کد خبر: 951020
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
درموزه هنر‌های معاصر اصفهان بر پا شد؛
به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، موزه هنر‌های معاصر اصفهان این روز‌ها میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمند آلمانی با عنوان "کُرنش به حافظ" است.

"آکنده از طنین شعر، از حافظ، لمس ژرفای روح، به جنبش آمدن از نیروی کلماتِ سرشار زندگی، اندیشه‌ها در سرمستی می‌رقصند، در توصیفات، همراهی کردن شاعر در راه خویش، کلمات بدل به رنگ‌ها می‌شوند، تاج گلی بر سر شاعر و ابیات شگفت‌انگیزش می‌نشانند.»
این بخشی از مقدمه «گونتر اوکر» هنرمند آلمانی در موزه هنرهای معاصرسازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان میزبان علاقمندان است.
اوکر این آثار را تحت‌تأثیر اشعار حافظ و بدون استفاده از قلم‌مو و در حالت عرفانی‌ که با خواندن اشعار حافظ به او دست داده خلق کرده است.
نوشتن و ترسیم کردن از نخستین راه‌های ارتباطی بشر با جهان پیرامون، جهان برین و جهان درونی خویش بوده، گاهی تصویر حامل متنی نانوشته است و روابط عناصر بصری در آن گویای پیام است. گاهی متن بدون تصویر است اما ترکیب واژگان بار تصویری کلام را بر دوش می‌کشد.
ذهن گونتر اوکر در برابر کلام حافظ این‌گونه است و آثار مجموعه کرنش به حافظ او نمایش پالایشی است از آنچه در کلام حافظ شنیده و در ذهنش مصور شده است. کلمه‌ها مبدل شده به رنگ و رنگ‌هایی که سماع‌کنان بر جان و جهان نقاش تاجی از شهود و هنر ناب برجا گذارده‌اند. سطوری ناخوانا که در ترکیب با چرخش و پیچش رنگ‌ها مرقعی دست‌نویس از شاعر را به ذهن می‌آورد.
در طول تاریخ هنرمندان بسیاری فارغ از مرزهای جغرافیایی و حتی به دور از بُعد زمانی با هم هم‌نوایی و هم‌سازی کرده‌اند؛ به طور مشخص آثاری که در یک سوی آن حافظ شیرازی نشسته و در دیگر سو هنرمند یا اندیشمندان آلمانی، بسیارند. این آثار چه در ستایش اندیشه‌های شاعر و چه برخاسته از شهودی آنی در درک و دریافت زیبایی ماهوی اشعار شاعر بوده باشند، همگی دعوی نخستین بی‌مکانی و بی‌زمانی هنر و اندیشه را صحه می‌گذارند و اوکر در این میان شاهد زنده‌ای است.
گونتر اوکر برای مشتاقانش دامی ساده، تهی و سرشار گسترده است؛ دامی که از دامان عرفان شرقی الگو گرفته و آدمی را به حیرت وامی‌دارد.
نمایشگاه کرنش به حافظ را با چشم عرفان تماشا کنید، چون اوکر بدون استفاده از قلم‌مو و در حالت عرفانی‌ که با خواندن اشعار حافظ به او دست داده با دستان خود این آثار را خلق کرده است.
اوکر یک هنرمند معمولی نیست، نام او در تاریخ هنر ماندگار خواهد بود و امیدوارم که با نمایش آثار او در ایران پلی بین فرهنگ‌ها بزنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار