کد خبر: 950991
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۳
در حالی که کشور‌های اروپایی درباره تروریستی خواندن سپاه از سوی امریکا سکوت کرده یا مواضع مبهمی اتخاذ کرده‌اند، کشور‌های منطقه و شرقی با قاطعیت این اقدام واشنگتن را محکوم کردند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «تارو کونو» وزیر امور خارجه ژاپن روز سه شنبه در جمع خبرنگاران تأکید کرد که توکیو از اقدام واشنگتن در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی تبعیت نمی‌کند. این مقام ژاپنی ادامه داد که توکیو رابطه نزدیک با ایران را حفظ کرده است و هر آنچه را که لازم باشد به ایران خواهد گفت و به همکاری برای رفع مشکلات از طریق مذاکره و گفت‌وگو ادامه می‌دهد. همچنین، وزرای خارجه ترکیه و قطر در کنفرانس رسانه‌ای مشترک با تصمیم امریکا مبنی بر تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران مخالفت کردند.
«محمدبن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر که به ترکیه رفته، در کنفرانسی خبری با همتای ترکیه‌ای خود «مولود چاووش اوغلو» به اعلام موضع درباره اقدام امریکا علیه سپاه پرداخت. محمدبن عبدالرحمن گفت: «اختلافات میان کشور‌های منطقه باید با گفت‌وگو حل شود؛ ایران کشوری است که وضعیت منطقه‌ای و جغرافیایی خود را دارد و این وضعیت می‌طلبد که ما به عنوان کشور‌های همسایه ملاحظات مختلف را درباره آن در نظر بگیریم خواه با سیاست‌هایش موافق باشیم یا مخالف». وی تأکید کرد: «اگر با برخی از رفتار‌های ارتش ایران یا هر ارتش دیگری مخالف هستیم، راه‌حل آن تحریم نیست». چاووش اوغلو هم در این کنفرانس خبری که سه شنبه برگزار شد، گفت: «ایالات متحده امریکا این تصمیم را گرفته و تصمیمی یکجانبه در راستای تحریم‌ها و فشار‌ها علیه ایران است. ما گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم که این تصمیم از واشنگتن صادر شده و نمی‌توان آن را تعمیم داد.»
دو شنبه (۱۹ فروردین) دولت امریکا در ادامه سیاست فشار بر گروه‌هایی که از طریق مبارزه با گروه‌های تروریستی این کشور را در پیشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» خود اضافه کرد. کشور‌هایی مثل چین و ژاپن نیز با اقدام اخیر امریکا علیه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرده‌اند.
اما کشور‌های اروپایی یا سکوت کرده یا موضع مبهمی اتخاذ کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه‌ای از سوی دفتر ریاست جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون در تماس تلفنی تازه‌ای که شامگاه سه شنبه با حسن روحانی داشته از او خواست تا «از هرگونه تنش‌افزایی یا بی‌ثباتی در منطقه پرهیز کند.» در بیانیه دفتر ریاست جمهوری به صورت مستقیم به تصمیم ترامپ اشاره نشده است. در همین حال یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در پاسخ به سؤال خبرگزاری جمهوری اسلامی درخصوص درخواست «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه امریکا از متحدان واشنگتن برای پیوستن به رفتار غیرقانونی آن کشور علیه سپاه گفت: تصمیم امریکا درباره تروریستی نامیدن سپاه به خود آن کشور مربوط است. همچنین یک سخنگوی اتحادیه اروپا هم در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا با اجتناب از حمایت از تقاضای غیرقانونی وزیر خارجه امریکا گفت که این اتحادیه درباره اقدامات امریکا اظهارنظر نمی‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار