کد خبر: 951339
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۴
گفت‌وگوی «جوان» با دبیر یادواره شهدای گردان قمربنی‌هاشم (ع)
نسل جدید به مراتب هوشیارتر و پا در رکاب‌تر از نسل‌های گذشته پای آرمان‌های انقلاب ایستاده است و در عرصه‌های مختلف محک خورده و سربلند و پیروز بیرون آمده است. آن‌ها در میادین مختلف جوانمردی و شجاعت خود را به ما ثابت کرده‌اند.
مبینا شانلو
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: گردان قمربنی‌هاشم یکی از گردان‌های تیپ مردم پایه ۷۱ روح‌الله استان مرکزی است که ۵۵ شهید دوران دفاع مقدس، سه شهید مدافع وطن و دو شهید مدافع حرم دارد. چند سالی می‌شود که رزمندگان این گردان یادواره خودجوشی را با هدف تجلیل از سردار شهید محمود جهان‌پناه و شهدای گردان قمربنی‌هاشم (ع) برگزار می‌کنند.
امسال که این یادواره شاهد ششمین دوره برگزاری خود است بر آن شدیم تا با محمدرضا عبدی، دبیر این یادواره گفت‌وگویی انجام دهیم تا با شهدای گردان قمربنی‌هاشم آشنا شویم.

قرار است پنج‌شنبه آینده ششمین یادواره فرمانده شهید و دیگر شهدای گردان تکاور قمربنی‌هاشم استان مرکزی در اراک برگزار شود. از اهداف این یادواره بگویید.
رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت پرداختن به موضوعات هشت سال دفاع مقدس می‌فرمایند که این هشت سال گنجینه تمام نشدنی است و تأکید دارند که بزرگداشت شهدا کمتر از شهادت آن‌ها نیست. در این راستا با همرزمان تصمیم گرفتیم هم یاد شهدا را زنده نگه داریم و هم از خاطرات و بیانات پیشکسوتان و یادگاران دفاع‌مقدس بهره‌مند شویم. ما هر چه در توان داریم به میدان می‌آوریم تا جوانان و نوجوانان شهرمان را با موضوع جهاد، ایثار و شهادت آشنا کنیم. با عنایت به اینکه در گردانی خدمت می‌کنیم که رزمندگان و فرماندهانی نظیر شهید محمود جهان‌پناه در آن برای اسلام خدمت و جان خود را در این راه ایثار کرده‌اند حالا فرصت مناسبی است تا راه و منش ایشان را بشناسیم و، چون فانوسی پرنور در ظلمات زندگی مادی امروز به کار گیریم.

باید اضافه کنم که یکی از رسالت‌های همیشگی سپاه، پاسداری از ارزش‌های اسلامی و انقلابی است و یکی از مهم‌ترین دلایل برگزاری یادواره‌های شهدا این است که ما نسل‌های مختلف انقلاب را با هم پیوند بزنیم تا ادامه‌دهنده راه امام و شهدا باشیم. ادامه این راه هم در داشتن نگاه انقلابی و کار جهادی است. مسئولان و مردم ما هر جا با این نگاه وارد عرصه‌ای شدند موفق بودند. نمونه آن را در همین سیل اخیر استان‌های شمال و جنوب کشور و زلزله سال گذشته کرمانشاه دیدیم. واقعاً در حد حماسه بود.

به نظر شما برگزاری این یادواره‌ها چقدر با استقبال نسل جوان امروز مواجه می‌شود؟
نسل جدید به مراتب هوشیارتر و پا در رکاب‌تر از نسل‌های گذشته پای آرمان‌های انقلاب ایستاده است و در عرصه‌های مختلف محک خورده و سربلند و پیروز بیرون آمده است. آن‌ها در میادین مختلف جوانمردی و شجاعت خود را به ما ثابت کرده‌اند. نمونه بارز آن حضور نسل جدید در دفاع از حریم اهل بیت (ع) در عراق و سوریه بوده است. یکی از قدیمی‌های جنگ می‌گفت که انصافاً ما به پای آن‌ها نمی‌رسیم. این ظرفیت در نسل جوان ما وجود دارد، اما نیازمند تداوم بخشی به آن هستیم که این امر به یاری خداوند و امداد اهل بیت (ع) تحقق خواهد یافت.

از گردان قمربنی‌هاشم بگویید. چه زمانی شکل گرفت و در دوران دفاع مقدس چه عملکردی داشت؟
با گذشت سال‌های اولیه آغاز جنگ تحمیلی و گسترش جبهه‌های جنگ، فرماندهان عالی‌رتبه به این نتیجه رسیدند که گردان‌های عملیاتی را توسعه دهند. گردان قمربنی‌هاشم از لشکر علی‌بن‌ابیطالب (ع) یکی از آن‌ها بود که در سال ۶۵ تأسیس شد و محمود جهان‌پناه با توجه به خصایص اخلاقی، معنوی و مدیریتی که داشت به فرماندهی این گردان منصوب شد. این گردان در دوران دفاع مقدس در عملیات‌های متعدد آفندی و پدافندی حضور مؤثر و تعیین کننده داشت. حضور در مناطق پدافندی شلمچه، حلبچه و فکه و شرکت در عملیات‌های با اهمیت کربلای یک، کربلای ۵، مرصاد و جبل‌المروارید از جمله فعالیت‌های این گردان در دفاع مقدس است.

از شهدای گردان چه تعداد مربوط به دفاع مقدس و چه تعداد مربوط به دفاع از وطن و دفاع از حرم هستند؟
این گردان افتخار دارد که در تمامی شرایط سخت و دشوار در صحنه حضور داشته و سپر حوادث و بلا‌های کشور بوده است. از دوران دفاع مقدس تا سیل اخیر دوشادوش سایر جهادی‌ها در سنگر خدمت به انقلاب، نظام و میهن عزیز اسلامی حضور پیدا کرده است. در این مسیر ۵۵ شهید دفاع مقدس، سه شهید مدافع وطن به نام‌های حمید آسنجرانی، مهدی جودکی و سیدمحسن قریشی و دو شهید مدافع حرم به نام‌های محمد زهره وند و سعید مسلمی را تقدیم کرده است که در رأس این شهیدان شهید محمود جهان‌پناه فرمانده گردان قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار