کد خبر: 951404
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰
۳ هزار گروه جهادی آثار سیل را از استان‌ها پاک می‌کنند
از همان روز‌های اول و با اعزام ۱۰۰۰ گروه جهادی به مناطق آسیب‌دیده گلستان و مازندران و در دستور کار قرار گرفتن ساخت ۵ هزار واحد مسکونی برای سیل‌زدگان توسط بسیج سازندگی مهر تأییدی بر توانایی و قدرت نیرو‌ها و جهادگران بسیجی بود.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: از همان روز‌های اول سال که بارش‌های سیل‌آسا از استان‌های شمالی آغاز شد، خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی به سیل‌زدگان نیز شروع و چتر خدمت‌رسانی جهادگران بسیجی هر لحظه گسترده‌تر و حضور آن‌ها در مناطق خدمت‌رسانی پررنگ و پررنگ‌تر شد. از همان روز‌های اول و با اعزام ۱۰۰۰ گروه جهادی به مناطق آسیب‌دیده گلستان و مازندران و در دستور کار قرار گرفتن ساخت ۵ هزار واحد مسکونی برای سیل‌زدگان توسط بسیج سازندگی مهر تأییدی بر توانایی و قدرت نیرو‌ها و جهادگران بسیجی بود. حالا خبر خوبی در مورد لرستان که آسیب شدیدی از سیل دیده منتشر شده و آن هم اینکه جهادگران بسیجی قول داده‌اند تا یک ماه دیگر لرستان را پاکسازی و تحویل هموطنان دهند. اما آنچه در سیل‌های اخیر بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کرد، اعتماد به نفس و تکیه بر توان داخلی و بهره‌مندی از نبوغ جهادگران و دانشجویان بسیجی بود. وقتی درخواست ساخت یک دستگاه حفاری به دانشگاه آزاد قزوین داده شد در مدت سه روز دستگاهی طراحی شد که می‌تواند خاک را بشکافد و رسوبات را بیرون بکشد و مسیر را برای بیل زدن هموار کند؛ یعنی یک مهندسی معکوس و نتیجه‌ای عالی.

بعد از فراخوان مجمع جهادگران بسیج دانشجویی برای کمک به مردم سیل‌زده لرستان بود که گروه‌های بسیاری همراه با کمک‌های نقدی و غیرنقدی و همچنین امکانات لجستیکی و آشپزخانه‌ای، راهی لرستان شدند. وقتی موج دوم سامانه بارشی در لرستان خسارت‌های شدیدی در شهرستان‌های این استان به‌وجود آورد و باعث به زیر آب رفتن بخش‌هایی از دورود، خرم‌آباد، معمولان و پلدختر شد، به دلیل تخریب راه‌ها بخصوص در پلدختر امدادرسانی زمینی با مشکل مواجه شد و همچنین به دلیل شرایط بد جوی امکان امداد هوایی در برخی نقاط وجود نداشت، اما با این حال نیرو‌های جهادی و دانشجویان دست روی دست نگذاشته و آماده اعزام به مناطق سیل‌زده شدند. مسعود ناصری، مسئول جهادی بسیج دانشجویی استان لرستان در همان روز‌های ابتدایی وقوع سیل در این منطقه در خصوص آخرین وضعیت سیلاب پلدختر گفته بود: «بر اثر بروز سیلاب در شهرستان پلدختر، اوضاع این منطقه بحرانی‌تر شده. ارتباطات تلفنی این شهرستان به طور کامل قطع شده و با توجه به اینکه راه‌های ارتباطی نیز مسدود شده‌اند، در حال حاضر از اوضاع بحرانی پلدختر اطلاعاتی در دست نیست و فعلاً منتظر آرام شدن اوضاع هستیم.»

جهادگران در آماده‌باش

فردای همان روز، خبر از حضور ۸۰ گروه جهادی استان لرستان و گروه‌های محله‌محور منتشر شد، اما با توجه به شرایط سخت و بحرانی در استان، اعلام شد گروه‌های جهادی‌ای می‌توانند در منطقه حضور داشته باشند که نیاز به میزبانی نداشته باشند، یعنی لوازم رفت و آمد و حتی غذا برعهده خودشان باشد. همچنین تیم‌های عمرانی با تجهیزات ویژه یا تیم‌های پزشکی درمانی با این ویژگی‌ها با مجمع جهادگران استان لرستان در ارتباط باشند و از طریق سازندگی استان اعزام شوند. در استان قم که معین لرستان قرار داده شد، ۹۰ جهادگر دانشجو و غیردانشجو عازم پلدختر شدند. مسئول گروه جهادی بسیج دانشجویی قم گفته تا یک ماه آینده نیز هر هفته اعزام خواهیم داشت. لازم به ذکر است همراه با اولین گروهی که از قم اعزام شد، تجهیزاتی مانند بیل، کلنگ، لجن‌کش و دیگر ابزار مورد نیاز برای پاکسازی خانه‌ها از گل و کمک‌های دانشجویی نیز به منطقه ارسال شد. البته چهار گروه ۱۲ نفره متشکل از دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، فنی و حرفه‌ای و دانشگاه اراک نیز راهی پلدختر شدند. مسئول جهاد سازندگی بسیج دانشجویی همدان هم از حضور ۱۲۰ دانشجوی جهادگر همدانی در پلدختر در قالب ۱۰ گروه جهادی خبر داد. عزیزوند، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان نیز گفته ۱۷ نفر از جهادگران بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان از ۱۵ فروردین به مناطق سیل‌زده لرستان اعزام شدند که همراه این جهادگران اقلامی همچون یک دستگاه لجن‌کش، ۲۵ جفت چکمه، ۱۰ عدد بیل، ۳۰ عدد دستکش، ۲۴ عدد ماسک، ۱۵ دست لباس کار، ۲ کارتن نودالیت نیمه آماده، ۱۵ بسته نوار بهداشتی، ۱۲ کارتن کلوچه، ۸ کارتن پودر لباسشویی، ۵ بسته پوشاک بچه، ۲۰ عدد پتو و ۸ بسته نان به مناطق سیل‌زده لرستان ارسال کردیم.

توانایی دانشگاه‌ها در خدمت سیل‌زدگان

شاید یکی از شاهکار‌های جهادگران و دانشجویان بسیجی در طراحی و آماده کردن لوازم مورد نیاز برای امدادرسانی به سیل‌زدگان باشد. مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد قزوین در این خصوص گفته عملکرد خوبی که دانشگاه آزاد داشت، این بود که در تماس تلفنی دکتر طهرانچی با رئیس دانشگاه قزوین، درخواست ساخت یک دستگاه حفاری داده شد که به مدت سه روز دستگاه طراحی شد؛ یعنی یک خرده مهندسی معکوس شد و این اتفاق افتاد. وی گفته این دستگاه در منطقه تست شد و ان‌شاءالله در اختیار جهادگران قرار می‌گیرد. دستگاه می‌تواند خاک را بشکافد و رسوبات را بیرون بکشد و مسیر را برای بیل زدن هموار کند. البته در آن طرف کشور هم دانشجویان بسیجی با تمام توان در حال تلاش و برنامه‌ریزی برای کم کردن و رفع مشکلات و معضلات بودند. وقتی لرستان درگیر سیل شد، ایلام هم با رانش زمین و زلزله حدود ۵ ریشتری مواجه بود، اما این موضوع باعث نشد دانشجویان ایلامی به فکر دیگر هموطنان سیل‌زده کشور نباشند. گروه جهادی شهید محبت‌الله شفیعی به همراه گروه جهادی امام رضا (ع) شهرستان ایوان در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که در حال آماده‌باش جهت خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان هستند و در صورت لزوم همزمان با هماهنگی‌های لازم با فرماندار شهرستان ایوان و نهاد‌های مربوطه، ۳۰ جهادگر برادر آماده خدمات‌رسانی هستند. همچنین این گروه اعلام کرد آشپزخانه موکب شهدای مدافع حرم در صورت لزوم جهت طبخ غذا برای سیل‌زدگان آمادگی طبخ هر وعده ۲ هزار پرس غذای گرم «درصورت تأمین مواد غذایی» را دارد.

کاروان‌های کمک‌رسانی در راهند

چند روز پیش بود که رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور از حضور ۴ هزار جهادگر در مناطق سیل‌زده و اعلام آمادگی ۲ هزار گروه جهادی دیگر جهت اعزام به استان‌های سیل‌زده و بحرانی خبر داد. سرهنگ زهرایی گفت: در راستای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان مناطق سیل‌زده، ۲۰۰ گروه جهادی بومی در حال خدمت‌رسانی هستند. وی درباره فعالیت گروه‌های جهادی در مناطق سیل‌زده کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ گروه جهادی بومی بسیج سازندگی به استعداد ۴ هزار جهادگر در بحران سیل این سه استان مشغول خدمت‌رسانی هستند.

در کنار جهادگران، سایر بسیجیان نیز در عرصه‌های مختلف در تلاش برای یاری رساندن به سیل‌زدگان بودند که در همین راستا روز گذشته دومین محموله کمکی بسیج اصناف استان البرز به مناطق سیل‌زده کشور ارسال شد. رئیس سازمان بسیج اصناف استان البرز با بیان اینکه دومین محموله کمکی بسیج اصناف استان البرز در قالب ۲۳ کامیون و تریلی به مناطق سیل‌زده کشور ارسال شد، گفت: اولین کاروان کمک‌های اصناف و بازاریان البرز شامل پتو، ماکارونی، آب معدنی، لوازم بهداشتی، پوشک بچه، پوشاک، مواد شوینده، سیب زمینی و پیاز، کنسرو، نان و گونی به همت مرکز نیکوکاری اصناف و بازاریان البرز به سمت مناطق سیل‌زده گلستان ارسال شد.

سرهنگ پاسدار محمودی افزود: محموله دوم نیز به استان لرستان ارسال شد تا شاید بخشی از رنج مردمان این دیار نیز التیام یابد. رئیس سازمان بسیج اصناف استان البرز ارزش ریالی محموله اول کمک‌های اصناف استان حدود ۵ میلیارد ریال بوده افزود: هم‌افزایی خوبی با اصناف، بازاریان، تجار، فعالان بخش خصوصی و صاحبان صنایع صورت گرفته و امیدواریم کاروان‌های کمک‌های مختلف نیز به سرعت به مناطق سیل‌زده اعزام شود.
وی در حاشیه اعزام دومین محموله کمک‌های اصناف این استان به مناطق سیل‌زده کشور اظهار داشت: بیش از ۲۰ کامیون شامل کمک‌های اصناف حاوی نیاز‌های مردم استان لرستان، ارسال و این کمک‌رسانی‌ها نیز ادامه خواهد داشت. محمودی افزود: اصناف استان البرز هم‌اکنون در حال تلاش برای جمع‌آوری سومین محموله خود هستند که در هفته آینده به استان خوزستان ارسال می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار