازدواج شرکت می‌کنند آموزش‌هایی در زمینه احکام حقوق و روانشناسی نیز داده می‌شود و در این کلاس‌ها آموزش‌هایی می‌بینند تا اگر زوجین دچار چالش شدند قبل از اینکه در مورد آن از افراد غیر کارشناس مشورت بگیرند، در صورت مشاهده هر گونه موردی به مراکز مورد معرفی مراجعه کنند و مشاوره تخصصی کنند.

کلینیک‌های مشاوره جنسی در سراسر کشور راه اندازی می‌شوند

برکاتی با بیان اینکه آموزش‌های جنسی برای زوجین در حین ازدواج داده می‌شود، گفت: خوشبختانه جوانان از این کلاس‌ها بسیار رضایت دارند و این آموزش‌ها اولین محلی است که مسائل جنسی به صورت درست و علمی آموزش داده می‌شوند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به راه‌اندازی مراکز مشاوره جنسی اظهار کرد: کلینیک‌های مشاوره جنسی را به صورت پایلوت در چند استان راه اندازی کردیم و به تدریج این کلینیک‌ها در مراکز استان‌ها راه‌اندازی خواهند شد تا اگر جوانان مشکلی داشتند به این مراکز مراجعه کنند.

طراحی مراکزی برای مشاوره به زوجین در پنج سال اول زندگی

برکاتی ادامه داد: ما در حال طراحی مراکزی هستیم که جوانان در صورت بروز مشکل در ۵ سال اول زندگی به این مراکز مراجعه کنند تا بتوانیم آمار طلاق را کاهش دهیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
0
3
سن ازادوا از این که شما می گویید بالاتر است. بنده 40 سالم است و هنوز زن نگرفتم. نمی توانم شرایط مالی ندارم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار