کد خبر: 951407
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
شهرستان باوی با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شامل سه شهر و ۳۸ روستا است
گروه‌های جهادی در مسیر بامدژ اهواز توانستند اقداماتی، چون تقویت سیل‌بند اروندکنار، تخلیه کامل دو روستا و ایجاد کمپ، بازسازی دو پل ورودی دهستان نوآباد را انجام دهند. در بخش رفیع شهرستان هویزه نیز گروه‌های مستقر در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده شود
سیداحمد هاشمی‌اشکا
سرویس ایران جوان آنلاین: وقتی سیل کوچه و خیابان‌های استان‌های شمالی را درمی‌نوردید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که استان‌های دیگری در لیست این موج‌های ویرانگر قرار دارند. لرستان و حالا هم خوزستان و شاید بعدتر، استان‌های دیگر...، اما حضور سپاهیان و بسیجیان در کنار سیل‌زدگان و تأمین نیاز‌ها و خواسته‌های آن‌ها مرهمی است بر درد‌های ناگفته. وقتی سیل به لرستان رسید ۱۵۰ گروه جهادی با ظرفیت ۱۶۰۰ نفر به آنجا اعزام شد و در خوزستان هم ۱۵۰ گروه جهادی از همان روز‌های اول به ارائه خدمت پرداختند. پس از دستور سرلشکر جعفری برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان سیل خوزستان، سپاه اکثر استان‌ها نیز پای کار آمده و حالا فرمانده سپاه امام صادق (ع) بوشهر از ایجاد قرارگاه پشتیبانی سپاه این استان در شهر ویس شهرستان باوی استان خوزستان خبر می‌دهد.

وقتی سیل به خوزستان رسید در اولین قدم سخنگوی سپاه از دستور سرلشکر جعفری به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و سپاه حضرت ولیعصر (عج) استان خوزستان برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان سیل خوزستان خبر داد.
ابر‌ها به خوزستان رسیده بودند و حالا نوبت این استان بود که باران‌های سیل‌آسا را تجربه کند. با شروع اولین بارش‌ها و در پی فراگیری سامانه بارشی در مناطق شمالی و شرق استان خوزستان و بالا آمدن آب رودخانه‌های کارون، دز و کرخه که منجر به سیلاب شدید و آبگرفتگی وسیع در مناطق و روستا‌های اهواز، شوش، دشت آزادگان، هویزه، دزفول و شوشتر و بروز شرایط بحرانی برای مردم این مناطق شد، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه از دستور سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و سپاه حضرت ولیعصر (عج) استان خوزستان مبنی بر آمادگی و بسیج نیرو‌ها و امکانات برای امدادرسانی و رفع مشکلات و تأمین نیاز‌های مردم شهر‌ها و روستا‌های سیل‌زده خبر داد. وی افزود: یگان‌ها و نیرو‌های سپاه حضرت ولیعصر (عج) و بسیج با حضور در محل‌های آسیب‌دیده، مشغول امدادرسانی به سیل‌زدگان هستند؛ همچنین امکانات و ماشین‌آلات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در منطقه، در هماهنگی و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های امدادی برای رفع مشکلات و موانع و جلوگیری از خسارت‌ها فعال هستند.

بوشهر معین باوی خوزستان

روز گذشته فرمانده سپاه امام صادق (ع) بوشهر از ایجاد قرارگاه پشتیبانی سپاه استان در شهر ویس شهرستان باوی استان خوزستان خبر داد. سردار علی رزمجو گفت: از ابتدای وقوع سیل در استان خوزستان، سپاه استان بوشهر با حضور در شهر‌ها و روستا‌های این استان به خدمات‌دهی پرداخته است. وی با اشاره به اینکه استان بوشهر به عنوان معین شهرستان باوی خوزستان در زمینه رسیدگی به مردم تعیین شده است ادامه داد: شهرستان باوی با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شامل سه شهر و ۳۸ روستا است. فرمانده سپاه امام صادق (ع) بوشهر با اشاره به فعالیت صد‌ها نیرو در شهرستان باوی خاطرنشان کرد: در این شهرستان ماشین‌آلات سنگین و ادوات مهندسی سپاه در حال خدمات‌رسانی هستند. وی به توزیع غذای گرم نیز اشاره کرد و افزود: یک آشپزخانه صحرایی در شهرستان سیل‌زده باوی مستقر شده که روزانه ۲ هزار پرس غذای گرم پخت می‌کند و پس از بسته‌بندی با شناور به روستا‌های در محاصره سیل انتقال داده می‌شود. سردار رزمجو با اشاره به ساخت و مدیریت سیل‌بند‌ها و کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده در شهرستان باوی بیان کرد: یگان شناوری منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در نقاط مختلف رودخانه کارون مستقر شده است. وی با اشاره به تشکیل قرارگاه پشتیبانی سپاه استان بوشهر در شهر ویس تصریح کرد: مردم استان نیز کمک‌های بسیاری داشته‌اند و اکنون نیاز‌های مردم خوزستان شامل پمپ تخلیه آب، موکت، پتو و وسایل اولیه زندگی است.

۷۵۰ جهادگر در مناطق سیل‌زده خوزستان

استان خوزستان به عنوان سومین استان کشور است که سیل خسارات زیادی به آن وارد کرده. طبق اطلاعات رسیده در لحظات آغازین این بلای طبیعی، «ستاد عملیاتی مقابله با بحران مرکز جهادی استان» تشکیل جلسه داد. در اولین جلسه این ستاد که با حضور ۵۰ گروه جهادی شهرستان اهواز و معاون سیاسی اجتماعی این استان تشکیل شد، پنج محور اصلی مشخص و پنج نماینده جهادی به عنوان فرماندهان محور، از طریق استانداری به فرمانداران معرفی شدند. از همان لحظات اول در این استان ۵۰ گروه جهادی با تعداد ۷۵۰ جهادگر مشغول کمک‌رسانی شدند. از جمله اقدامات مهم گروه‌های جهادی در شهرستان شوش می‌توان به تقویت سیل‌بند، تخلیه روستا توسط قایق، ایجاد کمپ ۴۰ خانواری برای حاشیه دز و انتقال وسایل خانگی به پشت بام‌ها اشاره کرد. همچنین گروه‌های جهادی در مسیر بامدژ اهواز توانستند اقداماتی، چون تقویت سیل‌بند اروندکنار، تخلیه کامل دو روستا و ایجاد کمپ، بازسازی دو پل ورودی دهستان نوآباد را انجام دهند. در بخش رفیع شهرستان هویزه نیز گروه‌های مستقر در حالت آماده‌باش می‌باشند تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده شود.

ساخت مسکن برای سیل‌زدگان

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور از برنامه‌های بسیج برای ساخت منازل سیل‌زدگان خبر می‌دهد و می‌گوید: تدبیری که سردار غیب‌پرور، ریاست محترم سازمان بسیج مستضعفین انجام دادند این است که بسیج سازندگی به احداث منازل تخریب شده ورود کند البته با اولویت منازل مددجویان بهزیستی و کمیته امداد. البته ما از قبل هم تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بهزیستی دال بر احداث ۵ هزار واحد داشتیم. باید الان شناسایی و برآورد‌های منازل توسط سازمان بهزیستی و کمیته امداد صورت بگیرد و سپس به تأیید بنیاد مسکن برسد آنگاه براساس تفاهم قبلی و همچنین مذاکرات اخیر سردار غیب‌پرور با مسئولان کمیته امداد، مازاد بر میزان مذکور در تفاهم‌نامه، با اولویت منازلی که در سیل آسیب دیده، اقدام خواهیم کرد. دکتر محمد زهرایی تصریح می‌کند: در حال حاضر آمار اولیه‌ای به دستمان رسیده است، اما تا هنگامی که بنیاد مسکن برآورد دقیق کارشناسی انجام ندهد نمی‌توان به صورت متقن اعلام نظر و اقدام کرد. منابع تسهیلاتی و کمک‌های بلاعوض را هم کمیته امداد و بهزیستی و هم بنیاد مسکن تأمین می‌کنند و بخشی از منابع را هم به عنوان کمک‌های مردمی و منابع و مصالح نقدی و... سازمان بسیج مستضعفین متکفل خواهد شد. البته همین مدل را ما با سازمان بهزیستی در سرپل ذهاب تمرین کردیم و بالغ بر ۳۵۰ واحد ساخته شد. وی به تجربه بسیج سازندگی در استان‌های شمالی هم اشاره کرده و ادامه می‌دهد: مسئولین بسیج مستضعفین و بسیج سازندگی بعد از استقرار در استان گلستان و مازندران، قرارگاه را تشکیل دادند و اقلام ضروری مردم مثل خشکبار، نان، آب، کنسرو و... را با بیش از ۹۰ کامیون وارد سپاه استان کردند. اقلام و ملزومات مرتبط با سیل مثل چکمه، بیل، پارو و... نیز بیش از ۱۰ کامیون بود که وارد منطقه و بین مردم توزیع شد. هدف ما توزیع عادلانه، به‌موقع، روزانه و محترمانه بین مردم بود و به همین خاطر از شبکه جهادگران در توزیع اقلام استفاده کردیم. حدود یک هزار گروه جهادی در این سه استان شمالی فعالیت کردند که نزدیک ۱۶۵۰۰ نفر بودند. این گروه‌های جهادی به غیر از توزیع اقلام، به پاکسازی خانه‌های مردم از گل و لای به‌واسطه لجن‌کش و موتور آب و... همت کردند و بیش از ۷۲۰۰ خانه را پاکسازی کردند که مصداق بارزش در گنبدِ استان گلستان و سیمرغِ استان مازندران بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار