کد خبر: 951477
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
سرویس جامعه جوان آنلاین: نوروز امسال تفاوت‌هایی با دیگر تعطیلات سال نو داشت. امسال بسیاری از مردم از اواخر اسفند سفر‌های خود را آغاز کردند، اما درست در نخستین روز تعطیلات، بارش‌های فراوان در مناطق مختلف کشور که متاسفانه موجب گسترش سیل در برخی از مناطق شد، برنامه‌های سفر را تغییر داد. بسیاری از ادامه سفر منصرف شدند و برخی دیگر مجبور به اقامت بیشتر از برنامه‌ریزی قبلی شدند. سفر‌های روز‌های نخست با ۲۲ و ۲۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته آغاز شد، اما با اتفاقاتی که افتاد و شرایط بد آب‌وهوا، این رقم در روز‌های بعدی کاهش پیدا کرد. با توجه به شرایط جوی، تعداد رفت‌و‌آمد در جاده‌ها تاحدودی کمتر و ماندگاری در شهر‌ها و استان‌ها بیشتر شد و تعداد سفر‌های بین‌شهری به حداقل رسید.
مصرف بنزین کشور در روز‌های ابتدایی تعطیلات نوروزی هم افزایش چشمگیری یافته بود، اما به‌دلیل شرایط نامساعد جوی و بارش‌های سیل‌آسا در سراسر کشور میزان مصرف کاهش یافت، به‌نحوی‌که در بیشتر روز‌ها در مقایسه با روز‌های گذشته و نیز مدت مشابه پارسال، روندی کاهشی ثبت شد. به هر ترتیب تعداد اقامت شبانه، بیانگر این است که سفر به‌عنوان اولویت در سبد خانوار ایرانی‌ها قرار گرفته است و به‌رغم فشار‌های اقتصادی که پیش‌بینی می‌شد سفر‌ها کاهش پیدا کند، این‌چنین نبوده است.
گردشگری ورودی در طول نوروز عدد ۱۸۳ هزار و ۲۸۰ نفر بوده است که این رقم نسبت به سال گذشته ۱۶.۷۱ درصد افزایش داشته است. این تعداد گردشگر خارجی به‌رغم اقدامات خصمانه و ظالمانه آمریکایی‌ها برای انزوای ایران نشان می‌دهد میل گردشگران خارجی برای حضور در ایران رو به افزایش است. البته کاهش نرخ تور‌های ورودی ایران با توجه به تفاوت قیمت ارز و ریال عامل مهمی در این عرصه بوده است. از سوی دیگر افزایش قیمت دلار موجب شد سفر خارجی ایرانیان ۳۲ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شود. طبق آمار منتشرشده ۳۷۷ هزار ایرانی در نوروز ۹۸ به خارج از کشور سفر کردند.

رونق سفر‌های نوروزی

آقای، ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درباره آمار میزان سفر ایرانیان در نوروز ۹۸: تعداد سفر‌های ما در استان‌های مختلف، به‌خاطر سیل و شرایط آب‌وهوا متفاوت‌تر از سال‌های قبل بوده است، در نوروز سال ۹۷ مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خراسان‌رضوی، فارس، خوزستان و اصفهان رکوردشکنان سفر و اقامت‌های نوروزی بوده‌اند، اما آمار گردشگران به خاطر سیل در این استان‌ها امسال متفاوت بوده است. نوروز ۹۸ حدود ۲۰ میلیون ایرانی به سفر رفتند و برخی از استان‌هایی که در سال‌های گذشته پرمسافر بودند امسال به‌خاطر شرایط آب‌وهوا گردشگر کمتری داشتند؛ با این حال نمی‌توانیم آمار شهر‌های پرمسافر را اعلام کنیم، چرا که آمار سفر‌های استان‌ها این موضوع را القا می‌کند که برخی از استان‌های ما ضعیف عمل کردند درحالی که امسال شرایط سفر نسبت به سال‌های گذشته فرق داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار