«خواندن توانستن است» شعار ادیبانه‌ای نیست!
کد خبر: 951416
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/003zVQ
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
در واکنش به شعار امسال نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد
حسین اسرافیلی از شاعران کشورمان در واکنش به شعار نمایشگاه کتاب امسال با عبارت «خواندن توانستن است»، گفت: خواندن توانستن است، شعار ادیبانه‌ای نیست.
نويد پارسا
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: با نظر شورای سیاستگذاری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شعار «خواندن توانستن است» به عنوان شعار سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد، اما این شعار از همان ابتدا واکنش‌های خوبی نداشت. حسین اسرافیلی شاعر در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شعار «خواندن توانستن است» شعار به‌روزی نیست یعنی این شعار به گونه‌ای کوچک کردن همان شعار معروف «توانا بود هر که دانا بود» است. دانا بودن را فقط نباید به خواندن تعبیر کرد. در شعار امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داریم بیت فردوسی را کوچک می‌کنیم.
وی افزود: قطعا افرادی برای انتخاب شعار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فکر کرده‌اند، اما شعار امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شعار فرهیختگان نیست، شعار توانمندی نیست، شعار ادیبانه‌ای نیست چراکه خواندن توانستن است شعار بسیار کوچک شده بیت فردوسی است. نمی‌دانم آقایانی که این شعار را برای نمایشگاه کتاب امسال انتخاب کردند با چه هدفی این کار را انجام دادند. باید از آن‌ها سؤال کنید هدف از انتخاب این شعار چه بوده است، قطعاً خودشان این شعار را توجیه می‌کنند.
این شاعر با اشاره به توجیه افرادی که شعار امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را انتخاب کردند برای انتخاب این شعار اظهار داشت: کسانی که شعار خواندن توانستن است را برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب کردند، می‌گویند خواندن برای آدم دانایی می‌آورد و دانایی توانایی را به همراه دارد. شعاری بهتر از این می‌توانستند برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب کنند، اما این شعار، شعار مناسبی برای جریانی مثل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست.
مهدی رضایی، نویسنده و مدرس داستان نویسی نیز در این باره عنوان کرد: شعار «خواندن توانستن است» تقریبا شعاری تکراری است.
اینکه برای انتخاب شعار نمایشگاه کتاب دنبال این باشیم که جمله‌ای پیدا کنیم و روی پوستر بزنیم و در همین حد بماند تاثیری نمی‌گذارد مگر اینکه پیشکسوتی بیاید و درباره اینکه چگونه خواندن توانستن و پیشرفت کردن است، توضیح بدهد. این شعار نمی‌تواند مخاطب را به بازدید از سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جذب کند.
وی افزود: یک روش ساده برای انتخاب شعار وجود دارد که در سازمان‌های دیگر اجرا شده است و می‌توان برای تمام سازمان‌ها و نهاد‌ها از آن استفاده کرد. مسئولان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک ماه قبل از برگزاری نمایشگاه برای انتخاب شعار نمایشگاه کتاب فراخوان بدهند و از بین شعار‌های رسیده یک شعار زیبا را انتخاب کنند، حتی می‌توانند جایزه فرهنگی برای آن در نظر بگیرند، هر کسی هر شعار زیبایی که برای نمایشگاه کتاب انتخاب کرد یک‌میلیون تومان بن کتاب دریافت کند. در این صورت جایزه انتخاب شعار، هم بسیار فرهنگی و زیباست و هم با جملات زیبای زیادی روبه‌رو می‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار