کد خبر: 951767
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۴
وزیر خارجه امریکا با این ادعا که واشنگتن به دنبال تغییر ماهیت (در برابر تغییر رژیم) جمهوری اسلامی است، بار دیگر تأکید کرد ایران باید مانند یک «کشور عادی» رفتار کند؛ سخنانی که می‌توان آن را صورتبندی مجدد همان استراتژی شکست‌خورده تغییر رژیم ایران در نظر گرفت. سخنرانی مایک پمپئو ساعتی پس از آن انجام شد که او در تگزاس با گروهی از ایرانی‌های مقیم امریکا دیدار کرد که به تازگی به ایران سفر کرده‌اند. وزیر خارجه امریکا در گفت‌وگو با این افراد به دنبال اطلاع از وضعیت داخلی ایران به خصوص مناطق خارج از تهران بوده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا بامداد سه شنبه در یک سخنرانی در دانشگاه «ای‌اندام» تگزاس مدعی شد: «در حال اعمال فشار حداکثری هستیم اصل ماهیت جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که این رژیم صرفاً مانند یک کشور عادی رفتار می‌کند و در سرتاسر جهان تروریسم را گسترش نمی‌دهد.»
وی سپس مدعی شد: «در حالی که اینجا ایستاده‌ایم، ایران درگیر یک کارزار ترور در سرتاسر اروپاست و دیپلمات‌های ما در تلاش برای مقابله با آن‌ها هستند تا این کار را متوقف کنند.»
وزیر خارجه امریکا گفت که هدف ایالات متحده عقب راندن جمهوری اسلامی از جمله در لبنان و عراق و کمک به شکل‌گیری کشور‌هایی مستقل و حاکم بر سرنوشت خود است. وی همچنین گفت: «مأموریت ما مشخص است، مأموریت ما کمک به مردم ایران برای تغییر است به نحوی که جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان نباشد، سیاست ما کاملاً مشخص است.» وزیر خارجه امریکا پیش از این هم با طرح ادعا‌هایی مشابه تلاش کرده بود کشور‌های اروپایی را با سیاست واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران همراه کند. «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور امریکا نیز چندی پیش با تکرار همین ادعا، به اروپایی‌ها گفت: باید از توافق هسته‌ای با ایران خارج شوند.
پمپئو در بخش دیگری از صحبت‌هایش بار دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «تروریست» خطاب کرد و گفت: واشنگتن به زودی تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعلام می‌کند. وی همچنین شرکت‌های خارجی همکار با ایران را نیز تهدید به تحریم کرد. او به وضعیت یمن هم اشاره کرد و در حالی که به اذعان رسانه‌های غربی عربستان سعودی از اجرای توافقنامه آتش‌بس در یمن خودداری کرده، پمپئو مدعی شد که ایران انقلابیون یمن را از اجرای این توافق بازداشته است.

اطلاع از اوضاع خارج از تهران
پمپئو روز دو شنبه در شهر دالاس با گروهی از ایرانی‌های مقیم امریکا دیدار کرده تا به گفته خود او از اوضاع داخلی ایران اطلاع پیدا کند.
پمپئو که پس از این دیدار در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: خانواده‌های این افراد در ایران هستند و برخی از آن‌ها اخیراً به ایران سفر کرده‌اند، به همین دلیل او می‌خواسته دیدگاه‌های آن‌ها در مورد سیاست امریکا در قبال ایران و میزان اثرگذاری فشار به ایران را بداند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا این افراد با استفاده از گزینه نظامی علیه ایران ابراز نگرانی کرده‌اند یا نه، گفت: «نه. ما عمدتاً در مورد آنچه در ایران می‌گذرد صحبت کردیم. این افراد روابط عمیق و سابقه‌ای طولانی آنجا دارند. بسیاری از آن‌ها به آنجا سفر کرده‌اند و بعضی هم واقعاً اخیراً به آنجا سفر کرده بودند.»
وی افزود: «یکی از دشوار‌ترین موضوعات این است که دریابیم که در نقاط مختلف خارج از تهران چه می‌گذرد و من واقعاً دیدگاه‌های خوبی، هرچند بر اساس شنیده‌ها، پیدا کردم.»
وزیر خارجه امریکا سپس بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت: واشنگتن در تلاش است با اعمال فشار، رفتار منطقه‌ای ایران را تغییر دهد. پمپئو در پاسخ به یکی از خبرنگاران در مورد ابراز نگرانی بعضی اعضای کنگره در مورد احتمال سوءاستفاده دولت امریکا از مجوز‌های صادرشده پس از حملات ۱۱ سپتامبر و استفاده از آن برای اقدام نظامی علیه ایران، گفت: «این موضوع را روشن و شفاف بیان می‌کنم؛ ایالات متحده و رئیس‌جمهور [دونالد]ترامپ قانونمند کار خواهند کرد. او در چارچوب اختیاراتش عمل خواهد کرد.»
وی افزود: «بند دوم [قانون اساسی]اختیارات گسترده‌ای [به رئیس‌جمهور به عنوان فرمانده کل]می‌دهد، مجوز به‌کارگیری نیروی نظامی (AUMF) اختیارات گسترده‌ای می‌دهد... ما آن‌ها را درک می‌کنیم و هنگام تصمیم‌گیری درباره نحوه حرکت رو به جلو، این کار را به نحوی انجام می‌دهیم که با سنت و قانون اساسی امریکا کاملاً همخوان باشد.»
پیش از این «رند پل» سناتور جمهوریخواه به پمپئو هشدار داده بود که دولت امریکا حق ندارد بدون دریافت مجوز مشخص از کنگره، علیه ایران به نیروی نظامی متوسل شود. همزمان در سنای امریکا طرحی برای ممنوعیت اقدام نظامی علیه ایران در دست بررسی است.

ابوظبی دوشادوش واشنگتن
«انور بن محمد قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات که به واشنگتن سفر کرده است، در دیدار با مسئولان امریکایی اعلام کرد که «امارات در کنار امریکا برای مقابله با ایفای نقش ایران در برهم زدن ثبات منطقه و مبارزه با افراطی‌گری تلاش می‌کند.»
وی افزود که این شراکت بین امریکا و امارات از تمایل مشترک آن‌ها برای ایجاد «خاورمیانه مملو از امنیت و رفاه بیشتر» نشئت می‌گیرد.
به نوشته روزنامه اماراتی «البیان»، قرقاش همچنین در دیدار با مقامات امریکا، تلاش‌های صورت گرفته در خصوص دستیابی به راه‌حل سیاسی در یمن را مورد بررسی قرار داد و بر حمایت امارات از تلاش‌های «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن تأکید کرد و بار دیگر جنبش انصارالله یمن را به کارشکنی در روند صلح و عدم پایبندی به تعهداتش برای خروج از شهر الحدیده و بندر آن، متهم کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
1
بعد ازمشکلات سیل درس عبرتی هم به سعودیها واماراتی ها بدهید
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
و... درس عبرتی هم به امریکا و نوچه هاش
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار