کد خبر: 951064
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
قیمت خانه چقدر رشد کرد؟
بازار مسکن یکی از بازار‌هایی است که همواره مشتریان خاص خود را داشته، ولی در سال گذشته با توجه به شرایط پیشرو این بازار و افزایش قیمت‌ها مشتریان از خرید عقب نشینی کرده و شاهد رکود در معاملات بودیم.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بازار مسکن از نمونه بازار‌هایی به شمار می‌رود که از گذشته، سرمایه گذاری در آن با جذابیت‌های خاص خود همراه بوده، اما شرایط موجود در حوزه مسکن چندان مطلوب نیست، زیرا بسیاری از انبوه سازان و فعالان عرصه ساخت و ساز آنچنان که باید دل به کار نمی‌دهند و ضریب انجام معاملات و خرید و فروش‌ها آنچنان که باید چنگی به دل نمی‌زند و به تبع در چنین شرایطی، سرمایه گذاران با در نظر گرفتن خواب عمیق سرمایه خود در این بخش، از فعالیت کافی همانند سال‌های نه چندان دور که زمینه ساز فرصت‌های شغلی متنوع و متکثری بود اجتناب و پرهیز می‌کنند.

این در حالی است که متاسفانه به دلیل برخی از سیاست گذاری‌های غلط، بازار مسکن در طول بیش از ۵ سال گذشته شرایط مناسبی نداشته و در سال گذشته با جهش قیمتی بیش از ۹۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شد که این امر موجب ایجاد خسارت‌های فراوانی برای اقتصاد کشور و مردم شد.

در این رابطه احمد سرحدی، کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: یکی از نکات مثبت حوزه مسکن طرح مسکن مهر معطوف می‌شد که البته به دلیل اجرای نامطلوب آن در برخی مناطق، مشکلاتی به اقتصاد کشور تحمیل کرد، اما نباید این طرح، با نگاه و نگرش سیاه و سفید مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

این فعال در حوزه مسکن در ادامه بیان کرد: برای تحلیل واقعیت این طرح می‌باید با دیدی منصفانه به بررسی آن پرداخت، اما متاسفانه در برخی اظهار نظر‌ها به نحوی موضع گیری می‌شود که گویی پروژه‌های مسکن مهر مملو از خسارت و زیان به کشور بود در حالیکه در سایه همین طرح ها، فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد شد و جویندگان کار بسیاری در حوزه‌های مرتبط با ساخت و ساز مسکن و بخش‌های خدماتی، مشغول به فعالیت شدند.

سرحدی یادآور شد: از دیگر سو، با مصالح تعبیه و استفاده شده در مساکن مهر، چرخ بسیاری از واحد‌ها و کارخانجات تولیدکننده مصالح ساختمانی می‌چرخید و گردش مالی مطلوبی در این حوزه در جریان بود.

وی تصریح کرد: متاسفانه این طرح با تصمیماتی نادرست ملغی شد در صورتی که باید با اصلاح نواقص آن، بصورتی اصولی استمرار پیدا می‌کرد تا بواسطه آن، علاوه بر توسعه فرصت‌های شغلی، در بخش‌های متعدد، بسیاری از خانوار‌های نیازمند، مالک و صاحب خانه شوند.

این کارشناس بازار مسکن توضیح داد: بنا بر گزارش‌های موجود، بازار مسکن به صورت مستقیم برای ۳۰۰ شغل و به صورت غیر مستقیم برای هزار شغل اشتغالزایی می‌کند و بدون تردید، غفلت از چنین ظرفیت ویژه و بالقوه‌ای، مصائب بسیاری برای اقتصاد کشور در پی خواهد داشت.

در چنین شرایطی، انتظار می‌رود پیش از انکار چنین نارسایی‌هایی، در صدد حل و فصل و حداقل تعدیل و کاهش آن باشیم به علاوه در شرایطی که برخی از کارشناسان همچون علی قائدی معتقدند در فقدان رونق مسکن، رشد و شکوفایی اقتصادی ناممکن است، انتظار می‌رود سیاست گذاری دستگاه‌های ذی ربط، به نحوی تنظیم و طراحی شود که حصول رونق در بخش مسکن در صدر و اولویت برنامه‌های دستگاه‌های ذیربط اقتصادی کشور قرار گیرد.
منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار