کد خبر: 950842
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
وضعیت اضطراری در برخی از مناطق سیل‌زده همچنان ادامه دارد. هراس از هجوم آب به خانه و کاشانه در مناطقی همچون پلدختر خواب را از چشم مردم ربوده است. در مناطقی هم که حمله سیلاب غافلگیرشان کرده، هنوز اوضاع به سامان نیست. در چنین شرایطی و در حالی که برخی از مردم برای حفظ جانشان ناگزیر شده‌اند خانه و کاشانه‌شان را رها کنند و به مناطق امن بروند، جهادگران بسیجی و سپاهی به مناطق سیل‌زده و همچنین مناطقی که در معرض سیلاب قرار دارند، آمده‌اند تا در کنار جوانان و مردم این مناطق در برابر هجوم سیل، سیل‌بند بسازند و مناطق آسیب‌دیده از سیل را بازسازی کنند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: در حالی که وزیر نیرو از کاهش خروجی سد‌ها برای مدیریت نزولات آسمانی خبر می‌دهد و این تصمیم نشانه برقراری آرامش نسبی در خوزستان است. در غرب پلدختر وضعیت اضطراری اعلام شده و از مردم این مناطق خواسته شده است تا خانه‌هایشان را تخلیه کنند و به نقاط مرتفع‌تر بروند؛ چراکه بخش غربی این منطقه امنیت ندارد. با وجود همه هشدار‌ها و با وجود ابلاغ دادستانی برای تخلیه بخش غربی پلدختر اغلب مردم این منطقه هنوز نتوانسته‌اند دل از خانه و کاشانه‌شان بکنند.

کاهش خروجی سد‌های خوزستان
رضا اردکانیان، وزیر نیرو در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران، ضمن بی‌سابقه دانستن سیلاب اخیر خوزستان، از مدیریت سد کرخه خبر داد و افزود: «فرآیند کاهش خروجی سد‌ها در حال انجام است و با استناد به محاسبات انجام‌شده، پیش‌بینی می‌کنیم که در یک‌بازه زمانی کوتاه بتوانیم مقداری از خروجی‌ها را به نفع کاهش فشار مناطق پایین‌دست و بالاخص اهواز انجام دهیم.»
به گفته وی، براساس تصمیم وزارتخانه و در جهت کاهش فشار وارد آمده بر سد کرخه، حجم نگهداری آب در مخزن سیمره افزایش پیدا خواهد کرد تا با کاهش این فشار، امکان کاهش خروجی از سد کرخه را داشته باشیم. پیش از این نیز عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور گفته بود: «مقرر شد به صورت مقطعی در سه روز آینده کاهشی بسیار جدی در خروجی آب کارون، کرخه و دز انجام شود و پس از سه روز با بررسی مجدد، متناسب با شرایط اقلیمی تصمیمات جدید اتخاذ شود.»

ادامه بحران در مناطق سیل‌زده
به گفته بهنام سعیدی، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با توجه به شرایط جوی ۲۶۹شهر و ۵ هزار و ۱۴۸ روستا تحت تأثیر سامانه‌های بارشی اخیر قرار گرفته‌اند.
اوضاع پلدختر بحرانی است؛ نعمت‌الله دستیاری، فرماندار شهرستان پلدختر با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی و بارش‌های پیش‌رو به ساکنان بخش غربی شهر هشدار جدی می‌دهد و می‌گوید: «دیواره‌های ساحلی شهر پلدختر تخریب شدند و مسیر آب رودخانه به سمت خیابان‌های ضلع غربی شهر تغییر مسیر پیدا کرده و با بارش‌های بالای ۵۰میلیمتری نیز مواجه خواهیم بود. به طور قطع آب وارد خانه‌های مردم خواهد شد.»
زاهد فردوس‌پناه، معاون فرماندار دشت‌آزادگان از محاصره شهر‌های سوسنگرد و بستان با سیلاب خبر می‌دهد و می‌گوید: «آب هنوز به این شهر‌ها سرازیر نشده، اما تعداد روستا‌های سیل‌زده شهرستان دشت‌آزادگان به پنج روستا افزایش پیدا کرده است.» به گفته وی، جاده‌های اصلی روستایی دشت‌آزادگان زیر آب رفته است؛ جاده‌هایی که حالا با نبودشان تردد روستاییان مشکلات زیادی پیدا کرده است.
آنطور که خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید، مسیر ارتباطی بیش از ۱۲۰ روستای خوزستان بسته شده است. همچنین جاده ریلی محور جنوب که در ۲۰ کیلومتری اهواز و در منطقه بامدژ است نیز مسدود شده که به محض فروکش کردن آب، اقدامات لازم در جهت رفع مسدودیت عملی می‌شود. فرماندار شهرستان گمیشان هم از قطع‌شدن پنج روستای بخش مرکزی شهرستان بر اثر سیلاب خبر می‌دهد.

آغاز پرداخت خسارات با جمع‌بندی ستاد بحران
سیلاب در برخی مناطق هم فروکش کرده و کم‌کم معلوم می‌شود چه خساراتی به مناطق سیل‌زده وارد شده است. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اولویت رسیدگی به خسارات بخش مسکونی و کسب و‌کار خاطر نشان می‌کند: «استان‌ها جمع‌بندی ستاد بحران در بخش جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن را سریع‌تر اعلام کنند تا پرداخت‌ها آغاز شود.» به گفته وی کسانی که در مسیر، حریم یا بستر رودخانه یا در نزدیکی رودخانه‌های طغیانی هستند، باید از این مکان‌ها جابه‌جا شوند.
وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور هم از جمع‌آوری ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک مردمی توسط سازمان بهزیستی برای مددجویان تحت پوشش سازمان خبر می‌دهد که از این رقم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیارد تومان نقد و مابقی غیرنقدی است. به گفته وی براساس آخرین آمار تا به امروز به ۲۸ هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی در مناطق سیل‌زده کمک، معیشت بین ۵۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است.

مسدود‌سازی ۱۰۰ حساب بدون ضابطه در جمع‌آوری کمک
مدیریت جمع‌آوری کمک‌های مردمی و پیشگیری از موازی‌کاری‌ها و حوادثی که در جریان زلزله کرمانشاه پیش آمد، موجب شد تا تنها نهاد‌های معتمد مردمی همچون کمیته امداد و هلال‌احمر مسئول این کار باشند.
جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی می‌گوید: «تاکنون ۲۵فقره مجوز از هلال‌احمر به این معاونت واصل شده که برای سازمان‌ها و دستگاه‌های ثبت شده مجوز صادر و با همان شرایطی که هلال‌احمر اعلام کرده است، حساب مشخصی را اعلام کردند.» بنا به تأکید وی، حتی سازمان بسیج مستضعفین هم به طور متمرکز با توجه به مأموریت‌های ابلاغی، شماره حساب خاصی اعلام کردند و با هلال‌احمر در راستای جلوگیری از موازی‌کاری و تداخل مأموریت‌ها و توزیع نامطلوب کمک‌ها، توافق و هماهنگی لازم به عمل آمد و رسماً حسابی به نام (حوادث غیرمترقبه سازمان بسیج) مورد تأیید قرار گرفت. معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی تأکید کرد: «تاکنون ۱۰۰ حساب‌بدون ضابطه در جمع‌آوری کمک به سیل‌زدگان مسدود شده است.»

تمهیدات سلامت در مناطق سیل‌زده
بیماری‌های واگیر و جانوران گزنده از تهدیدات جدی دیگری است که مناطق سیل‌زده با آن مواجه هستند. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اطمینان می‌دهد، طغیانی از بیماری‌های واگیر در هیچ نقطه‌ای از مناطق سیل زده رخ نداده همچنین سلامت آب آشامیدنی در مناطق سیل‌زده به طور مستمر مورد پایش قرار گرفته و عملیات کلرزنی نیز انجام شده است. واکسیناسیون فلج اطفال برای کودکان زیر پنج سال در اردوگاه‌های اسکان موقت و اقدامات و تمهیدات پیشگیرانه برای مقابله با آسیب‌های ناشی از گزیدگی توسط جانورانی، چون مار و عقرب هم در مناطق سیل زده صورت گرفته است. اورژانس کشور نیز در مناطق سیل‌زده حضوری پررنگ دارد و به گفته پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار توسط اورژانس هوایی به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند که ۵۰۰ نفر از آن‌ها مادر باردار پرخطر بودند. همچنین قرار است پرستاران «سلامت روان»، «سلامت جامعه» و «سلامت سالمندی» از سوی معاونت پرستاری وزارت بهداشت به اردوگاه‌های اسکان مردم سیل‌زده اهواز اعزام شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار