کد خبر: 950704
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
احمد کاظم زاده
انتخابات پارلمانی زودهنگام کنست (پارلمان) امروز در میان تدابیر شدید امنیتی در مناطق صهیونیست‌نشین اراضی اشغالی برگزار می‌شود و بیش از ۱۷ هزار نیروی نظامی و امنیتی تأمین امنیت این انتخابات را برعهده دارند. حزب افراطی لیکود به رهبری نتانیاهو و ائتلاف موسوم به آبی -سفید به رهبری بنی گاتس در رقابتی تنگاتنگ با هم به سر می‌برند.
بسیاری از طرح‌ها از جمله طرح تشکیل دو دولت در سرزمین‌های اشغالی که مبنا و چارچوب مذاکرات صلح طی چند دهه گذشته بوده و همچنین طرح نوپای موسوم به معامله قرن که بعد از به قدرت رسیدن ترامپ مطرح شده و حتی سرنوشت سیاسی حامیان و هم‌پیمانان نتانیاهو و در رأس آن‌ها ترامپ و محمد بن‌سلمان و تا حدودی ماهیت نظام سیاسی فلسطین اشغالی به نوعی به نتایج این انتخابات بستگی دارد. شاید بتوان گفت: در صورتی که نتانیاهو بار دیگر موقعیت خود را برای پنجمین بار بر کرسی نخست‌وزیری حفظ کند طرح تشکیل دو دولت برای همیشه به تاریخ خواهد پیوست و به جای آن طرح موسوم به معامله قرن اجرا خواهد شد که علاوه بر امحای فلسطین با ایجاد تغییرات مرزی در کشور‌های همجوار فلسطین زمینه را برای بی‌ثباتی‌های جدید فراهم خواهد کرد و همچنین این فرصت را برای حامیان و هم‌پیمانان نتانیاهو و در رأس آن‌ها ترامپ و محمد بن‌سلمان فراهم خواهد کرد پایه‌های قدرت خود را بیش از پیش تقویت کنند و اهداف توسعه‌طلبانه خود را در چارچوب پروژه موسوم به معامله قرن پیش ببرند. با این حال پیروزی مجدد نتانیاهو (که نوعی رکوردشکنی محسوب می‌شود) نقاب دموکراسی را از چهره رژیم صهیونیستی برای همیشه برخواهد چید و از این رژیم چهره‌ای به تصویر خواهد کشید که در نظام‌های تک حزبی فاشیستی و کمونیستی گذشته رایج بوده است. اما در صورتی که ائتلاف آبی- سفید به رهبری بنی گاتس برنده شود امکان بازگشت به طرح تشکیل دو دولت و یا ایجاد وقفه در طرح موسوم به معامله قرن وجود خواهد داشت و درعین حال پایه‌های قدرت دونالد ترامپ و محمد بن‌سلمان تضعیف خواهد شد. از این رو به نظر می‌رسد این ائتلاف از حمایت حزب رقیب دموکرات در امریکا و یا بسیاری از کشور‌های اروپایی برخوردار باشد که به حاشیه راندن طرح تشکیل دو دولت و جایگزینی آن با طرح موسوم به معامله قرن را به ضرر سیاست‌های منطقه‌ای خود می‌دانند.
با در نظرگرفتن این دو رویکرد انتخابات امروز فلسطین اشغالی را می‌توان نوعی فینال و مچ‌اندازی برای دو جبهه رقیب دانست که از داخل این رژیم آغاز می‌شود و در سطح منطقه و حتی نظام بین‌الملل امتداد می‌یابد و در تعیین وضعیت آتی هر یک از دو اردوگاه مؤثر خواهد بود. به نظر می‌رسد پیروزی مجدد نتانیاهو برای منطقه و جهان فاجعه‌بارترخواهد بود و حتی امکان دارد اجرای وعده‌های انتخاباتی نتانیاهو همچون الحاق دائمی کرانه باختری و منطقه اشغالی جولان به فلسطین اشغالی به پیچیده شدن تومار زندگی این رژیم بینجامد و عمده نگرانی‌های رقبای انتخاباتی نتانیاهو از این مسئله ناشی می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار