کد خبر: 951107
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱
تا پایان سال ۹۸ و با همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه انجام می‌شود
از آنجا که راه‌آهن رشت- آستارا به طول ۱۶۰ کیلومتر موجب کاهش ۲۰ کیلومتری مسافت ۱۸۰ کیلومتری دو شهر می‌شود، لذا این مهم باعث گردید تا چند شرکت داخلی برای اجرای کامل این پروژه اعلام آمادگی کنند.
محمدرضا هداوند
سرویس ایران جوان آنلاین: تبادلات اقتصادی میان کشور‌های شمال خزر با کشور‌های حوزه خلیج فارس و ایران از جمله مزایایی به شمار می‌رود که موجب شده قرار گرفتن کشورمان در میان این مناطق از ارزش بالایی در زمینه تبادلات کالا، رونق اقتصادی و تولید برخوردار شود. از آنجا که راه‌آهن به دلیل هزینه کم و حداقلی وقوع حوادث می‌تواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند لذا این مهم به‌شدت مورد توجه مسئولان کشور قرار گرفته است. در این میان استان گیلان می‌تواند در این زمینه نقش خوبی را ایفا کند، لذا با توجه به ایجاد خطوط راه‌آهن در جنوب کشور از جمله استان هرمزگان، لازم بود که در این زمینه در شمال کشور نیز این اتفاق بیفتد؛ لذا با توجه به اقدامات انجام گرفته و ساخت خطوط ریلی در شمال کشور خصوصاً استان گیلان حالا خبر‌ها از آن حکایت دارد که قرار است دولت تا پایان امسال با کمک قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه، پروژه ریلی رشت-آستارا را تکمیل و عملاً ارتباط کشور‌های شمال خزر با کشور‌های حوزه خلیج فارس و جهان را عملی سازد.

از آنجا که راه‌آهن رشت‌-آستارا در استان گیلان بخشی از شاخه ریلی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب محسوب می‌شود، با تکمیل این قطعه، جریان ترانزیت کالا بین کشور‌های هند، ایران، آذربایجان و روسیه به صورت مستقیم برقرار خواهد شد؛ لذا این مهم موجب شده تا در چند سال اخیر برای اتصال استان گیلان به خطوط ریلی گام‌های اساسی و خوبی برداشته شود. سرانجام ۱۵ اسفند سال گذشته بود که با حضور رئیس‌جمهور با هدف افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت منطقه، راه‌آهن قزوین- رشت افتتاح شد. هدف از راه‌اندازی این مسیر، اتصال استان گیلان به شبکه ریلی، احداث کریدور ریلی شمال- جنوب در داخل کشور، بهبود شبکه ترابری در استان گیلان و افزایش سفر، رونق اقتصادی، اجتماعی منطقه و کمک به صنعت گردشگری است. از طرفی اتصال گیلان به شبکه راه‌آهن سراسری و خلیج فارس موجب برقراری ارتباط ریلی تهران- قزوین- رشت- بندرانزلی می‌شود و ادامه این خط تا آستارای ایران، آستارای جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز قرار دارد.


پیوند دریای خزر به خلیج فارس
اهمیت اقتصادی توسعه راه‌آهن در استان‌های مختلف کشور در زمینه حمل مسافر و بار با حداقل هزینه و امنیت بالا ازجمله دلایلی است که موجب شده تا این مهم در کشور به‌شدت از سوی مسئولان مورد توجه قرار بگیرد. از آنجا که تا کنون استان‌های جنوبی کشور ازجمله سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان به خطوط ریلی پیوسته و در شمال نیز استان‌های گلستان و مازندران نیز صاحب خطوط ریلی هستند لذا این مهم موجب شده گیلان نیز از این موقعیت مهم برخوردار شود؛ موضوعی که با افتتاح راه‌آهن قزوین- رشت در پانزدهم اسفندماه سال گذشته به وقوع پیوست. با این وجود از آنجا که برای رسیدن به اتصال آستارای ایران به آستارای جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز نیاز به ایجاد راه‌آهن رشت- آستارا بود لذا این مهم در دستور کار قرار گرفت. سرانجام سی‌ام دی‌ماه سال گذشته بود که معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن از صدور و ابلاغ موافقتنامه پروژه احداث راه‌آهن رشت-آستارا توسط سازمان برنامه و بودجه خبر داد. مازیار یزدانی گفت: «پس از صدور و ابلاغ موافقتنامه پروژه احداث راه‌آهن رشت-آستارا از سوی سازمان برنامه و بودجه، مشاور مربوطه از سوی شرکت راه‌آهن برای بررسی و اصلاح کریدور مربوطه عازم محل پروژه شد تا نتایج حاصل از بررسی‌ها در هفته آینده تسلیم وزیر راه و شهرسازی شود.» وی افزود: «با توجه به اینکه پروژه راه‌آهن رشت-آستارا هم‌اکنون در مرحله مطالعاتی و بررسی از سوی مشاور قرار دارد، پیگیری امور اجرایی این خط در اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.»


قرارگاه خاتم پای کار می‌آید
از آنجا که راه‌آهن رشت- آستارا به طول ۱۶۰ کیلومتر موجب کاهش ۲۰ کیلومتری مسافت ۱۸۰ کیلومتری دو شهر می‌شود، لذا این مهم باعث گردید تا چند شرکت داخلی برای اجرای کامل این پروژه اعلام آمادگی کنند. این در حالی است که شیوه ساخت و تأمین بقیه منابع مورد نیاز برای ساخت این پروژه ریلی به‌شدت مورد پیگیری قرار گرفت؛ چراکه راه‌آهن رشت-‌آستارا بخشی از شاخه ریلی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب محسوب می‌شود که با تکمیل این قطعه، جریان ترانزیت کالا بین کشور‌های هند، ایران، آذربایجان و روسیه به صورت مستقیم برقرار خواهد شد. معاون رئیس‌جمهور که به گیلان سفر کرده است در این خصوص گفت: «انتظار می‌رود با ابلاغ اعتبار ۴۰ میلیاردی برای استملاک زمین‌های مسیر ریلی رشت- انزلی اتصال ریلی خلیج فارس به دریای خزر تا پایان سال ۹۸ انجام شود.» محمدباقر نوبخت با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن گیلان افزود: «این کار بزرگی بود که انجام شد، اما کافی نیست؛ چراکه این راه‌آهن از مرز‌های جنوبی کشور آغاز شده و قطعاً باید به دریای خزر نیز متصل شود. اتصال این مسیر ریلی به مرز آستارا با توجه به آماده بودن مسیر ریلی آستارا می‌تواند آن را به کشور‌های شمالی مرتبط کند.» وی ادامه داد: «از آنجا که یک بخش از این راه‌آهن از رشت به انزلی و سپس بندر کاسپین بوده که نیازمند استملاک زمین است برای این موضوع نیز نیاز به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار بود که قبل از سفر به استان گیلان این مبلغ اختصاص یافته و در اختیار وزارت راه قرار گرفته است.» وی با بیان اینکه اعتبارات لازم برای استملاک زمین‌های مسیر رشت به انزلی پرداخت شده است، بیان کرد: «امیدواریم با انجام این مورد اجرای این پروژه با سرعت بیشتری انجام شود.» از آنجا که برای این پروژه مهم نیاز به بودجه قابل توجهی است لذا طبق برنامه‌ریزی‌ها مقداری از تعهدات مالی آن را دولت پرداخت خواهد کرد و قسمتی از این پروژه بر عهده قرارگاه خاتم و مابقی تأمین مالی نیز بر عهده طرف آذربایجانی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار