کد خبر: 951763
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
وزیر صنعت خبر داد
وزیـر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واردات کالاهـای مورد نیاز کشور باید از کشورهـایـی باشد که به آنهـا صادرات داریـم، گفت: بانـک مـرکزی موافـقت کـرده است که صنعتگران در سال ۹۸ به هـر میـزان صادرات داشتـه باشند، به جـای انتقـال ارز به کشور مـی‌تـوانند مـواد اولیه و واسطـه‌ای بخش تـولید را وارد کنند.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، در حالی که بازار داخلی همچنان در انتظار راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و انتقال هاب ارزی ایران از دبی به عراق است، به نظر می‌رسد رژیم تجاری اقتصاد ایران نیز در حال تغییر است و مقرر است فعالیت با شرکای تجاری منطقه‌ای تقویت شود تا در جنگ اقتصادی که امریکا علیه ایران به راه انداخته است، نیازمندی‌های تولید و بازار تأمین شود.
در همین راستا روز گذشته رضا رحمانی در جلسه کنترل پروژه‌های برنامه‌های سال ۹۸ تأکید کرد: بانک مرکزی موافقت کرده‌است که صنعتگران در سال ۹۸ به هر میزان صادرات داشته باشند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به جای انتقال ارز به کشور می‌توانند مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید را وارد کنند.
وی گفت: ما با ۱۵ کشور همسایه هستیم که برای توسعه صادرات به این کشور‌ها باید برنامه و عزم جدی داشته باشیم و اولویت هم برای صادرات باید به این کشور‌ها باشد.

تجارت ۱۲ میلیارد دلاری به عراق
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۱۲ میلیارد دلار به عراق صادرات داریم، افزود: صادرات ایران به روسیه تنها ۳۰۰ میلیون دلار است که این رقم به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و باید راهکار‌های افزایش صادرات به این کشور‌ها را استخراج کنیم و در یک بازه زمانی مشخص به کار ببریم.
او با اشاره به ظرفیت استان‌های مرزی برای توسعه صادرات اظهار کرد: ضرورت دارد که استان‌های همجوار با کشور‌های همسایه را فعال کنیم، چنانکه استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی و غربی ارتباط بیشتری با تجار ترکیه و آذربایجان، سیستان و بلوچستان با پاکستان و خراسان با آسیای میانه و افغانستان دارند.
او با تأکید بر نگاه ویژه به بازار‌های هند و چین و آفریقا گفت: کشور‌های همسایه برای صادرات را باید به صورت یک پکیج دید، به طور مثال از مسیر بازار عراق به بازار سوریه و لبنان و عمان، بازار یمن، عربستان و شمال آفریقا و از طریق ترکیه به بازار اتحادیه اروپا دست پیدا کنیم.
رحمانی همچنین ارمنستان را به دلیل ارتباطات تجار این کشور با دیگر کشورها، از ظرفیت بالقوه برای دستیابی به بازار‌های کشور‌هایی همچون فرانسه و کانادا خواند و گفت: در همه کشور‌های همسایه باید رایزن‌های اقتصادی فعال و در آخر سال نتیجه فعالیت آن‌ها بررسی شوند و متناسب با عملکردی که داشتند، تصمیم‌گیری کنیم.
او با اشاره به ۲۲ میلیارد دلار صادرات ایران به کشور‌های همسایه که تنها ۲ درصد از واردات این کشور‌ها است، گفت: هدف‌گذاری ما افزایش دو برابری این رقم است که دست‌یافتنی است، اما نیاز به کار مطالعاتی و اعمال برخی سیاست‌های تجاری دارد.
رحمانی با تأکید بر استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی، بر ضرورت آموزش تخصصی تجار و ایجاد شبکه‌های مویرگی در بازار‌های هدف تأکید کرد.
او با بیان اینکه صادرات کالا نباید به هر بهایی باشد، گفت: کیفیت کالا‌های صادراتی برای حفظ برند ایرانی اهمیت زیادی دارد، همچنین برنامه‌ریزی باید برای صادرات کالا‌هایی باشد که مازاد نیاز بازار داخل کشور است.

جزئیات فعالیت کمیته ضدتحریم
از سوی دیگر، وزیر اقتصاد از فعالیت کمیته ضدتحریم در وزارت اقتصاد خبر داد و گفت: در شرایط کنونی ادبیات اقتصاد کلاسیک جواب نمی‌دهد.
هشتاد و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و اولین نشست این شورا در سال ۹۸ با حضور فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی و غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
در این جلسه فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد از تشکیل کمیته ضدتحریم در وزارت اقتصاد خبر داد و با اشاره به اینکه کمیته مذکور باید تصمیمات خاص بگیرد، گفت: این تصمیمات باید در قالبی اتخاذ و اجرا شوند که بخش خصوصی دچار اختلال نشود.
وزیر اقتصاد همچنین به صدمات و خسارات سیل اخیر در استان‌های مختلف کشور تصریح کرد: امسال به دلیل سیل، آسیب‌های جدی به بخش کشاورزی و صنعت به ویژه در استان‌های شمالی و خوزستان وارد شده‌است.
وی ادامه داد: برخی از بحث‌های اقتصادی مربوط به شرایط عادی است و وقتی شرایط خاص به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود، واکنش‌ها به آن نیز باید متفاوت باشد. در این میان برخی دانشگاهیان می‌گویند چرا کمیته مقابله با تحریم در ایران مانند کمیته تحریم ایران در امریکا فعال نیست که اتفاقاً کمیته مقابله با تحریم در کشور بسیار فعال است، ولی باید تصمیمات خاص بگیریم و این تصمیمات باید در قالبی اتخاذ و اجرا شوند که بخش خصوصی دچار اختلال نشود.
دژپسند گفت: باید خودمان را با شرایط فعلی تطبیق دهیم، اگرچه بحث‌های مختلفی مانند محدودیت‌های نقل و انتقال بانکی به ما تحمیل شده‌اند و باید بپذیریم که نمی‌توان در این شرایط از ادبیات اقتصاد کلاسیک استفاده کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار