کد خبر: 951109
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱
آرتمیا از جمله سخت پوستان آبزی است که در آب‌های شور زندگی می‌کند و از آن برای تغذیه ماهیان و میگو استفاده می‌شود، که در حال حاضر یکی از غنی‌ترین منابع آن دریاچه ارومیه است
پارسينا سوري
سرویس ایران جوان آ‌نلاین: از آنجا که آرتمیا و جلبک دریایی نقش مهمی در زمینه تغذیه ماهیان و میگو و تولیدات گیاهان دارویی دریایی و خوراک دام دارند لذا این مهم موجب شده تا پرورش و تولید و تکثیر آن‌ها در جهان خصوصاً کشورمان از اهمیت دوچندانی برخوردار شود. در این میان بوشهر از جمله مناطقی به شمار می‌رود که شرایط بسیار خوبی در این زمینه دارد به طوری که در کنار رتبه اول پرورش و تولید میگو می‌تواند در این زمینه نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد. این مهم موجب شد تا روز گذشته استاندار بوشهر خواستار توسعه اشتغال در اراضی ساحلی استان شده و اعلام کند: «سرمایه‌گذاران برای پرورش و کشت جلبک در استان بوشهر جذب شوند.» موضوعی که با توجه به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به سال رونق تولید می‌تواند در این زمینه و ایجاد اشتغال نقش مهمی را ایفا کند.

آرتمیا از جمله سخت پوستان آبزی است که در آب‌های شور زندگی می‌کند و از آن برای تغذیه ماهیان و میگو استفاده می‌شود، که در حال حاضر یکی از غنی‌ترین منابع آن دریاچه ارومیه است. با این حال شرایط مناسب در بوشهر برای پرورش آن و تأمین غذای میگو‌های تولیدی در این استان موجب شده تا این مهم به شدت مورد توجه کارشناسان قرار بگیرد، به طوری که مسئولان شیلات استان، با کمک دانشگاه خلیج فارس و دانشگاه ارومیه در حال بررسی امکان پرورش آرتمیا در بوشهر بیفتند. رئیس پژوهشکده خلیج فارس در این خصوص می‌گوید: «آرتمیا از جمله سخت پوستان آبزی است که از سطوح پایین هرم غذایی تغذیه می‌کند و تولید آن نیز کم هزینه و مقرون به صرفه است.» نفیسی می‌افزاید: «از آنجا که این آبزی که در شرایط نامناسب محیطی مانند شوری بالا به جای زنده زایی تولید سیست می‌کند از جمله گزینه‌های مناسب برای آبزی پروری در استخر‌های خاکی جنوب کشور به شمار می‌رود.» وی با اشاره به ارزش اقتصادی آن ادامه می‌دهد: «هر کیلوگرم سیست این آبزی پس از عمل‌آوری و بسته‌بندی، با توجه به شرایط و کیفیت آن در بازار جهانی ۶۰ تا ۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد و در حال حاضر بیشتر سیست (تخم آرتمیا) مورد نیاز مراکز تکثیر آبزیان در کشور وارد می‌شود.» این مهم در حالی است که تولید و پرورش این محصول علاوه بر ارزآوری باعث توسعه و اشتغال پایدار نیز خواهد شد. در کنار این مهم اهمیت تولید و تکثیر جلبک دریایی برای خوراک دام‌ها و استفاده دارویی از جمله دلایلی است که موجب شده تا با توجه به شرایط خوب بوشهر در زمینه پرورش آن به شدت مورد توجه قرار بگیرد. این مهم سبب شد تا کشت جلبک در استان بوشهر از سال ۸۷ آغاز شود.
 
جذب سرمایه‌گذاران برای پرورش و کشت جلبک
به دلیل اینکه جلبک‌ها حاوی اسید آمینه‌ها، ویتامین‌ها و عناصر کمیاب هستند که در مجموع سیستم ایمنی را تقویت کرده و به مکانیسم‌های سم‌زدایی بدن کمک می‌کنند و در مبارزه با انواع بدخیمی‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند و از طرفی در تغذیه دام، همچنین صنایع غذایی به خصوص در شرق آسیا جایگاه ویژه‌ای یافته‌اند لذا این مهم اهمیت پرورش آن را در استان بوشهر دوچندان کرده است. این مهم موجب شد تا استاندار بوشهر از جذب سرمایه‌گذاران برای پرورش و کشت جلبک در این استان خبر دهد و به ظرفیت‌های استان در زمینه تولید گیاهان، جلبک، آرتمیا و دیگر تولیدات دریایی اشاره کرد و گفت: «تولید جلبک دریایی در سواحل استان بوشهر باید با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها فراهم شود.» عبدالکریم گراوند با بیان اینکه پرورش آرتمیا نیز از ظرفیت‌های استان بوشهر که زیرساخت‌های برای پرورش آن در استان فراهم است، افزود: «پس از پایان برداشت میگوی پرورشی، نباید استخر‌ها رهاسازی شود و می‌توان برای پرورش آرتمیا و کشت جلبک‌های دریایی از این ظرفیت استفاده کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار