کد خبر: 951163
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۸
با اعلام خروج مصر
رؤیای چهل ساله امریکایی برای ایجاد یک ناتو عربی علیه ایران در منطقه بار دیگر مرده به دنیا آمد، چرا که مصر به عنوان بزرگ‌ترین ارتش عربی گفته در این اتحاد ضدایرانی شرکت نمی‌کند؛ تحولی که ناظران آن را ضربه سنگینی به سیاست‌های ریاض عنوان کردند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان» اواخر روز پنج شنبه خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد مصر از طرح راهبردی امریکا برای تشکیل یک ائتلاف موسوم به «ناتوی عربی» جهت مهار ایران کنار کشیده است. این خبرگزاری به نقل از یکی از منابع نوشت: مصر تصمیم خود را تاکنون به اطلاع امریکا و سایر کشور‌هایی که قرار است در این ائتلاف ضد ایرانی شرکت کنند، رسانده است.
تشکیل یک اتحاد منطقه‌ای برای مقابله با ایران ایده‌ای بوده که دولت‌های امریکایی در طول چهار دهه گذشته به انحای مختلف مطرح کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد دولت ترامپ بیش از هر دولت دیگری در امریکا مشتاق ایجاد این ائتلاف در منطقه است. آخرین باری که واشنگتن تلاش کرد این ائتلاف را ایجاد کند در جریان اولین سفر خارجی ترامپ به عربستان در دو سال قبل بود که با شکست سختی مواجه شد و دولت‌های عضو این ائتلاف خیلی زود علیه یکدیگر موضع گرفتند و سه کشور امارات، عربستان، بحرین و مصر قطر را تحریم و در محاصره قرار دادند.
حالا این بار مصر این پیام را فرستاده که حاضر نیست در این پیمان نظامی مشارکت کند. یک منبع عرب مورد استناد رویترز که مانند منابع آگاه دیگر نخواست نامش فاش شود در مورد دلیل انصراف مصر از همراهی با ناتوی عربی گفته است: «مصر کنار کشید، چون در جدی بودن این طرح شک داشت و می‌خواست باز هم ببیند آیا این طرح به طور رسمی شکل می‌گیرد یا نه. از سوی دیگر مصری‌ها بیم آن دارند که چنین طرحی تنها به بالا گرفتن تنش با ایران بینجامد.» مصری‌ها همچنین در مورد اینکه آیا دونالد ترامپ دوباره به ریاست جمهوری می‌رسد یا اینکه نفر بعد از او در این سمت تا چه حد به چنین طرحی بها می‌دهد، تردید دارند. یک منبع سعودی در این زمینه به رویترز گفته است: «به هر روی کار‌ها در این زمینه به خوبی پیش نمی‌رود.»
خبر کناره‌گیری مصر از این ائتلاف ضدایرانی در حالی منتشر می‌شود که قرار است اعضای این ائتلاف روز یک شنبه در ریاض، پایتخت عربستان گرد هم آیند. در نشست مقدماتی که پیش از این برای هماهنگی دیدار روز یک شنبه برگزار شده بود، هیچ نماینده‌ای از سوی دولت قاهره شرکت نداشت. هرچند یک مقام مسئول عرب نیز گفته است که خروج مصر از پیمان هنوز قطعی نیست و همه کشور‌های عربی همچنان امیدوارند که مصر در کنار آن‌ها بماند، با این حال هنوز نشانه‌ای از اراده مصر بر ماندن در گروه وجود ندارد. مصر بزرگ‌ترین ارتش عربی را در میان کشور‌های عربی دارد و ناظران معتقدند کنار کشیدن این کشور شکست سختی برای ائتلاف به ویژه عربستان سعودی است. «علی احمد» کارشناس مسائل منطقه به «نیوزویک» گفت: «عقب‌نشینی مصر ضربه سنگینی به ایده ناتوی عربی است.» او پیش‌بینی کرد: «سایر کشور‌ها نیز خارج خواهند شد و ناتوی عربی احتمالاً در آینده نه چندان دور خواهد مرد.»‌علی احمد افزود: «می‌توان همچنین این اقدام را به مثابه ضربه‌ای به دولت عربستان سعودی دید که می‌خواست این ائتلاف را رهبری کند. بزرگ‌ترین بازنده در اینجا عربستان سعودی و وزنه سیاسی آن است.»
علاوه بر عربستان برنامه‌های دولت ترامپ به به‌ویژه جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا نیز با خروج مصر ضربه سنگینی متحمل می‌شود. گفته می‌شود جان بولتون طراح اصلی این ایده است و تلاش زیادی برای عملیاتی کردن آن به کار گرفته است. روز جمعه «صدای امریکا» به نقل از یک مقام وزارت خارجه امریکا که خواسته نامش فاش نشود گزارش داد: «مصر نقش بسیار مهمی در امنیت منطقه دارد و ایالات متحده و همه کشور‌های عضو ائتلاف استراتژیک خاورمیانه می‌خواهند مصر بخشی از این ائتلاف، که منافع بسیاری خواهد داشت، باشد.»‌این مقام امریکایی اضافه کرد: «همزمان با شکل‌گیری این ائتلاف ما از مصر می‌خواهیم فرصت ایفای نقش رهبری (در آن) را از دست ندهد.»‌در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن استقبال از انصراف مصر از شرکت در ناتوی عربی گفت: مصر یکی از کشور‌های مهم و توانمند جهان عرب و جهان اسلام است که می‌تواند نقش مهمی در ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه غرب آسیا ایفا کند. هرچند بهرام قاسمی خاطرنشان کرد: «هنوز این خبر توسط منابع رسمی تأیید نشده است و اطلاع دقیقی در مورد صحت و سقم آن موجود نیست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار