کد خبر: 950994
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۷
جدال ترکیه و امریکا بر سر خرید تسلیحات نظامی ابعاد جدیدی پیدا می‌کند. پس از اینکه واشنگتن اعلام کرد به دلیل خرید اس ۴۰۰ روسی جنگنده‌های اف ۳۵ را به آنکارا نمی‌دهد مقامات ترکیه تهدید کردند خرید تسلیحات نظامی ساخت روسیه را گسترش می‌دهند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد اگر کشورش نتواند سیستم‌های دفاعی خود را از امریکا تأمین کند، احتمالاً خرید سیستم‌های دفاعی هوایی روسیه را گسترش می‌دهد. این اظهارات چاووش اوغلو پس از آن مطرح می‌شود که اخیراً رهبران کمیته روابط خارجی و کمیته سرویس‌های مسلح سنای امریکا هشدار دادند که اگر روند توافق اس ۴۰۰ ادامه یابد، تحریم‌های سختی در انتظار ترکیه خواهد بود. وزیر خارجه ترکیه در واکنش به این اقدام گفت: برخی کشور‌های عضو ناتو سامانه‌های موشکی اس ۳۰۰ روسیه را دارند از این رو اینکه ترکیه هر سامانه دفاع هوایی از جمله اس ۴۰۰ را در اختیار داشته باشد مغایرتی با عضویتش در ناتو ندارد. وی از کارشناسان ناتو خواست بررسی کنند ببینند سامانه‌های دفاع موشکی روسیه خطری برای ناتو هست یا نه. در همین حال، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد: احتمال دارد انتقال سامانه دفاعی موشکی اس۴۰۰ روسیه زودتر از زمان مقرر یعنی ماه ژوئیه انجام گیرد.
روابط ترکیه و امریکا به چندین دلیل از جمله قرار داد خرید تسلیحات روسی با تنش مواجه شده است. امریکایی‌ها بر ترکیه فشار می‌آورند تا از خرید اس ۴۰۰ روسی منصرف شود، اما آنکارا اصرار بر خرید این تسلیحات دارد و می‌گوید امکان فسخ این قرارداد وجود ندارد. رجب طیب اردوغان در پاسخ به سوالی درباره خرید سامانه اس ۴۰۰ و فشار غرب برای لغو این توافق گفت: ما به آن‌ها پاسخ داده‌ایم که این توافق انجام شده و همه مسائل تعیین شده است. پس از اظهارات مقامات ترکیه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفت: همکاری دفاعی بخش مهمی از تعامل روسیه با دیگر کشور‌ها از جمله ترکیه است. روسیه برای این همکاری آماده بوده و ظرفیت و پتانسیل تکنولوژیکی لازم برای این همکاری را دارد البته روسیه به دنبال فرصت‌هایی برای گسترش چنین همکاری‌های دفاعی است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
0
0
ترامپ نمی تواند درامور کشورهای اسلامی دخالت کند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار