کد خبر: 951788
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
کارشناس ارشد اداره برآورد اجتماعی پلیس اصفهان:
برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، بایستی رفتار‌ها و چارچوب‌های اخلاقی در جامعه بیش از پیش رعایت شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، سرگرد علیرضا زارعان ؛ کارشناس ارشد اداره برآورد اجتماعی پلیس اصفهان می گوید حفظ نجابت و پاکي اجتماعي وظيفه همگاني است. مقابله با عناصر هنجارشکن اجتماعي که زمينه انحرافات رفتاري را براي اعضاي تاثيرپذير جامعه فراهم مي کنند يک اصل مسلم اجتماعي محسوب مي شود.
از ديد جامعه شناسان و روان شناسان ، محيط بر رفتارها و عملکرد کودکان تاثیر بسیار زیادی دارد و بنابر این براي کاهش آسيب هاي اجتماعي ، بایستی رفتارها و چارچوب هاي اخلاقي در جامعه بیش از پیش رعایت شود.
کارشناسان با تاکيد بر اين نکته که هيچ فردي نمي تواند در جامعه اي حضور داشته باشد ولي خود را مصون و محفوظ از فعل و انفعالات رفتارهاي اجتماعي بداند، اذعان می دارند که هر ويروس اجتماعي مي تواند تهديدي براي همه اعضاي جامعه باشد و هيچ کسي در حريم امني قرار ندارد.
ميکروب هاي اجتماعي خطري پشت در منازل همه اعضاي جامعه هستند و تنها کساني به آن مبتلا نمي شوند که قبلاً واکسينه شده و با کسب توانمندي هاي لازم در مقابل حملات آنها مقاوم باشند. تاثير مطلوب ناشي از رفتارهاي خوب آدمي بر زندگي اجتماعي خير و صلاح جاودانه اي را براي انسان ها در دنيا و آخرت در پي دارد و بالعکس رفتار نامناسب، آثار و عوارض تخريبي جبران ناپذيري بر رفتار و افکار اعضاي جامعه در پي دارد به طوري که بايد فرد پاسخگوي تاثير ويرانگر آن در دنيا و آخرت باشد.
فرزند خردسالي که براي انجام کاري به همراه پدرش در ملأ عام شاهد صحنه هاي دلخراش مغاير با ارزش هاي حاکم بر جامعه از سوي دختر يا پسر جواني بوده به طور قطع اين ماجرا بر روح و روان وي تاثير نامطلوبي را به جا گذاشته و خدشه جبران ناپذير تربيتي به او وارد مي كند. پس چگونه مي توان زمينه اصلاح رفتاري او را فراهم ساخت؟!
انظار عمومي همانند آينه تمام نماي افکار عمومي جامعه تلقي مي شود و اعضاي جامعه اجازه ندارند هر گونه که مي خواهند رفتار کنند و ارزش هاي مقدس جامعه را زير پا گذاشته و مغاير هنجارهاي اجتماعي قدمي بردارند.
حفظ نجابت و پاکي اجتماعي وظيفه همگاني است. مقابله با عناصر هنجارشکن اجتماعي که زمينه انحرافات رفتاري را براي اعضاي تاثيرپذير جامعه فراهم مي کنند يک اصل مسلم اجتماعي محسوب مي شود.
عوامل دگرانديشي که با عناصر فرهنگي جامعه مبارزه مي کنند و با ترويج محتواي مخرب خرده فرهنگ هاي معارض فروپاشي نظام ارزشي جامعه را در سر مي پرورانند عناصر ضداجتماعي هستند که به يقين جامعه با آنها مبارزه مي کند.
به عنوان مثال رفتارهاي جلف و سبک گروهي از دختران و پسراني که در ملأعام لباس هاي متفاوتي مي پوشند و آرايش هاي گوناگوني را بر چهره دارند و رفتارهاي نامناسب اجتماعي انجام مي دهند اين اختلاط و روابط آزاد دختر و پسر آن هم با رفتارهاي بسيار زشت گاهي در منظر عمومي باعث آلودگي هاي فرهنگي و اخلاقي مي شود.
آداب و رسوم اجتماعي و قوانين و مقررات جامعه شيوه تعامل اعضاي جامعه را با يکديگر مشخص و معين کرده است که خروج از چارچوب هاي تعيين شده بطور قطع موجب اعتراض افکار عمومي خواهد شد.
اگرچه برخي بيمارگونه با رفتارهاي مضحک در فضاهاي عمومي قصد دهن کجي به نظام ارزشي جامعه را دارند و بي احترامي به حقوق ديگران را از اصول مسلم خود مي دانند ولي در مقابل برخي ديگر با حرمت به باورها و اعتقادات ديگران شأن و شخصيت برجسته خويش را به اثبات مي رسانند.
به يقين رفتار لجام گسيخته و بي بند و بار عناصر هنجارشکن مانع از جريان سالم انتقال فرهنگي به نسل بعد خواهد شد و موجبات فراهم شدن بحران هويت نسلي را ايجاد مي کند.
آنان که با رفتارهاي ضدارزشي خويش باورهاي ديني را به سخره مي گيرند و با ظاهر آرايش کرده و نامناسب و لباس هاي غير مطلوب سيماي جامعه را زير سوال مي برند مسوول بخش اعظمي از انحرافات اجتماعي هستند، اگر چه بسياري از اين گونه رفتارها خود معلول علت هاي فراوان ديگري هستند ولي سياستگذاران و برنامه ريزان و مديران ارشد اجتماعي با بکارگيري يافته هاي پژوهشي به صورت ريشه اي نسبت به درمان اين گونه رفتارهاي بيمارگونه اقدام عاجل مي کنند تا ما شاهد رشد و شکوفايي جامعه باشيم.
در پایان باید یاد آور شد که جامعه همانند کلاس درسي است که همه مي توانند هم معلم باشند و هم شاگرد. پس مراقب رفتارهاي اجتماعي خويش باشيم تا هم معلمان خوبي و هم شاگردان ممتازي باشيم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر