کد خبر: 951246
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۱
ابوالقاسم طالبی در گفت‌وگو با «جوان» مطرح کرد
ابوالقاسم طالبی درباره سینمای انقلاب گفت: سینمای ایران با فراز و فرود‌هایی مواجه بوده است. هرگاه کارگردانان یا نویسندگان به سراغ سوژه‌های ناب با نگرش جدید رفتند یا توانستند با بهره‌گیری از تکنیک‌های جلوه‌های ویژه در مسیر تبیین سینما و نظر مخاطب اثر موفقی خلق کنند، توجهات به سینما جلب شد.
حسین برکتی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما، درباره سینمای انقلاب و آینده پیش روی آن در ۴۰ سالگی انقلاب گفت: بعد از انقلاب ما با پدیده‌ای مواجه شدیم که به عنوان یک هنر مصادیق زیادی به عنوان نمونه مشابه نداشتیم. ما می‌دانستیم که باید برای چه هدفی فیلم بسازیم، اما اینکه چگونه دست به کار بشویم، از چه روشی بتوانیم مخاطب را راضی کنیم و در عین حفظ همه اصول آرمان‌های انقلاب را هم به تصویر بکشیم، کار بسیار دشواری بود. با وقوع جنگ تحمیلی با مسئله سهل و ممتنعی مواجه شدیم که توانست در ابتدا شاخص‌های جدیدی را به ما ارائه دهد. امروز مخاطب مانند گذشته یک مخاطب منفعل نیست و عملاً تعیین‌کننده سرنوشت یک کار، شیوه کار‌ها و موضوعات است. اینکه کسی بگوید مخاطبان تمایلی به دیدن فیلم‌های دفاع مقدس یا انقلاب اسلامی ندارند موضوعی رد شده است. مخاطب همیشه از اثر هنری خوب استقبال می‌کند، همیشه از دیدن یک فیلم خوب لذت می‌برد و امروز به عنوان یکی از آیتم‌های تعیین‌کننده می‌تواند موفقیت فیلم را نیز تضمین کند.
وی ادامه داد: زمانی که یک فیلم‌بین حرفه‌ای به سینما می‌رود در شبکه‌های اجتماعی نظرش را به اشتراک می‌گذارد و سپس مخاطبان او که امروز از هزار نفر نیز بیشتر است به شکل شبکه دومینووار دست به تبلیغ مثبت با منفی از فیلم می‌زنند. حال اگر این اثر جذاب باشد، مطمئناً فارغ از موضوع مخاطبان را جذب می‌کند، اما متأسفانه برخی حواشی یا موضوعات فرعی بر روند فیلم و استقبال از آن اثر می‌گذارد و از همین رو جریانات مختلف سعی می‌کنند که وارد میدان شده یک فیلم را دچار خدشه کنند.

این کارگردان درباره ژانر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نیز گفت: امروزه جشنواره‌های مختلف در کشور برگزار می‌شوند که رسالت اکثر آن‌ها همین پرداخت ژانر دفاع مقدس، مقاومت، انقلاب اسلامی و گفتمان جمهوری اسلامی است. شما جشنواره‌های عمار، مقاومت، فیلم کوتاه حتی جشنواره فیلم فجر را که نگاه کنید می‌بینید که خود فیلمسازان جوان هم به سمتی گرایش پیدا کرده‌اند که تکنیک خوب را در جهت موضوع به کار می‌گیرند. از همین رو باید گفت: به شرایط باثبات نزدیک شده‌ایم و تقریباً می‌دانیم دنبال چه هستیم. درست است که در مسیر این پیشرفت دشواری‌ها، دشمنی‌ها و موضوعات بسیاری وجود دارد که مانع تسریع حرکت می‌شود، اما در عین حال در ۴۰ سالگی به ژانر مشخصی در حال نزدیک شدن هستیم. سینمای ایران با فراز و فرود‌هایی مواجه بوده است. هرگاه کارگردانان یا نویسندگان سراغ سوژه‌های ناب با نگرش جدید رفتند یا توانستند با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن و تکنیک‌های جلوه‌های ویژه در مسیر تبیین سینما و نظر مخاطب اثر موفقی خلق کنند، توجهات به سینما جلب شد و این‌ها همه مقدمات یک تحول بزرگ است.
طالبی با بیان اینکه سینمای انقلاب تعالی اخلاق و ارزش‌های والای انسانی است، نیز گفت: انقلاب اسلامی انقلاب بیدار کردن ضمیر‌های خاموش و حمایت از مظلومان بوده و هست. سینمای انقلاب هم باید متأثر از آرمان‌های انقلاب در جهت تصویر کردن و ثبت کردن همین اصول حرکت کند. از همین رو باید مصادیق آن را بعد از ۴۰ سال جدا کنیم و سعی کنیم سینمای غربال شده را که هر کدام منبعث از نکات مثبت دوره‌های مختلف است به شکل کاربردی در اختیاری نسل بعدی قرار دهیم. مطمئناً اتفاقات خوبی در مسیر این انتقال تجربه رقم خواهد خورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار