کد خبر: 951762
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
در همه کشور‌ها از سوخت مالیات می‌گیرند و به حمل‌و‌نقل عمومی کمک می‌کنند. برعکس در کشور ما به سوخت یارانه می‌دهند و کمکی هم به توسعه حمل و نقل عمومی نمی‌شود.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: به طور نمونه شورای شهر پایتخت از مزیت‌های تهران استفاده نمی‌کند، در حالی که می‌توان با تأمین منابع و مواردی که در قانون پیش‌بینی شده مانند وظیفه وزارت نفت درخصوص کمک به مترو در ازای هر سفر ریلی یا قوانین حمایتی دیگر استفاده کرد.
روزگذشته رئیس شورای شهر تهران در خصوص زمان اجرای افزایش قیمت بلیت مترو، اتوبوس و کرایه تاکسی‌ها گفت: براساس بخشنامه حمایت از مصرف‌کننده، نباید قیمتی که تورم موجود را افزایش می‌دهد در هیچ بخشی افزایش پیدا کند. بحثی در شهرداری‌ها نیز مطرح است که آیا این بخشنامه به شهرداری‌ها و شورا‌ها نیز گسترش پیدا می‌کند یا خیر. وی با اشاره به افزایش قیمت بلیت مترو در سال گذشته و شکایت سازمان حمایت از مصرف‌کننده به تعزیرات گفت: در حال حاضر شهرداری چنین پرونده‌ای در سازمان تعزیرات دارد؛ بنابراین مجوز افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی، اتوبوس و مترو را شهرداری باید از دولت بگیرد. برای همین نیز شورا محافظه کارانه در خصوص افزایش نرخ‌ها عمل می‌کند.»
هاشمی با تأکید بر اینکه حضور شهردار تهران در هیئت دولت به دلیل حل اینگونه مسائل است، تصریح کرد: «اگر این موضوع همچنان بلاتکلیف بماند باعث ناهماهنگی مردم و بلاتکلیفی در این حوزه می‌شویم.» رئیس شورای شهر تهران از اهالی رسانه خواست این موضوع را فوراً از شهردار تهران پیگیری کند تا شهردار تهران آن را در هیئت دولت حل کند. چندی قبل هم رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مردم باید هزینه حضور در شهر را پرداخت کنند، گفت: «دولت هزینه‌های حضور خود در پایتخت را نمی‌دهد و مطلع هستیم که در تنگنای مالی است.»
مرتضی الویری با تأکید بر این موضوع که مردم باید هزینه‌های زندگی در شهر را پرداخت کنند، گفت: «من یقین دارم شرایط زندگی برای همه مردم مخصوصاً دهک‌های پایین جامعه سخت است.»
وی با بیان اینکه در مورد پرداخت هزینه‌های ضروری اداره شهرتوسط شهروندان افزود: «ابتدا باید هزینه‌ها را به حداقل برسانیم، شهرداری باید در گام نخست نیرو‌های مازاد خود را کم کند.»
در واقع دولت باید یک سوم هزینه یارانه بلیت مترو را پرداخت کند که نمی‌دهد؛ برخی عوارض که مربوط به شهرداری است را هم پرداخت نمی‌کند؛ مثلاً در سالی که گذشت قرار بود سهم شهرداری را از مالیات بر ارزش افزوده بدهند که آن را اختصاص به یارانه‌ها داد.
رئیس شورای شهر تهران در حالی از ناهماهنگی دولت و شهرداری گلایه کرده که شهردار تهران با تأکید بر روابط خوب با دولت، روزگذشته بزرگ‌ترین موفقیتش را «همکاری و پیگیری رئیس‌جمهور» از معضلات پایتخت دانسته بود. قالیباف برای توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو وقت زیادی گذاشت و در نهایت هم این دو خط مترو را افتتاح کرد. شهرداران بعدی و شورای شهر کاربری این خطوط را معلق کردند و تا امروز هم مشکلات این حوزه را با هم پاسکاری می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار