کد خبر: 951521
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۸
طعم شیرین زمین و قوانین سست و بی‌اثر
حال منابع طبیعی در استان‌های البرز و خراسان رضوی خوش نیست. هر روز از هر گوشه و کنار شهر‌ها و روستا‌های این دو استان خبر‌هایی از قطع گسترده درختان و دست درازی سودجویان به عرصه‌های ملی و طبیعی به گوش می‌رسد.
سرویس ایران جوان آنلاین: دست درازی سودجویان به اراضی ملی و عرصه‌های طبیعی موضوع تازه‌ای نیست و بار‌ها مسئولان بر ضرورت حفاظت از این منابع ملی تأکید کرده‌اند. حالا هم به اعتقاد کارشناسان با افزایش قیمت زمین میل افراد برای تصاحب اراضی ملی افزایش یافته و بر شمار پرونده‌های این چنینی در مراجع قضایی افزوده است. موضوعی که خود نشان دهنده وجود ضعف در قوانین بازدارنده است که هر روز درختان تنومند و سر به فلک کشیده در استان‌هایی، چون البرز و خراسان رضوی قطع می‌شوند و بنا‌های سنگی، ویلا‌ها و برج‌ها جای آن‌ها سبز می‌شوند.

حال منابع طبیعی در استان‌های البرز و خراسان رضوی خوش نیست. هر روز از هر گوشه و کنار شهر‌ها و روستا‌های این دو استان خبر‌هایی از قطع گسترده درختان و دست درازی سودجویان به عرصه‌های ملی و طبیعی به گوش می‌رسد. گویی زمین‌خواران قرار نیست هیچ وقت سیر شوند و طعم قطع درختان و ساخت ساختمان‌های بی‌قواره زیر دندانشان مزه کرده است. موضوعی که خود از وجود ضعف در قوانین فعلی حکایت دارد.

واحد‌های تجاری جای درختان سرسبز را می‌گیرند

به‌رغم اینکه موضوع زمین‌خواری تنها مختص دو استان البرز و خراسان‌رضوی نیست؛ اما این روز‌ها این دست از اخبار در دو استان مذکور داغ شده است و مسئولان دست روی دست گذاشته‌اند و هنوز آستینی برای رفع مشکل بالا نزده‌اند. در این رابطه می‌توان به قطع گسترده درختان در محدوده سه‌راه عظیمیه و ابتدای جاده بیلقان در کلانشهر کرج اشاره کرد. موضوعی که عباس زارع، رئیس شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به تخریب و دست‌اندازی به درختان چنار، ویلا‌سازی گسترده و تغییر کاربری‌های غیرمجاز در این محدوده می‌گوید: «کاربری این محدوده سبز گردشگری است، اما شاهدیم که واحد‌های تجاری در حال سبز شدن هستند.» البته مشکل البرزی‌ها با متخلفان فقط به تخریب همین چند درخت منتهی نمی‌شود و زمین‌خواران در این استان به قدری احساس راحتی می‌کنند که به گفته رئیس پلیس آگاهی استان البرز حجم تخلفات تنها چند متخلف به ۱۰۰ میلیارد ریال می‌رسد. محمد نادربیگی با اشاره به اینکه به دنبال ارجاع یک فقره پرونده زمین خواری از دادسرای جنایی کرج به اداره مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی، اضافه می‌کند: «محتویات پرونده حاکی از آن بود که افرادی در قالب یک باند با جعل مدارک شناسایی و املاک و مستغلات به طور ماهرانه‌ای اقدام به تصاحب املاک بلاصاحب یا زمین‌های بیت‌المال می‌کنند.» وی ادامه می‌دهد: «با اقدامات پلیسی و هوشیاری کارآگاهان، متهمان شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شدند و در تحقیقات پلیسی مشخص شد که املاک تصاحب شده در شهر‌های کرج و فردیس به ۲۰ نفر به قیمت ۱۰۰ میلیارد ریال فروخته شده است.»

بازگرداندن اراضی ملی با تخریب بنا‌های غیرمجاز

مضاعف بر وجود پرونده‌های متعدد زمین خواری در البرز، به گفته مسعود ایاز، مدیرکل نظارت بر ساخت و ساز‌ها و کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد نیز از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون ۲۳۰ هزار متر مربع شامل ۹۱ باغ ویلا و پلاک‌هایی که دارای تخلف از قوانین حفظ کاربری و کمیته صیانت از حریم کلانشهر مشهد بودند با حضور دستگاه‌های متولی، رفع تصرف و اراضی به حالت اولیه تغییر کاربری داده شده است. همچنین مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با اشاره به شناسایی هزار و ۳۸۴ مورد تغییرکاربری غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی طی سال گذشته می‌گوید: «در این مدت ۳ هزار و ۹۷۳ مورد قلع بنا‌های غیر مجاز نیز انجام شده است که تمامی این موارد در مراحل اولیه ساخت بوده‌اند.» گفته می‌شود که شهر‌هایی که دارای بیشترین تغییر کاربری غیرمجاز زمین‌های کشاورزی در استان هستند شامل مشهد، طرقبه، شاندیز و چناران می‌شوند که با شناسایی به موقع متخلفان از سوی مسئولان تمامی بنا‌های غیرمجاز تخریب و اراضی ملی و زمین‌های کشاورزی به حالت قبلشان برگشته‌اند. اما مشخص است که قوانین فعلی برای جلوگیری از دست درازی سودجویان به اراضی ملی و طبیعی و زمین‌های کشاورزی باز دارنده نیستند. همچنین به گفته کارشناسان به دلیل افزایش قیمت زمین و سوددهی خوب تصرف اراضی باید باز هم در صورت عدم تغییر در قوانین شاهد این دست از تخلفات باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار