آیا پایان «ستاره مربع ها» نزدیک است؟!
کد خبر: 951545
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/003zXV
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
وقتی مدیران تلویزیون هم از روی اعصاب بودن تبلیغات گله دارند
سوال اصلی اینجاست که با توجه به مواضع مدیران صداوسیما، چرا کماکان ستاره مربع‌ها در برنامه‌های تلویزیونی جولان میدهند و هیچ برخورد و محدودیتی برای این دست تبلیغات به وجود نمی‌آید و گویی هر روز بال و پر بیشتری پیدا می‌کنند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین - حامد طبیعت پور: چندوقتی است که صداوسیما برای تامین هزینه ساخت برنامه‌هایش سیاستی را در پیش گرفته مبنی براینکه هر برنامه باید یک اسپانسر جداگانه داشته باشد. این سیاست مصادف شد با فراگیر شدن کد‌های دستوری یا همان ستاره مربع‌هایی که امکان انجام تراکنش‌های بانکی، خرید شارژ و… را در اختیار مشترکان قرار میدهد و آن‌ها به عنوان اسپانسر در بسیاری از برنامه‌ها حضور پیدا کردند. اغلب شرکت‌هایی که کد‌های دستوری راه اندازی و پشتیبانی کردند گردش مالی قابل توجهی دارند و خیلی سریع به حامی مالی خیلی از برنامه‌های مهم تلویزیونی تبدیل شدند.

پیوند صداوسیما با کد‌های دستوری به مرور دامنه حضور آن‌ها را گسترده‌تر کرد تا کار به جایی رسیده که حالا مخاطبان تلویزیونی برای شرکت در نظرسنجی و انتخاب فلان بازیگر و خواننده محبوبشان نیز باید از این کد‌ها استفاده کنند.

هجوم این تبلیغات اسپانسری در تلویزیون، تبدیل به عامل تهدیدکننده آرامش روانی مخاطبان شده و حالا آش تبلیغات آنقدر شور شده که قائم مقام معاون سیمای رسانه ملی نیز اعلام کرده است: میدانیم تبلیغات تلویزیون مخاطبان را عصبی میکند!

رضا پورحسین در گفت و گو با یکی ازخبرگزاری‌ها با اشاره به تأمین نشدن بودجه لازم صداوسیما گفته است: «آن میزان از بودج‌های که باید توسط دولت و یا با تصویب مجلس به سازمان داده شود، به ما نمیرسد و تکلیف میکنند که خود تلویزیون باید درآمدزایی داشته باشد. خود ما هم میدانیم که این حجم از تبلیغات به عصبانیت مخاطب منجر میشود، ولی تکلیفی است که بر دوش سازمان گذاشته شده است و لاجرم صداوسیما به مشارکت و آگهی بازرگانی تن میدهد.»

غیر از پورحسین، چند وقت پیش میرباقری معاون سیما نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران در نشست خبری عنوان کرد: «اسپانسر‌ها به عنوان بازیگران اصلی میدان، گرفتاری زیادی برای ما ایجاد کرده‌اند و به هر میزان حضورشان بیشتر شود کار غیرحرفه‌ای‌تر میشود.»

حال سوال اصلی اینجاست که با توجه به مواضع مدیران صداوسیما، چرا کماکان ستاره مربع‌ها در برنامه‌های تلویزیونی جولان میدهند و هیچ برخورد و محدودیتی برای این دست تبلیغات به وجود نمی‌آید و گویی هر روز بال و پر بیشتری پیدا می‌کنند.

اگر استدلال مدیران رسانه ملی صرفا مشکلات و تنگنا‌های مالی است که لازم است به تدبیری غیر از ایجاد مزاحمت برای مخاطبان بیاندیشند و با صرفه جویی و برون سپاری بسیاری از برنامه‌ها و حذف برخی شبکه‌های کم مخاطب که صرفا هزینه هنگفتی به دوش صداوسیما گذاشته، بتوانند بودجه محدود سازمان عریض و طویل صداوسیما را مدیریت کنند، اما اگر موضوع چیز دیگری است و احیاناً پای فشار‌های داخلی و خارجی در میان است، امیدواریم هرچه زودتر با ورود نهاد‌های نظارتی نظیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما این پدیده مذموم که بسیاری آن را بخت آزمایی و قرعه کشی‌های شبهه‌دار عنوان می‌کنند، از قاب تلویزیون خداحافظی کند تا مخاطبان نفس راحتی بکشند.
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار