کد خبر: 951548
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲
با تصویب نمایندگان مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نحوه تأمین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی و هزینه‌کرد آن را مشخص و مقرر کردند دریافت و پرداخت کمک مالی نقدی یا غیرنقدی برای تأمین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی باید شفاف و معلوم باشد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نحوه تأمین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی و هزینه‌کرد آن را مشخص و مقرر کردند دریافت و پرداخت کمک مالی نقدی یا غیرنقدی برای تأمین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی باید شفاف و معلوم باشد.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با رأی موافق به ماده ۴۵ این طرح مقرر کردند دریافت و پرداخت کمک مالی نقدی یا غیرنقدی برای تأمین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی باید شفاف و معلوم باشد.

بر اساس این ماده که مربوط به نظارت بر منابع مالی و نحوه تأمین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی و هزینه‌کرد آنهاست، امکانات و منابع قانونی تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی نامزد‌های انتخابات، اعم از نقدی و غیرنقدی شامل دارایی شخصی نامزد، کمک‌های مستقیم احزاب و جبهه‌ها و کمک‌های اشخاص حقیقی ایرانی است.

طبق این ماده منابع و امکانات عمومی که مطابق این قانون و سایر قوانین مرتبط استفاده از آن برای انجام فعالیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی از قبیل: سالن‌های اجتماعات، جایگاه‌های نصب تبلیغات و صدا و سیما، مؤسسات و نهاد‌های خیریه و اوقاف مجاز است. اشخاص دارای تابعیت غیرایرانی و افرادی که به یکی از جرائم اقتصادی محکوم شده‌اند از هرگونه کمک به فعالیت‌های انتخاباتی تحت هر عنوانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ممنوع هستند. بر اساس این ماده، حداکثر هزینه هر نامزد انتخاباتی در هر دوره انتخابات با پیشنهاد کمیسیون بررسی تبلیغات استان به تصویب هیئت اجرایی استان و تأیید هیئت مرکزی نظارت می‌رسد.

نمایندگان مقرر کردند هزینه‌هایی که با موافقت نامزد‌های ستاد انتخاباتی آن‌ها توسط اشخاص حقیقی و با احزاب و جبهه‌ها صورت می‌گیرد، در سقف هزینه نامزد‌ها محاسبه می‌شود، مخارج احزاب و جبهه‌ها در خارج از زمان شروع فرایند انتخابات مشمول این محدودیت نمی‌باشد.
هزینه‌های انتخاباتی هر داوطلب شامل هزینه‌های مربوط به دایر کردن محل ستاد انتخابات اعم از اجاره بهای آن و هزینه‌های خدمات و حمل و نقل و سایر موارد مربوط، هزینه‌های برپایی تجمع عمومی مرتبط با اهداف انتخاباتی، هزینه‌های تبلیغات مجاز اعم از تبلیغات در رسانه‌ها و سایر موارد، هزینه و حق‌الزحمه عوامل اجرایی و کارشناسی در فعالیت‌های انتخاباتی است.

سایر هزینه‌ها و تعهدات به جز موارد موضوع این ماده، از جمله ارائه کمک‌های نقدی و خدمات غیرنقدی به افراد، توسط نامزد یا از طرف وی ممنوع است و جرم محسوب می‌شود. فرمانداری و بخشداری‌های مربوط مکلفند ضمن ارائه تذکر کتبی و انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از این اقدامات، مراتب را به مراجع قضایی صالح و هیئت‌های اجرایی و نظارت گزارش دهند.

نمایندگان مجلس همچنین نامزد‌ها را مکلف کردند از طریق ستاد‌های انتخاباتی خود، نحوه و نوع تبلیغات را مدیریت کرده و از تخلفات مقرر در قوانین جلوگیری کنند.
نمایندگان مجلس داوطلبان یا احزاب و جبهه‌ها را موظف کردند حسابی را جهت واریزی برداشت و هرگونه نقل و انتقال وجوه و کمک‌ها و منابع نقدی مربوط به هزینه‌های انتخاباتی، نزد یکی از بانک‌های دارای مجوز از بانک مرکزی افتتاح کنند و هنگام ثبت نام یا درخواست مجوزه شماره و مشخصات آن و گواهی بانک مربوطه را در این خصوص ارائه دهند. هر گونه پرداخت و کمک نقدی باید از طریق اسناد بانکی یا به صورت الکترونیکی و از طریق شماره حساب موضوع این بند انجام شود.

بر اساس مصوبه مجلس، نگهداری و نحوه بررسی حساب مذکور و سوابق منابع مالی انتخاباتی، نحوه تقویم اموال غیرنقدی و گزارش‌دهی از منابع مالی انتخابات به هیئت‌های اجرایی و نظارت، مطابق این قانون به موجب آیین‌نامه‌ای است که ظرف مهلت شش ماه قبل از برگزاری انتخابات با پیشنهاد مشترک بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب وزیر کشور می‌رسد. همه داوطلبان و احزاب و جبهه‌ها موظفند، علاوه بر اعلام شماره حساب، شخصی را به عنوان نماینده مالی، به همراه مشخصات کامل آن هنگام درخواست مجوز یا ثبت نام حسب مورد به وزارت کشور، فرمانداری یا بخشداری معرفی کنند.

تغییر نماینده مالی صرفاً با اعلام رسمی آن به مراجع مربوطه امکانپذیر است. کلیه هزینه‌های مربوط به احزاب و جبهه‌ها و هزینه‌های مربوط به انتخابات توسط نامزد‌ها باید از طریق نماینده مالی صورت گیرد.
نماینده مالی می‌تواند یک شخص حقیقی یا یک شخص حقوقی خصوصی واجد صلاحیت در حوزه امور مالی مطابق قوانین باشد. همچنین داوطلبان می‌توانند خود را به عنوان نماینده مالی معرفی کنند. مسئولیت حسن اجرای وظایف نماینده مالی با نامزد یا حزب و نماینده جبهه مربوطه است، نماینده مالی نمی‌تواند برای چند نامزد یا چند حزب و جبهه مشترک باشد.

با رأی نمایندگان، احزاب و جبهه‌ها و داوطلبان شرکت در انتخابات موظفند تمامی مصارف و مخارج مرتبط با فعالیت‌های انتخاباتی و هزینه‌های تبلیغاتی خود و منابع تأمین مالی این هزینه‌ها و میزان کمک‌های مالی نقدی و غیرنقدی دریافتی را به نحو شفاف و با رعایت روش‌های اصول حسابداری از حیث میزان و ارزش به نحوی که بیانگر مجموع منابع تأمین هزینه‌های انتخاباتی و تبلیغاتی به تفکیک و قابل ارزیابی باشد در سامانه مالی انتخابات ثبت کنند، به گونه‌ای که از طریق کمیسیون ماده (۱۰) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و هیئت‌های اجرایی و نظارت حسب مورد قابل دسترس، حسابرسی و رسیدگی باشد.
بر اساس این مصوبه مجلس، مراجع مربوط موظفند در صورت مشاهده موارد تخلف، گزارش آن را به مراجع دادگستری ارسال کنند، تخلف از احکام این ماده توسط اشخاص جرم بوده و مرتکب به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱ /۲/ ۱۳۹۲ محکوم می‌شود.

شرایط عمومی و اختصاصی نامزد‌های انتخابات مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دارای ارزش استخدامی معادل کارشناسی ارشد یا معادل آن و حداقل پنج سال سابقه کار را از شرایط اختصاصی نامزد‌های انتخابات مجلس تعیین کردند.

در جریان بررسی ماده ۱۲ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شرایط عمومی و اختصاصی نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی را مشخص کردند. بر این اساس نمایندگان در این ماده شرایط عمومی نامزد‌های انتخابات را اعتقاد به اسلام و التزام عملی به اسلام، التزام عملی به انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت شنوایی و گویایی، داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی برای آقایان، عدم محجوریت و عدم محکومیت قطعی به جرائم اقتصادی را از شرایط نامزد‌های انتخابات مجلس تعیین کردند.

جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و جرائم علیه عفت عمومی، ارتداد و خیانت در امانت، عدم محکومیت کیفری مؤثر و محرومیت از حقوق اجتماعی، عدم وابستگی به گروه‌های غیر قانونی، عدم مؤثر بودن در تحکیم رژیم گذشته و وابسته نبودن به آن، عدم اعتیاد و استعمال مواد مخدر و روانگردان از دیگر شرایطی است که نمایندگان برای نامزد‌های انتخابات مجلس تعیین کردند.
بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۲ این قانون، منظور از التزام عملی در این بند، عمل به احکام اسلام در حد عمل به انجام واجبات و عدم اصرار بر محرمات است، عدم احراز به اقدام عملی به اسلام به دلیل تجاهر به فسق ثابت می‌شود.

در تبصره ۲ این ماده بیان شده است: داوطلبان نمایندگی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی باید به دین خود اعتقاد داشته باشند. بر اساس تبصره دیگری از این ماده، منظور از التزام عملی در این بند، اعتقاد و تعهد به ارزش‌های اساسی نظام شامل اسلامیت، جمهوریت، استقلال، آزادی و وحدت ملی است. با رأی نمایندگان، اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را اخذ کرده‌اند و اشخاص غیرایرانی که تابعیت ایران را تحصیل نموده‌اند، از داوطلبی انتخابات محروم می‌باشند. همچنین افرادی که به جهت غیبت از خدمت وظیفه عمومی و با سپری شدن مدت زمان مشخص، مشمول پرداخت جریمه خرید خدمت شده‌اند، از ثبت نام در انتخابات محروم می‌باشند.

شرایط اختصاصی نامزد‌های انتخابات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این ماده داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دارای ارزش استخدامی معادل کارشناسی ارشد یا معادل آن و داشتن حداقل پنج سال سابقه کار دولتی، خصوصی و عمومی به تأیید بالاترین دستگاه مربوط در بخش دولتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی و اتاق‌های مربوط در بخش خصوصی را از شروط اختصاصی نامزد‌های انتخابات مجلس تعیین کردند.
نمایندگان همچنین حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال تمام (هنگام ثبت نام)، عدم محرومیت داوطلب از شرکت در انتخابات حسب مورد به جهت تصدی مقام یا شغل موضوع ماده (۲۹) این قانون را از شرایط اختصاصی نامزد‌های انتخاباتی دانستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار