کد خبر: 951760
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
با فروکش سیل در استان‌های سیل‌زده، سیل کمک‌های مردمی نه فقط فروکش نکرده بلکه گسترده‌تر نیز شده است. حالا گروه‌های جهادی با حضور در مناطق سیل‌زده تلاش می‌کنند تا همه چیز به روال عادی بازگردد. آن‌هایی هم که امکان حضور در مناطق سیل‌زده را ندارند با همه داشته‌هایشان به مصاف با لشکر سیل و ویرانی‌های به جای مانده از آن آمده‌اند تا با سیل همدلی سیل را شکست دهند.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین:  لشکر سیل در بسیار از مناطق کشور همچون لرستان و گلستان عقب‌نشینی کرده است. اوضاع در پلدختر به حالت عادی بازگشته و آب‌گرفتگی‌ها در گمیشان هم برطرف شده است. در سیستان هم با فروکش آب، محور‌های مهرستان – ایرانشهر و مهرستان - سرباز بازگشایی شد. با وجود این در بخش‌هایی از خوزستان هنوز اوضاع مساعد نیست. سیل به ۱۴۱روستا و شهر استان یزد هم آسیب‌زده و ۶ هزار و ۴۰۵ خانه روستایی در خراسان شمالی هم از سیل آسیب دیده‌اند. در خراسان رضوی نیز شدت بارندگی‌ها و بروز سیلاب در منطقه ترشیز شامل شهرستان‎های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن، مشکلاتی را در این مناطق به وجود آورده است. سیل ۲۶روستای شادگان خوزستان را هم تهدید می‌کند.

امدادرسانی ادامه دارد
آنطور که بهنام سعیدی، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور می‌گوید: در اثر بارش‌های اخیر در ۱۱ استان، ۱۰۵ شهر و روستا درگیر بودند و به ۱۴هزار و ۱۰۲نفر نیز امدادرسانی شد و ۲ هزار و ۸۸۹ نفر نیز اسکان اضطراری شدند. به گفته وی ۱۱ استان ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، گلستان، هرمزگان و یزد متأثر از بارش‌های باران بودند و در تعدادی از استان‌ها بارندگی آرام و در تعدادی دیگر شدت بیشتری داشت. به گفته وی امدادرسانی در مناطق سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و هرمزگان همچنان ادامه دارد.

جان گرفتن تالاب‌ها و رودخانه‌ها
ساکنان روستا‌های بنده و شاکریه از توابع شهرستان سوسنگرد که اخیراً با افزایش دبی آب و بالاآمدن سطح رودخانه کرخه تمام زمین‌های زراعی و خانه‌هایشان زیر آب رفته است، اکنون در چادر‌های اهدایی هلال‌احمر زندگی خود را سپری می‌کنند.
در طبس هم پی سیلاب اخیر تمام راه‌های روستایی و ارتباطی بخش دستگردان طبس به مرکز شهر، شهرستان، استان و استان‌های همجوار قطع و ۱۰۰ درصد جاده‌های روستایی و برخی منازل مسکونی تخریب شد، اما تا لحظه تنظیم این گزارش به جز نیرو‌های سپاه و آستان قدس رضوی هیچ‌گونه کمک‌رسانی دولتی به سیل‌زدگان این منطقه صورت نگرفته است. کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از اشباع ظرفیت تالاب شادگان خبر می‌دهد. به گفته وی به همین خاطر دستور تخلیه روستای صراخیه که در مجاورت تالاب بود به منظور کاهش خطرات احتمالی ناشی از سیلاب صادر شده است. سیلاب اخیر خوزستان به ۷۰۰ واحد مسکونی در بخش‌های روستایی شهرستان شوش از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت زده است. در کنار این خرابی‌ها، اما بارندگی‌های اخیر به تالاب‌ها و روخانه‌های کشور جانی دوباره بخشیده و کابوس خشکسالی از زندگی مردم کویر نشین سیستان و بلوچستان رخت بربسته است.

احتمال بروز وبا
با گرمای هوا خطر بیماری‌های واگیر برای مناطق سیل‌زده جدی‌تر می‌شود. سیدمهدی حسینی‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره احتمال وقوع وبا در مناطق سیل‌زده می‌گوید: «بیماری وبا بنابر شرایط اقلیمی دو پیک دارد؛ پیک اول آن فصل بهار است و با اینکه مراقبت‌های مستمر ما وجود دارد، واقعاً نمی‌توانیم بگوییم که احتمال وقوع آن نیست، اما تا جایی که بتوانیم نظارت می‌کنیم. از آنجا که هوا به سوی گرمی می‌رود و دما افزایش می‌یابد، شرایط برای رشد میکروب وبا هست.» زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت هم با تأکید بر ضرورت تنوع در رژیم‌غذایی افراد در مناطق سیل‌زده و به منظور پیشگیری از کمبود‌های تغذیه‌ای که زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های عفونی فراهم می‌کنند، از خیرین خواست تا در تأمین اقلامی مثل میوه، شیرپاکتی استریل، ماست، خشکبار و کمپوت میوه با هماهنگی معاونت بهداشت دانشگاه‌ها و هلال‌احمر کمک کنند.

بارش‌های تازه‌ای در راه است
آیا باز هم سیل خواهیم داشت یا خیر؟ سازمان هواشناسی کشور با اعلام ورود سامانه بارشی جدید از امروز به کشور، برای بسیاری از مناطق کشور آغاز بارش باران تا اوایل هفته آینده پیش‌بینی کرد. این سامانه از بعدازظهر دیروز از سمت شمال غرب وارد کشور شده و به تناوب تا اوایل هفته آینده در کشور سبب بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید خواهد شد. این سازمان به سازمان‌های مسئول توصیه کرده تمهیدات لازم برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از وزش باد شدید به‌خصوص در تردد‌های جاده‌ای و رخداد سیلاب‌های ناگهانی و موقت در مسیل‌های کوهستانی مناطق یاد شده، به‌کار گیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار